Brak iskry

Dyskusje na temat serwisowania, naprawiania oraz modyfikowania silnikow typu TU.
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Witam. Mam problem z iskrą w swoim Peugeocie 205. Otóż nie ma w nim iskry. Szukałem na forum i nie spotkałem się z takim problemem dlatego postanowiłem założyć nowy temat. Przez wiele lat w samochodzie był zamontowany moduł z Poloneza i trochę było poprzerabiane. Jednak coś się zepsuło i iskra zniknęła. Postanowiłem włożyć stary moduł, który znalazłem ze starego silnika. Podłączyłem i działał. Podłączyłem według schematu inst. zapł. do silnika TU. Czyli pierwszy pin w cewce od prawej strony odłączony (idzie do obrotomierza w liczniku prawdopodobnie), drugi to zasilenie ze stacyjki, a trzeci i czwarty do modułu. Moduł jest wpięty w aparat zapłonowy. Jest wtyczka na trzy kable. Ten w środku jest to masa. A dwa po stronie zewnętrznej idą do cewki. Tak podłączyłem i jeździł. Jednak wczoraj chcę go odpalić i zapalał na chwilę i gasł. W końcu nic nie "łapał". Mam trzy cewki od niego, na żadnej nie działał. Palec i kopułka są prawdopodobnie dobre, bo iskry nie ma nawet na bezpośrednim wyjściu z cewki. Dzisiaj kupiłem nowy moduł, włożyłem i iskra jest, ale strasznie malutka. Oczywiście dalej nie pali. I nie wiem co z tym zrobić. Może ktoś poradzić? Jakieś propozycje jak sprawdzić co siadło? Sprawdziłbym tę cewkę w aparacie zapłonowym, jest to chyba przemiennik magnetyczny, ale nie wiem jaki ona powinna mieć opór. Pozdrawiam i proszę o pomoc, Łukasz.
Awatar użytkownika
TymczaS
Uzalezniony
Posty: 657
Rejestracja: 15 cze wt, 2010 8:09 pm
Posiadany PUG: lepiej nie wiedzieć :P
Numer Gadu-gadu: 3402152
Lokalizacja: Lublin

Re: Brak iskry

Post autor: TymczaS »

oczyść wszystkie styki i przede wszystkim masę :) kiedyś mi się ułamał kabelek z masy i nie było iskry a ja cały układ zapłonowy wymieniłem 8)7 sprawdź jeszcze raz jak mocna jest iskra na wyjściu z cewki. Zobacz czy na nie masz zaolejonej kopułki z palcem, może simering od puszcza, i czy styki nie są skorodowane albo wyślizgane. sprawdź styk węglowy. I w nocy jak będzie ciemno sprawdź czy gdzieś nie masz przebicia, moze cewka albo aparat jest pęknięty i przez to iskra ucieka :) Powodzenia :W napisz o rezultatach... :)
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Ok, dzisiaj wieczorem sprawdzę i napiszę. Chociaż sprawdzałem dwie cewki i na obu to samo. Dzisiaj kupiłem spray do styków i wyczyszczę wszystko i sprawdzę. Dziwne jest to, że przy przekręceniu stacyjki przy podłączeniu cewki, na każdym kablu jest +12V, dwa piny podłączone do modułu i nie wiem czy dwa + wchodzące do modułu nie spalą go. Chyba, że jeden +12 wchodzi do modułu, a drugi prąd wraca i dlatego obwód zamknięty. I jeszcze jedna sprawa. Jeden kabel do cewki to kabel zasilający ze stacyjki. Przy załączonym zapłonie napięcie jest lekko ponad 12V, ale przy kręceniu rozrusznikiem zmienia się pomiędzy 12V, a 10V, nie wiem czy to dobrze. I jak ktoś wie może, jaki oór powinien mieć palec zapłonowy?


