Silnik świeżo po planowaniu głowicy, na zimnym silniku, zapala, chwilę pochodzi i gaśnie, to samo przy próbie przejechania paru metrów dusi go i gaśnie,
natomiast po rozgrzaniu do temp. 90 pracuję normalnie, objawy nie występują po przełączeniu na LPG, na którym pracuje równo,
Wymieniony czujnik temp., filtr paliwa, pompa pracuje, silniczek krokowy podobno również ok.
Ma ktoś jakiś pomysł???
gaśnie na zimnym TU3M pomocy
- scaliburgreg
- Junior
- Posty: 319
- Rejestracja: 11 gru ndz, 2011 4:04 pm
- Posiadany PUG: 205 XS TU3S 88'
- Numer Gadu-gadu: 5932746
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Re: gaśnie na zimnym TU3M pomocy
Miałem kiedyś taki silnik bez LPG i też mi gasł. Sprawdź czujnik położenia przepustnicy - TPS.
Ja u siebie rozebrałem, wyczyściłem, wyregulowałem i równiutko trzymał obroty.
Jeśli na LPG chodzi równo, możliwe też, że coś nie tak z lambdą, ale ja zacząłbym od TPSu, bo można go wyregulować samemu w góra 15 minut. Zapraszam do lektury
Czujnik położenia przepustnicy jest zamontowany w dolnej części korpusu przepustnicy. Jest to po-tencjometr, którego rezystancja elektryczna (i napięcie na wyjściu) zmienia się wraz ze zmianą położenia pedału „gazu". W potencjometrze są dwie ścieżki opornościowe, na których mierzy się kąty położenia przepustnicy. Na pierwszej ścieżce są mierzone położenia kątowe zawarte między 0° a 24°, na drugiej między 18° a 90°. Między kątem 18° a 24° ścieżki się nakładają, co zapewnia ciągłość sygnału w czasie przejścia z jednej ścieżki na drugą.
ZASADA DZIAŁANIA
W fazie przyspieszenia samochodu oś przepustnicy uruchamia ślizgacze wewnątrz potencjometru. Prze-suwanie się ślizgaczy po ścieżkach opornościowych powoduje zmianę napięcia na wyjściu potencjome-tru. Ta zmiana napięcia informuje cen-tralne urządzenie sterujące o położeniu kątowym przepustnicy. Sygnał poten-cjometru jest niezbędny do określenia czasu wtrysku. Dlatego też nie wolno ręcznie przestawiać ślizgacza na ścieżce. Zmiana położenia nawet o 0,1° względem prawidłowego położe-nia otwarcia przepustnicy powoduje zmianę składu mieszanki powietrzno-paliwowej nawet o 4%.
CZYNNOŚCI KONTROLNE
1. Sprawdzanie napięcia zasilania
Rozłączyć złącze przewodów potencjometru, włączyć zapłon, podłączyć czarną sondą do masy i za pomocą czerwonej sondy multimetru (woltomierza) zmierzyć napięcie na styku „5" potencjometru. Prawidłowa wartość napięcia powinna wynosić 5 V. W przypadku otrzymania wartości nieprawidłowej sprawdzić wartość napięcia na odpowiednim styku centralnego urządzenia sterującego (patrz sche-maty elektryczne połączeń). Jeśli wartość okaże się prawidłowa, sprawdzić i ewentualnie naprawić złącza i przewody. Gdyby okazała się nieprawidłowa, to uszkodzone jest samo centralne urządzenie sterujące. Należy zawsze sprawdzać styki zasilania i masy zanim przystąpi się do jego ewentualnej wymiany.
2. Sprawdzanie skoku potencjometru
Podłączyć ponownie złącze do potencjometru oraz połączyć czarną sondę multimetru (woltomierza) z masą, natomiast sondę czerwoną ze stykiem „2" samego złącza (sygnał powrotny pierwszej ścież-ki). Stopniowo otwierać przepustnicę, aż do położenia kątowego 24°, obserwując wartości wska-zywane przez multimetr. Sygnał musi zmieniać się w sposób ciągły, bez jakichkolwiek przerw. Podłą-czyć sondę czerwoną multimetru do styku „4" (sygnał powrotny drugiej ścieżki). Przyspieszać stop-niowo, począwszy od 18°, aż do całkowitego otwarcia przepustnicy, obserwując wartości wskazy-wane przez multimetr. Sygnał musi być ciągły, nie wykazywać przerw. Powinien wzrastać do wartości 4,4...4,8 V. W przypadku otrzymania wartości nieprawidłowych powtórzyć czynności sprawdzania skoku potencjometru na odpowiednich stykach złącza głównego centralnego urządzenia sterującego. Jeśli wartości okażą się nieprawidłowe, należy wymienić po-tencjometr (część dolną korpusu przepustnicy)
Tyle z manuala, od siebie dodam, że do odkręcenia TPSu potrzebny jest Torx T20 z dziurką i styki o których mowa liczone są w czujniku od prawej strony - pierwsza od prawej to masa, o której wspomniane jest powyżej. Wartość na stykach 2 i 4 przy całkowicie zamkniętej przepustnicy musi wynosić 0.2V.
Jak ktoś ma za duże spalanie i nierówne obroty niech sprawdzi TPS.
Powodzenia w mierzeniu, mi udało się trafić z wartościami już przy drugiej poprawce
Ja u siebie rozebrałem, wyczyściłem, wyregulowałem i równiutko trzymał obroty.
