Więcej mocy XU

Dyskusje na temat napraw silnikow XU 8v,16v.
operatorbazooki
Maniak
Posty: 1061
Rejestracja: 11 lut sob, 2012 3:08 pm
Posiadany PUG: 205 xs
Lokalizacja: Komorów pod W-wa

Więcej mocy XU

Post autor: operatorbazooki »

Przeglądam wątki na forum i mało jest o poprawianiu osiągów silników z serii XU. Mnie interesują sposoby na zwiększenie wydajności motoru d6b ( 1.9 /128kM ). Co można zdziałać z tym motorem aby nie zrujnowało to kieszeni? Auto które sobie składam ma być do zabawy i nie planuję przebiegów rocznych większych niż 1000-1500km rocznie. Z mechaniką tak naprawdę raczkuję ale coś tam już zaczynam rozumieć ;) Pierwszą zmianą mam nadzieję in+ jest:

-obróbka koła zamachowego, mam u siebie w mieście gościa który naprawdę jest wszędzie polecany ale zapytam Was, jakie granice w tym zabiegu uważacie za bezpieczne? Czy serio przynosi jakieś efekty "widoczne gołym okiem"?

-ile można bezpiecznie splanować głowicę w tym silniku zakładając że nie była wcześniej obrabiana? I czy zwiększenie stopnia sprężenia przez tę obróbkę przynosi rzeczywiście jakiś przyrost mocy? Co za sobą negatywnego pociąga taka "poprawka"?

-obróbka kanałów ssących, czytałem kilka opinii. Powiększać ich średnicę czy wystarczy lepiej po prosty spasować kolektor z głowicą? Czy warto polerować te kanały, bo tutaj też spotkałem się z różnymi opiniami ? Podobno lepiej nie robić tych kanałów "na lustro" , jeśli takk to dlaczego?

-co to dokładnie jest, obróbka zaworów/gniazd na 3 kąty? I co to daje?

-dolot... czy stożek i jeśli tak to dlaczego i jaki?

-sprężarka, są jakieś różnice między turbo z diesla a turbo z benzyny? Tzn takie różnice które nie pozwalałyby użyć np z diesla w benzynowym silniku? Tu już pytam z czystej ciekawości bo akurat leży mi w garażu idealna turbinka z 2.0 hdi ( 307 ) i jak tak na nią patrzę to się zastanawiam

Może pytania laika ale w aucie robię wszystko sam i mimo że trochę czytam chciałbym poznać Wasze opinie i doświadczenia z ww modyfikacjami. Jeśli macie coś jeszcze na liście "prostych modów" to dorzućcie
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
PrezesBednarz
Maniak
Posty: 1517
Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
Lokalizacja: waw

Re: Więcej mocy XU

Post autor: PrezesBednarz »

Zacznij od lektury tematu 205 PTS a grupa
operatorbazooki
Maniak
Posty: 1061
Rejestracja: 11 lut sob, 2012 3:08 pm
Posiadany PUG: 205 xs
Lokalizacja: Komorów pod W-wa

Re: Więcej mocy XU

Post autor: operatorbazooki »

Prezes- będę studiował i pokornie poproszę na maile wszystkie takie materiały które masz i moga mi pomóc ( jeśli to nie problem ), mój mail bazookasintesi@o2.pl
Dzięki ;)
Dalej czekam na odpowiedzi na moje konkretne pytania zadane w temacie za które również z góry dziękuję:)
Awatar użytkownika
PrezesBednarz
Maniak
Posty: 1517
Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
Lokalizacja: waw

Re: Więcej mocy XU

Post autor: PrezesBednarz »

Podeśle w wolnej chwili. Poczytaj dla siebie również:
http://peb.pl/technika-motoryzacja/7796 ... nikow.html
Awatar użytkownika
Manwe
Peugeot 205 Master
Posty: 2013
Rejestracja: 04 wrz pt, 2009 2:48 pm
Posiadany PUG: 205 lacoste'86, 205 gti ph1'87, 309 ph1 3d graffic'89, citroen ax ph1'86, citroen bx ph1'86
Numer Gadu-gadu: 7424729
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Więcej mocy XU

Post autor: Manwe »

operatorbazooki pisze: -obróbka koła zamachowego, nie zwiększa mocy i momentu, ale powoduje, że silnik łatwiej i chętniej wchodzi na obroty, może obniżać prędkość maksymalna