EDIT: Dobram iskra jest. Na wyjściu z cewki ładna. Jednak po kopułce już strasznie cienka jest. Przed chwilą kupiłem kopułkę i palec, jutro mają być przewody. Nie wiem tylko jak dokładnie podłączyć kable zapłonowe. Złącza na kopułkach są ponumerowane. Np. jak jest "1" to mam podłączyć cylinder pierwszy z lewej czy z prawej?
borek_wpr
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Pruszków

Re: Brak iskry

Post autor: borek_wpr »

Cylinder nr. 1 to ten najbliżej skrzyni biegów.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Podłączyłem wszystko jak należy i dalej nie pali, chociaż iskra jest malutka. Wymieniony moduł, kable, kopułka i palec. I dalej nic. Świece mokre, rozrząd ustawiony dobrze. Czyli wychodzi na to, że wina cewki?
borek_wpr
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Pruszków

Re: Brak iskry

Post autor: borek_wpr »

Może padła cewka wzbudzająca w aparacie zapłonowym.Zdejmij moduł i zmierz jej oporność .Najwygodniej w widoczne gniazdo włożyć dwa druty kiedy końcówki przewodów od miernika są za grube.Rezystancja cewki -ok. 376 Ohm.Jeżeli nastąpiło zwarcie uzwojeń (np oporność 150 Ohm) lub przebicie do masy to tylko wymiana cewki. Koszt ok 80 zł.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Rezystanacja wynosi 379 Ohm. Czyli raczej to nie jest to. A jak sprawdzić cewkę zapłonową?
borek_wpr
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Pruszków

Re: Brak iskry

Post autor: borek_wpr »

Sprawdzenie rezystancji cewki zapłonowej

uzwojenie pierwotne
Wyjąć wtyczkę z cewki i podłączyć omomierz pomiędzy dwa zaciski niskonapięciowe cewki zapłonowej oznaczone jako (+) i (-) i dokonać pomiaru.Rezystancja po stronie pierwotnej waha się w zależności od producenta -0,8 do 2,5 Ohm

uzwojenie wtórne

Podłączyć omomierz jednym końcem do zacisku wysokonapięciowego cewki zapłonowej-bez przewodu WN, a drugim końcem do któregokolwiek z zacisków niskonapięciowych (+) lub (-) i zmierzyć rezystancję.Powinna wynosić ok.7 kilo Ohm. Jeżeli jest mniej np.3,5 kilo Ohma to cewka do wymiany.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Pomiędzy pinem + i - jest 1 Ohm, a pomiędzy pinem WN i + jest 4,77 kOhm. Wygląda więc na to, że cewka jest dobra. Lecz + i - są to piny zewnętrzne, pierwszy i czwarty, a ja zasilanie ze stacyjki mam podłączone do pinu 3. Czyli +12V mam podłączyć +12V ze stacyjki? A moduł pozostawić bez zmian. Obecnie mam podłączone tak, jak na zdjęciu w załączniku.

Na zdjęciu na dole jest, jak chcę podłączyć. Rzecz w tym, że nie wiem jak podłączyć moduł. Mam podłączyć pin 2 z cewki do pinu 1 w module, pin 3 z cewki do pinu 2 w module, a pin 4 w cewce(-) do masy?
Podłączenie
Podłączenie
EDIT: Zauważyłem jeszcze coś dziwnego, na każdym pinie po podłączeniu zasilania +12V do pinu (+) pojawia się napięcie 12V. Przedstawiam rezystancję pomiędzy pinami na cewce:
Dziwne
Dziwne

Komentarz do pierwszego obrazka: Na module są trzy piny, jednak jeden to masa, jego w ogóle nie podłączałem.
borek_wpr
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Pruszków

Re: Brak iskry

Post autor: borek_wpr »

4,7 kilo Ohma to wg mnie za mała rezystancja.Mała rezystancja na wtórnym uzwojeniu powoduje że napięcie na wyjściu cewki zamiast 30 kV osiąga 20kV a to może być za mało aby pod ciśnieniem wywołać zapłon paliwa.Jeżeli masz możliwość to podmień cewki WN. Choćby na chwilę. Nie zapomnij dać pastę pod moduł bo się przegrzeje. Dla wszystkiego podam link z którego sam czasami czerpię wiedzę
http://www.capri.pl/garage/ następnie odszukaj układ zapłonowy.TO czy to Ford Czy Peugeot nie ma znaczenia. Liczy się opis i zrozumienie układu, a tu jest opisane doskonale.W zasadzie 1/1.. Przepływ prądu zaznaczony na kolor czerwony.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

