GMP, gdzie on jest?

Dyskusje na temat serwisowania, naprawiania oraz modyfikowania silnikow typu TU.
Awatar użytkownika
misha84
Junior
Posty: 160
Rejestracja: 05 mar śr, 2008 5:02 pm
Posiadany PUG: peugeot 205 SR 1.1
Numer Gadu-gadu: 7499780
Lokalizacja: Łódź / Łowicz

GMP, gdzie on jest?

Post autor: misha84 »

Witam. Mam puga z silnikiem TU1M
Chciałbym wyregulować luzy na zaworach w moim pugu ale nie jestem pewien jak znaleźć GMP. W tym punkcie należy ustawiać luzy, prawda? Wiec według moich przemyśleń można to w prosty sposób zrobić tak:
-wrzucić bieg (podobno 4)
-podnieść jedno koło
-kręcić do momentu aż zawory się przekryją (wtedy krzywki na wałku rozrządu będą skierowane do góry symetrycznie, czyli dany cylinder będzie między fazą wydechu a pobierania paliwa)
-zaznaczyć punkt na kole pasowym wałka rozrządu i obrócić go o kolejne 180 stopni i to będzie dla tego cylindra GMP
Wynika to z tego że dla połowy obrotu wałka rozrządu wał obraca się o cały obrót czyli 2 fazy. Czyli po tych czynnościach regulujemy luzy zaworów (dla mojego silnika 02 i 0,4) i dalej szukamy analogicznie dla następnych cylindrów GMP.

Tak mi się wydaje że będzie dobrze proszę o ocene tego sposobu, chyba że ktoś zna jakaś inną metodę to też chętnie poznam :)
cyborg
Uzalezniony
Posty: 994
Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Brodnica

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: cyborg »

Hehehe:) "Pomozcie, slynny punkt G-gdzie on jest??"
GMP to nic innego jak polozenie tloka w gornym martwym punkcie czyli punkcie zwrotnym, albo prosciej w najwyzszym polozeniu. Radze ci wykrecic wszystkie swiece i obracac walem korbowym za pomoca kola pasowego od napedu alternatora, a druga reka trzymac cieniutki srubokret wlozony w otwor swiecy (musi byc cienki i dlugi bo swiece sa skosnie wkrecone). Jak poczujesz tlok na srubokrecie to obracajac dalej kolkiem pasowym wyczujesz kiedy dojdzie on do gmp. Mowimy o pierwszym cylindrze (prawym). Tak jak pisales walek rozrzadu obraca sie dwa razy wolniej, wiec jak ustawisz ten gmp na pierwszym (i jednoczesnie na czwartym) tloku to mozesz ustawic zawory albo w tym albo w tym cylindrze-patrzysz w ktorym zawory sie przekrywaja czyli obydwa sa zamkniete. Jak obrocisz o 180 stopni to masz gmp w 2 i 3 cyl i wtedy ustawiasz wlasnie na 2 lub 3, dalsze 180 stopni to znowu 1 i 4-ustawiasz jeden z nich, i kolejne 180 stopni to znowu 2 lub 3. Troche to moze skomplikowanie brzmi ale w praktyce jest proste:)
Powodzenia!
P.S. Uwazaj przy dokrecaniu nakretek kontrujacych, dzwigienki sa aluminiowe, mi kiedys jedna pekla a wcale nie dokrecalem mocno
Awatar użytkownika
misha84
Junior
Posty: 160
Rejestracja: 05 mar śr, 2008 5:02 pm
Posiadany PUG: peugeot 205 SR 1.1
Numer Gadu-gadu: 7499780
Lokalizacja: Łódź / Łowicz

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: misha84 »

No dzięki za podpowiedź. W koncu zrozumialem o co chodzi. Krótko mówiąć jak zawory na pierwszym cylindrze sie przekrywaja to mierzymy luzy na czwartym i odwrotnie, a jak sie pokrywaja na 2 to regulujemy na 3cim i odwrotnie :) W sumie proste. A co do pękania to mi wczoraj tulejka dystansowa pod pokrywa klawiatury się roztrzaskala ale juz tak mam ze nie mam wyczucia jak mocno dokrecic 8)7 Ta tulejka jest z jakiegos kruchego metalu chyba. Pozdrawiam majsterkowiczów :W
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: Banita »

Olej gmp i patrz na krzywki od walka -jesli kryzwka bedzie odwrocona o ~180* w stosunku do srubki -wtedy regulujesz.
cyborg
Uzalezniony
Posty: 994
Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Brodnica

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: cyborg »

Ale jak bedzie patrzyl tylko na krzywki to wiecej sie nakreci bo dla kazdego zaworu bedzie musial ustawiac walek rozrzadu, a jak ustawi gmp to dwa zawory od razu moze ustawiac. A co do tej podkladki to faktycznie jest bardzo krucha, mi tez kiedys jedna sie rozsypala ale wzialem chyba 3 podkladki plaskie fi 8 albo fi 10 i skleilem je razem poxipolem i jest git (oczywiscie tak dobieralem zeby mialy razem ta sama grubosc co ta podkladka)
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: Banita »

Patrzac na krzywki tez mozna po 2 zawory ustawiac, a krecenie tez nie jest takie uciazliwe...
Awatar użytkownika
misha84
Junior
Posty: 160
Rejestracja: 05 mar śr, 2008 5:02 pm
Posiadany PUG: peugeot 205 SR 1.1
Numer Gadu-gadu: 7499780
Lokalizacja: Łódź / Łowicz

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: misha84 »

Zawory już wyregulowane :) Nieźle było pochrzanione. Na wydechowych nie było wcale luzu! Caly czas były podparte... A tą tulejke dorobiłem z rurki, dociąłem na odpowiednią wysokość. Kultura pracy jeżeli tak mogę powiedzieć od razu się poprawiła po tej regulacji :) Tylko nie wiem czemo obroty mi podskoczyły do 2000 na zimnym silniku a jak sie rozgrzeje to jest różnie, raz 1500 a nieraz spada do 1000. Co poradzicie? Regulacja jakaś mnie czeka tylko czego?
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: GMP, gdzie on jest?

Post autor: Banita »

Odlacz aku na 5 min.
ODPOWIEDZ