-obróbka kanałów ssących, podobno lepiej nie robić tych kanałów "na lustro" , jeśli tak to dlaczego

kanałów dolotowych nie wolno robić na lustro przy silnikach gaźnikowych ponieważ powoduje to skraplanie się paliwa na ściankach, dopasować kolektor do głowicy zawsze można bo nie jest to dużo pracy można tez usunąć niedoróbki i zadry w kolektorze i kanałach, przeróbki kształtu i wielkości przy seryjnych walkach itd. raczej nie dadzą skutku a możesz sobie coś zepsuć

-co to dokładnie jest, obróbka zaworów/gniazd na 3 kąty? I co to daje?

przylgnia zaworu obrabiana jest tak aby była szczelniejsza i żeby ułatwić przepływ gazów nazwa "na trzy katy" stad ze są tworzone trzy płaszczyzny każda pod innym katem zamiast jednej
dzięki za linka prezes
Obrazek
szukam zderzaków z green'a, lacoste'a, białego cj lub open'a
przygarne silnik ET3, gumowy spojler tylnej klapy Peugeot 309 gti, licznik z obrotomierzem z bx'a ph1
Awatar użytkownika
Manwe
Peugeot 205 Master
Posty: 2013
Rejestracja: 04 wrz pt, 2009 2:48 pm
Posiadany PUG: 205 lacoste'86, 205 gti ph1'87, 309 ph1 3d graffic'89, citroen ax ph1'86, citroen bx ph1'86
Numer Gadu-gadu: 7424729
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Więcej mocy XU

Post autor: Manwe »

https://www.dropbox.com/s/91xg16ad91rjb ... ow%20P.pdf

tak chyba będzie łatwiej się do książki dobrać
Obrazek
szukam zderzaków z green'a, lacoste'a, białego cj lub open'a
przygarne silnik ET3, gumowy spojler tylnej klapy Peugeot 309 gti, licznik z obrotomierzem z bx'a ph1
Awatar użytkownika
PrezesBednarz
Maniak
Posty: 1517
Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
Lokalizacja: waw

Re: Więcej mocy XU

Post autor: PrezesBednarz »

Poszukajcie też książki Bernharda "silniki samochodowe".
operatorbazooki
Maniak
Posty: 1061
Rejestracja: 11 lut sob, 2012 3:08 pm
Posiadany PUG: 205 xs
Lokalizacja: Komorów pod W-wa

Re: Więcej mocy XU

Post autor: operatorbazooki »

Książki już mam i zaczynam lekturę, wiem również już co nieco o obróbce zaworów na 3 kąty i poprawie kanałów dolotowych. Może się ktoś wypowiedzieć o dielsowskim turbo w silniku benzynowym i o reszcie punktów o które pytałem?

I może prosiłbym o przeniesienie do działu chyba bardziej odpowiedniego czyli tunning i modyfikacje
Awatar użytkownika
PrezesBednarz
Maniak
Posty: 1517
Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
Lokalizacja: waw

Re: Więcej mocy XU

Post autor: PrezesBednarz »

Operator to jest wszystko do obliczenia. Potrzebne jest trochę danych w tych książkach powinno coś być. Po prostu trzeba dobrać to tak,żeby przy najczęściej używanych obrotach było największe ciśnienie. Potrzebne jest charakterystyka sprężarki(spręż od masy powietrza i granica pompowania) zgrubnie też charakterystyka turbiny(rozpręż od masy spalin). Jak nie doczytasz jakoś da sie to wytłumaczyć.

Ewentualnie poczytaj streetracing, tam powiedzą Ci to z doświadczenia, ale lepiej mimo wszystko to wyliczyć.
Awatar użytkownika
moralez
Peugeot 205 Master
Posty: 4907
Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
Numer Gadu-gadu: 2955602
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Re: Więcej mocy XU

Post autor: moralez »

Kup sobie całego XM albo Xantie z silnikiem TCT i twoim zmartwieniem nie bedzie jak zwiekszyc moc, tylko jak zlapac przyczepnosc na mokrym :mrgreen:
operatorbazooki
Maniak
Posty: 1061
Rejestracja: 11 lut sob, 2012 3:08 pm
Posiadany PUG: 205 xs
Lokalizacja: Komorów pod W-wa