Jeśli na LPG chodzi równo, możliwe też, że coś nie tak z lambdą, ale ja zacząłbym od TPSu, bo można go wyregulować samemu w góra 15 minut. Zapraszam do lektury

Czujnik położenia przepustnicy jest zamontowany w dolnej części korpusu przepustnicy. Jest to po-tencjometr, którego rezystancja elektryczna (i napięcie na wyjściu) zmienia się wraz ze zmianą położenia pedału „gazu". W potencjometrze są dwie ścieżki opornościowe, na których mierzy się kąty położenia przepustnicy. Na pierwszej ścieżce są mierzone położenia kątowe zawarte między 0° a 24°, na drugiej między 18° a 90°. Między kątem 18° a 24° ścieżki się nakładają, co zapewnia ciągłość sygnału w czasie przejścia z jednej ścieżki na drugą.
ZASADA DZIAŁANIA
W fazie przyspieszenia samochodu oś przepustnicy uruchamia ślizgacze wewnątrz potencjometru. Prze-suwanie się ślizgaczy po ścieżkach opornościowych powoduje zmianę napięcia na wyjściu potencjome-tru. Ta zmiana napięcia informuje cen-tralne urządzenie sterujące o położeniu kątowym przepustnicy. Sygnał poten-cjometru jest niezbędny do określenia czasu wtrysku. Dlatego też nie wolno ręcznie przestawiać ślizgacza na ścieżce. Zmiana położenia nawet o 0,1° względem prawidłowego położe-nia otwarcia przepustnicy powoduje zmianę składu mieszanki powietrzno-paliwowej nawet o 4%.
CZYNNOŚCI KONTROLNE
1. Sprawdzanie napięcia zasilania
Rozłączyć złącze przewodów potencjometru, włączyć zapłon, podłączyć czarną sondą do masy i za pomocą czerwonej sondy multimetru (woltomierza) zmierzyć napięcie na styku „5" potencjometru. Prawidłowa wartość napięcia powinna wynosić 5 V. W przypadku otrzymania wartości nieprawidłowej sprawdzić wartość napięcia na odpowiednim styku centralnego urządzenia sterującego (patrz sche-maty elektryczne połączeń). Jeśli wartość okaże się prawidłowa, sprawdzić i ewentualnie naprawić złącza i przewody. Gdyby okazała się nieprawidłowa, to uszkodzone jest samo centralne urządzenie sterujące. Należy zawsze sprawdzać styki zasilania i masy zanim przystąpi się do jego ewentualnej wymiany.
2. Sprawdzanie skoku potencjometru
Podłączyć ponownie złącze do potencjometru oraz połączyć czarną sondę multimetru (woltomierza) z masą, natomiast sondę czerwoną ze stykiem „2" samego złącza (sygnał powrotny pierwszej ścież-ki). Stopniowo otwierać przepustnicę, aż do położenia kątowego 24°, obserwując wartości wska-zywane przez multimetr. Sygnał musi zmieniać się w sposób ciągły, bez jakichkolwiek przerw. Podłą-czyć sondę czerwoną multimetru do styku „4" (sygnał powrotny drugiej ścieżki). Przyspieszać stop-niowo, począwszy od 18°, aż do całkowitego otwarcia przepustnicy, obserwując wartości wskazy-wane przez multimetr. Sygnał musi być ciągły, nie wykazywać przerw. Powinien wzrastać do wartości 4,4...4,8 V. W przypadku otrzymania wartości nieprawidłowych powtórzyć czynności sprawdzania skoku potencjometru na odpowiednich stykach złącza głównego centralnego urządzenia sterującego. Jeśli wartości okażą się nieprawidłowe, należy wymienić po-tencjometr (część dolną korpusu przepustnicy)
Tyle z manuala, od siebie dodam, że do odkręcenia TPSu potrzebny jest Torx T20 z dziurką i styki o których mowa liczone są w czujniku od prawej strony - pierwsza od prawej to masa, o której wspomniane jest powyżej. Wartość na stykach 2 i 4 przy całkowicie zamkniętej przepustnicy musi wynosić 0.2V.
Jak ktoś ma za duże spalanie i nierówne obroty niech sprawdzi TPS.
Powodzenia w mierzeniu, mi udało się trafić z wartościami już przy drugiej poprawce


- Wi205
- Junior
- Posty: 170
- Rejestracja: 08 cze pt, 2012 10:08 am
- Posiadany PUG: Winner 1.4 KFT
- Numer Gadu-gadu: 2023693
- Login tlen: wars1977
- Lokalizacja: Poznań
Re: gaśnie na zimnym TU3M pomocy
Przede wszystkim odłącz akumulator na kilkanascie minut, podlacz z powrotem i odpal. Zobacz czy bedzie gasł. Jezeli nie to znaczy ze gaz rozwala Ci mapy paliwowe. Konieczna regulacja. Sprawdz czujnik temperatury cieczy na ECU. Sprawdz rezystancje lub podmien na inny nowy. Posprawdzaj wezyki od podcisnien, sygnal z MAP sensora ma tutaj znaczenie.
Jezeli podczas jazdy z wcisnietym gazem slabnie i gasnie, t oczywiscie nie jest to wina regulatora wolnych , tylko jest zla mieszanka paliwowa. Innymi słowy czujnik temperatury na ECU, map sensor . Ewentualnie sonda zestarzała, ale to mialo by wpływ na mapy długoterminowe.
Jezeli podczas jazdy z wcisnietym gazem slabnie i gasnie, t oczywiscie nie jest to wina regulatora wolnych , tylko jest zla mieszanka paliwowa. Innymi słowy czujnik temperatury na ECU, map sensor . Ewentualnie sonda zestarzała, ale to mialo by wpływ na mapy długoterminowe.
"Nie zadzieraj z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu
a później pokona doświadczeniem"
a później pokona doświadczeniem"