No tak, ale tam jest cewka do której podłącza się dwa kable + WN. U mnie jest złącze 4-pinowe, i nie mogę za nic dojść, gdzie który podłączyć. Z |zewnątrz" do ukladu zapłonowego idzie tylko kabel zasilający +12V ze stacyjki.Na module są trzy piny. Środek to masa i pytanie gdzie to podłączyć. Mam drugi moduł, ale tam jest całkiem inny "rozkład" rezystancji między pinami.
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Przypatrzyłem się jeszcze raz tym opisom, na stronie, którą podałeś. Wychodzi na to, że do modułu idą dwa kable od cewki wzbudzającej. Następne trzy to zasilanie, masa i wychodzący minus do cewki, który zamyka obwód i idzie iskra. Rzecz w tym, że na mojej cewce są cztery piny, a nie 2. Nie wiem czy można i cewce się nic nie stanie, ale gdyby podpiąć świecę bezpośrednio do cewki i na ułamek sekundy podłączyć + i - do akumulatora i sprawdziź czy iskra przeskoczy. Jeśli tak, to zostaje jeden problem, mianowicie, modłączenie modułu. Mam tam 3 piny. Środkowy to masa. I teraz jestem w kropce, bo nie wiem gdzie podłączyć + a gdzie minus. Może ktoś ma taki sam układ zapłonowy, to mógłby zrobić zdjęcie, gdzie i co jest podłączone. Pozdrawiam, Łukasz.

EDIT: Przed chwilą sprawdzałem, wszystko podłączyłem jakoś tak intuicyjnie i o dziwno działa. Iskra bezpośrednio po cewce na świecy jest piękna, jednak już po podłączeniu po aparacie zapłonowym jest strasznie cienka. Przewody, palec i kopułka wymienione. Cewkę Magneti Marelli BAE 507 AK 9B. Może ktoś ma jakieś dane na temat tego, jaki tam powinien być opór uzwojenia wtórnego.
borek_wpr
Uzalezniony
Posty: 844
Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Pruszków

Re: Brak iskry

Post autor: borek_wpr »

Zrób jeszcze jedną próbę . Zamiast cewki WN. podłącz małą żaróweczkę 12V -1Wat, np od podświetlenia licznika. Jeżeli zakręcisz rozrusznikiem żaróweczka powinna błyskać pełnym światłem.
Chyba że problem jest module zapłonowym. Raczej nie ma innego sposobu jak włożyć moduł który działa na innym silniku.

Mała uwaga a może to ma znaczenie.
Nie można stosować cewki WN przeznaczonej do układu zapłonowego sterowanego przerywaczem.
Taka uwaga widnieje w książce / Sam naprawiam/ -Układ zapłonowy str.63.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Moduł kupiłem nowy, więc jest dobry. Zostało wymienione praktycznie wszystko, oprócz cewki WN i cewki wzbudzającej. No i jeszcze świece, ale to nie jest raczej wina świec. Tak, też mam taką adnotację w książce. Nie wiem tylko, czy ta moja cewka jest właśnie taka, jaka powinna. Moja ma 4 piny, a jest jeszcze taka, która ma dwa złącze i wyjście na kabel WN.

W książce opisana jest cewka dla silnika XW, XY. Jest ona na kształt takiego walca. Nie orientuje się ktoś czy w tych silnikach jest właśnie cewka wzbudzająca, czy przerywacz?
luki0166
Nowicjusz
Posty: 30
Rejestracja: 17 cze pt, 2011 12:11 pm
Posiadany PUG: 1.1 89r.
Numer Gadu-gadu: 6051839

Re: Brak iskry

Post autor: luki0166 »

Witam. Muszę odświeżyć temat... Samochód jak nie działał, tak nie działa. Mam czym jeździć więc stoi w garażu, ale postanowiłem się za niego wziąć. Otóż znalazłem wtyczkę do modułu. Jednak kabelki poobcinane... Wychodzi czarny, zielony oraz niebieski. Jak ktoś ma takiego Peugeota, że moduł zapłonowy jest przykręcony do aparatu zapłonowego, a nad nim jest cewka to mógłby powiedzieć, gdzie idą te kable od modułu?
ODPOWIEDZ