Re: Więcej mocy XU

Post autor: operatorbazooki »

Nie chcę swapa robić ani kupować kolejnego francuza bo później tylko kłopot i wydatek z utylizowaniem wraków. Poza tym mam silnik w naprawdę fajnym stanie, na dodatek leży poza autem a z wsadzeniem go do środka nie spieszy mi się bardzo :) Turbo to czysta ciekawość bo wątpię żebym miał czas i ochotę się w to bawić. Interesują mnie łatwiejsze sposoby na delikatne poprawki osiągów tego silnika.
Awatar użytkownika
PrezesBednarz
Maniak
Posty: 1517
Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
Lokalizacja: waw

Re: Więcej mocy XU

Post autor: PrezesBednarz »

Turbo fajne. Zrób sobie na powoli deczko lepiej oddychającego wolnossaka. Omijasz kombinacje z IC, magistralą olejową, etc.
Awatar użytkownika
Draxter
Junior
Posty: 331
Rejestracja: 11 cze pt, 2010 6:36 pm
Posiadany PUG: był 205 GTI jest 106 Rallye ph1
Numer Gadu-gadu: 27279
Lokalizacja: polska centralna

Re: Więcej mocy XU

Post autor: Draxter »

operatorbazooki pisze:-obróbka koła zamachowego, mam u siebie w mieście gościa który naprawdę jest wszędzie polecany ale zapytam Was, jakie granice w tym zabiegu uważacie za bezpieczne? Czy serio przynosi jakieś efekty "widoczne gołym okiem"?
Lekki zamach to szybsze wkrecanie sie silnia na wysokie obroty ale i mniejsza elastycznosc na kazdym biegu.
Zeby auto jechalo trza wachlowac biegami zarowno w gore jak i w dol.
operatorbazooki pisze:-ile można bezpiecznie splanować głowicę w tym silniku zakładając że nie była wcześniej obrabiana? I czy zwiększenie stopnia sprężenia przez tę obróbkę przynosi rzeczywiście jakiś przyrost mocy? Co za sobą negatywnego pociąga taka "poprawka"?
Zanim bedziesz planowal zacznij od sprawdzenia aktualnego stopnia sprezania.
Jesli czapka nie byla ruszana to pkt wyjsciowym bedzie to co jest "ksiazkowo". Zawsze mozna to tez policzyc po zdjeciu glowicy.
Wyjsciowo w tym silniku jest ~9,5 wiec mozna by podniesc do ~11 a moze nawet ciut wiecej.
Ponoc 12-12,5 to maximum zdrowego rozsadku ale tu zdania moga byc podzielone.
W/g mnie mozna celowac w okolice 11,5.
operatorbazooki pisze:-obróbka kanałów ssących, czytałem kilka opinii. Powiększać ich średnicę czy wystarczy lepiej po prosty spasować kolektor z głowicą? Czy warto polerować te kanały, bo tutaj też spotkałem się z różnymi opiniami ? Podobno lepiej nie robić tych kanałów "na lustro" , jeśli takk to dlaczego?
Jesli juz to zebrac material w miejscach zaburzajacys swobodny przeplyw mieszanki ktory zostal po odlewie.
Kanaly powinny byc porowate aby mieszanka przeplywajaca przez nie nie powodowala skraplania sie...
Tak bynajmniej mi tlumaczono.
operatorbazooki pisze:-co to dokładnie jest, obróbka zaworów/gniazd na 3 kąty? I co to daje?
O 3-ch katac nie slyszalem ale mysle ze dotarcie gniazd i zaworow powinno spokojnie wystarczyc.
operatorbazooki pisze:-dolot... czy stożek i jeśli tak to dlaczego i jaki?
Jak dolot to i wydech - jedno wymusza 2-gie. Jak chcesz dac autu wiecej powietrza poraw mu wydech.
Jaki stozek ? Tez sa rozne gusta no i zasobnosc portfela. Najwazniejsze aby srednica osadzenia stozka nie byla mniejsza nic srednica przepustnicy. Rura pomiedzy nimi tez powinna byc minimalnie taka sama.
Ja kupowalem np. filtr Green-a.
operatorbazooki pisze:-sprężarka, są jakieś różnice między turbo z diesla a turbo z benzyny? Tzn takie różnice które nie pozwalałyby użyć np z diesla w benzynowym silniku? Tu już pytam z czystej ciekawości bo akurat leży mi w garażu idealna turbinka z 2.0 hdi ( 307 ) i jak tak na nią patrzę to się zastanawiam
Na forum 106-tki jest kilka osob z duzym doswiadczeniem w uturbianiu - jezdzi kilka 1,6 16V z suszarami.
Oczywiscie nikomu tutaj nie umniejszam jego wiedzy o "uturbianiu". Ja tam niewiele sie o tym znam wiec nic nie napisze :-P
operatorbazooki pisze:Może pytania laika ale w aucie robię wszystko sam i mimo że trochę czytam chciałbym poznać Wasze opinie i doświadczenia z ww modyfikacjami. Jeśli macie coś jeszcze na liście "prostych modów" to dorzućcie
Tez u siebie wiekszosc sam robie a wlasciwie od jesienie to wszystko.
Ja na ten przyklad podnioslem kompresje z 10,2 do 11,5, wybralem nadmiar materialu w glowicy z dolotu i wydechu, zaaplikowalem stozek i puche do niego, dalem kolektor 4-2-1 i caly wydech 2", i na koniec wlecial ostry walek.
Zostalo jeszcze na wiosne to wszystko wystroic na DET3 i odwiedzic hamownie O-)

