Nie chce palić jak jest zimny

Tematy w trakcie przenoszenia do odpowiednich dzialow
Awatar użytkownika
TO-MI
Maniak
Posty: 1273
Rejestracja: 02 lip ndz, 2006 3:14 pm
Posiadany PUG: XU9J4
Numer Gadu-gadu: 604584106
Lokalizacja: Krosno/okol

Post autor: TO-MI »

arkol mowa tu o czujniku do kompa nie do wskazówki to dwie różne rzeczy
KAKTUS
pokazywał inne wartości ale jakie? jest tam jakaś tolerancja więc to były zupełnie inne wartości jak sie domyślam :wink:
na pewno masz większe doświadczenie bo ja puga dopiero poznaje :D
jak odpalałem na potencjometrze to silnik był po nocy a opór nie był większy niż te 1500 ohmów i odpalił bawiłem sie jak już brykał może gdyby było np. 400 ohm to byłby problem jak znajde czas to sprawdze :)
Doba ma 24 godziny,zgrzewka 24 piwa...przypadek..? :)
http://peugeot205.pl/index.php?modul=uzytkownik&id=2207
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Ten czujnik jest odpowiedzialny za ustalenie czasu wtrysku paliwa.

W ECU masz prosty matematyczny wzor na ustalenie skladu mieszanki, i mieszanka w Jetronicu jest tak ustawiana aby byla bliska Lambda 0,9 na rozgrzanym silniku, i bliska lambda 0,75-0,8 na zimnym, jednak aby to ustawic ECU musi miec takie informacje jak:

Masa zasysanego powietrza
Temperatura zasysanego powietrza
Predkosc obrotowa silnika
Temperatura silnika

Podajac te wartosci, jest w stanie ustawic lambde teoretyczna na rzadanym poziomie.

Jezeli ktorys z tych odczytow bedzie zly, to ECU tak ustawi czas wtrysku ze labda moze byc rowna 1,2 - 1,4 badz 0,6 czyli na lub poza granica palnosci mieszanki, i chodzby nie wiadomo co sie dzialo, silnik nie odpali, chyba ze w silniku wzrosnie temperatura, wtedy granica palnosci mieszanki zostaje przesunieta, poniewaz goraca mieszanka nie musi byc az tak mocno podgrzana przez iskre jak zimna aby ulegla spaleniu.

Troszke inaczej ma sie sprawa w Motronicu, gdzie jest sensor tlenu (sonda lambda), ktora tworzy "sprzezenie zwrotne" i ECU dzieki temu wie jak jego "korekcje" wplywaja na spaliny.

I jezeli w Motronicu ktorys z czujnikow szwankuje, ECU ponownie wydluza badz skraca czas wtrysku... myslac ze ustawic lambde = 1 jednak po chwili dostaje sygnal z sondy ze "lambda = 1,2" i korzystajac z MAP, stara sie tak zrobic aby lambda byla = 1 czyli skraca i wydluza czas wtrysku tak az uzyska w koncu te lambda = 1 - i silnik chodzi na dobrej mieszance, ale korzysta z map korekcyjnych i wlacza sie "check engine".

Dlatego wszystkie te czujniki, przeplywomierze itp sa mniej wazne w Motronicu niz w Jetronicu.

Motronic z 1.9 8v jest jeszcze na tyle glupim ECU ze nie potrafi ustawic kata wyprzedzenia zaplonu.

Teoretycznie najlepsze wyprzedzenie to 15 stopni, ale dla kazdego silnika w praktyce jest inaczej!

W silnikach 1.9 16v 148km byl kolejny czujnik dzialajacy na zasadzie sprzezenia zwrotnego. Jest to czujnik spalania stukowego.

Tam system jest na tyle madry, ze korzysta z kolejnych map!

Nie dosc ze dazy do tego aby Lambda = 1 to na dodatek darzy do takiego wyprzedzenia kata zaplonu, aby silnik uzyskiwal jak najwieksza moc! - Tak MOC nie MOMENT.

Pytanie - jak to moze zrobic?? Proste. Wystarczy znac zasady dzialania silnika z zaplonem iskrowym. I wtedy jednostkowe zyzycie paliwa jest najmniejsze wtedy kiedy silnik rozwija maksymalna moc!!

Czyli - najkrotszy czas wtrysku, lambda okolo 0,9 i zaplon tak wyprzedzony aby nie stukalo. Gdy zastuka - komp cofa zaplon badz wydluza czas wtrysku aby schlodzic komore spalania.

Teraz pewnie posypie sie pelno pytan:

To dlaczego im mocniejszy silnik tym wiecej pali?

Proste... pisalem o zuzyciu paliwa "jednostkowym" a zuzycie o ktorym mowi sie przewaznie to jest to zuzycie calkowite.

Czyli np. 0,025 ml x 6000obr/2 = 75ml paliwa na 1 munute pracy dla silnika krecacego sie 6000obr/min 75ml dla 1 cylindra x 4 cylindry = 300ml dla silnika x 60minut = 18 litrow paliwa na godzine pracy silnika.

A gdy ma mniejsza moc przy np. 2500 obr

0,05ml x 2500obr/2 *4 * 60 = 15 litrow

Spalanie wychodzi mniejsze - oplaca sie jechac z predkoscia obrotowa 2500 - spali o 3 litry mniej.... ale na jeden suw pracy tym razem idzie 2x tyle paliwa ile idzie przy 6000 czyli w chwili gdy wiekszosc naszych Peugeotow rozwija najwieksza moc...

To tyle ciekawostek ;)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
ODPOWIEDZ