Co do Twoich modow tl np. walek mozesz zapodac ostrzejszy bo i tak po wiekszosc modow ktore planujesz wypadalo by ogarnac mape wtryskow. Same wtryski pewnie spokojnie wystarcza (zoltki maja ~200cm3/min) a jak nie to pozniej moze sie pojawic koniecznosc zmiany pompy paliwa, regulatora cisnienia no i samych wtryskow.
Sprawdz tez kompresje na kazdym cylindrze zarowno na zimnym jak i na cieplym zeby ocenic kondycje pierscieni/glowicy.
Dosc latwo to zrobic bo potrzeba manometru i troche plynow.
Jelsi na ktorychs cylindrach wyjdzie znaczaco nizsza kompresja to mozna wlac do kazdego z nich po 50ml nafty i odczekac z godzine po czym ponownie ja zmierzyc. Jesli sie poprawi to znaczy zie pierscienie sie zapiekly. Jesli to nie pomoze to wlewasz po 20ml oleju do tch samych cylindrow i ponownie mierzysz kompresje. Jesli podskoczy to wierscienie a jelsi nadal bedzie slaba to znaczy ze zawory w glowicy nie trzymaja.

Uff ale palnalem wywod 8)7 Na pewno jedno jest wazne : zaplanuj wszystko z gory zebys mial konkretny schemat dzialania zeby pozniej nie poprawiac czegos i nie kombinowac bo to naprawde moze sie stac problematyczne finansowo...
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia."
Awatar użytkownika
TO-MI
Maniak
Posty: 1273
Rejestracja: 02 lip ndz, 2006 3:14 pm
Posiadany PUG: XU9J4
Numer Gadu-gadu: 604584106
Lokalizacja: Krosno/okol

Re: Więcej mocy XU

Post autor: TO-MI »

operatorbazooki napisał(a):
-obróbka kanałów ssących, czytałem kilka opinii. Powiększać ich średnicę czy wystarczy lepiej po prosty spasować kolektor z głowicą? Czy warto polerować te kanały, bo tutaj też spotkałem się z różnymi opiniami ? Podobno lepiej nie robić tych kanałów "na lustro" , jeśli takk to dlaczego?
Jesli juz to zebrac material w miejscach zaburzajacys swobodny przeplyw mieszanki ktory zostal po odlewie.
Kanaly powinny byc porowate aby mieszanka przeplywajaca przez nie nie powodowala skraplania sie...
Tak bynajmniej mi tlumaczono.

tu bym powiedział że w przypadku gaźnika czy jednopuktu jeszcze ale w GTI (generalnie w wielopunktach) wtryskiwacz sika niemal wprost na zawór więc jak chcesz polerujesz na lustro + pasowanie kolektor-głowica :)
Doba ma 24 godziny,zgrzewka 24 piwa...przypadek..? :)
http://peugeot205.pl/index.php?modul=uzytkownik&id=2207
ODPOWIEDZ