Rozumiem ze ogladasz Ewe DrzyzgeGreta pisze:drogi muńku
Banita nie ma nic przeciwko, sam mi pokazuje jakie bzdury wypisujesz![]()
w PL jest równouprawnienie i kobiety robią co im sie podoba , a nie to co każe władca haremu . Teraz rozumiesz??


Rozumiem ze ogladasz Ewe DrzyzgeGreta pisze:drogi muńku
Banita nie ma nic przeciwko, sam mi pokazuje jakie bzdury wypisujesz![]()
w PL jest równouprawnienie i kobiety robią co im sie podoba , a nie to co każe władca haremu . Teraz rozumiesz??
munne pisze: Rozumiem ze ogladasz Ewe DrzyzgeJa widze to "rownouprawnienie" codziennie chyba nie wiesz co to slowo znaczy!!!Nie wiem czy zauwazylas ale zaden z panow na forum nie miesza w ten brud swojej kobiety bo szanuja swoje kobiety ich kobiety szanuja same siebie
... ehh pare slow wcisne... usunac all topics, zostawic 1 oraz wynik ewentualnego wyscigu. na naszym forum widze glownie OT sie pojawia zamiast konstruktywnych postow wywolane impertynencja itp.Para pisze:8 stron o niczym
kubas pisze:hahhaha lord niezle dowaliles hahahahahahha te slogany jezdzi sie niutkami to jest żal (wymyslony przez koncerny promujace turbo diesle jako bardziej elastyczne lepiej przyspieszajace i w ogole).... Pewnie ze przyspiesza sie km. Jak widac u niektorych z fizyka kiepsko
"Moment max - co nam mowi? Moment w skrócie mowi nam o ilości energii z jednego cyklu pracy silnika, im wiecej jeden obrót wału daje ten energii tym moment większy.
W silniku wolnossącym to najczęsciej optymalne napełnianiei często najwyższa sprawność. W silniku turbo sprawa sie komplikuje.
Moment max najczęściej pojawia sie przy obrotach kiedy pojawia się pełne doładowanie.
Moment na kołach odpowiada za przyspieszenie, wiec fani momentu zaczynają się cieszyć
Co przyspieszy lepiej, 400Nm przy 2000rpm czy 200Nm przy 7000rpm?
Jedziemy 50km/h. Musimy mieć skrzynię biegów aby dopasować obroty silnika do obrotów koła. Mamy dwa przelozenia, rozne dla obu silnikow. Jedno redukuje obroty 3,82x drugie 13,38x.
Koła maja powiedzmy 20", całe koła razem z oponą, nie same felgi.
Obwód = (pi)(fi). Czyli PI razy średnica.
3,14*20"=62,8 w przybliżeniu 1,59m
50km/h to 13,88m/s to 8,72 obrotów koła na sekunde, czyli 523rpm koła.
Dobieramy idealny bieg, który da przełożenie odpowiednie. Trzeba zmniejszyć obroty silnika, a przekładnia zmienia moment, na kołach uzskamy
1529Nm.
Drugi silnik wymaga innego przełożenia, przełożenie bedzie musiało zmniejszyć obroty nie 3,82 a 13,38x co da moment i z 200Nm na kołach robi się
2676Nm.
Drugi silnik przyspieszy 1,75x lepiej!
Mniejszy moment dał wiekszy moment na kołach i większe przyspieszenie, to wina przełożeń.
A policzmy jaka moc wyjdzie z takiego momentu:
moc = moment*obroty/7100
400*2000/7100 = 112KM.
200*7000/7100 = 197KM.
I teraz najdziwniejsze, 197/112 = 1.75
Czyli 75% mocy dało 75% wiecej momentu na kołach i 75% więcej przyspieszenia."
i jeszcze cos o marketingowym zabiegu ktory nazywa sie diesel jest bardziej elastyczny od benzyny.
"Po pierwsze, DIESLE MAJA NIZSZY MOMENT OD BENZYNY.
To jest fakt i juz, bledem jest porownywanie wolnossacej benzyny do doladowanego diesla.
Diesel o pojemnosci 1.9 ma moment 139nM i daleko mu do 100 z litra w benzynie.
Doladowane benzyny moga miec i czasami maja wiekszy moment niz sie sni w tdi.
Dlugo nie trzeba szukac by znalezc turbo benzyny o momencie 500nM w 2.0
Sama wartosc max nic tu tez nie wnosi.
Jak w F1 byly dopuszczone silniki turbo to z pojemnosci 1.5 przekraczali 1300KM, chce to zobaczyc w dieslu.
Co do osiagow diesel vs benzyna o tej samej mocy to nie zgadzam sie, nie ma definicji co lepsze.
Silnik doladowany bedzie mial przewage nad NA, jak postawisz 140 z 1.9tdi i 140 z benzyny to tdi bedzie szybsze, powod: male turbo w tdi da wyzsza srednia moc.
Wiec niestety, ale czesto ta sama moc w dieslu moze byc szybsza.
Roznica sie zmniejsza wraz ze wzrostem mocy z litra, im wieksze turbo tym wykres bardziej stromy i srednia moc spada.
Ale nie mozna nigdy powiedziec ze jakis samochod jest szybszy bo ma wyzszy moment, to nie jest przyczyna. Szczegolnie ze 90% i tak patrzy na wartosc max a ta nie mowi juz prawie nic."
Obroty to kwestia bardzo wazna w tym calym zjawisku. Im wieksze obroty tym wiecj mocy. Roznica pomiedzy tym bmw a honda wlasnie wynika z obrotow. Moc i Nm sa scisle ze soba powiazane jesli moc przy pewnych obrotach wzrosnie o iles tam (%) to nm wzrosnie tyle samo. A przyspiesza sie koniami czy tego chcesz czy nie. I to wynika z fizyki no chyba ze chcesz ja oszukac. Aby rozpedzic jakas mase do danej predkosci potrzeba dostarczyc energie. Moc to ilosc energii w czasie, im wiecej energii tym szybciej. Nigdzie tam nie ma miejsca na moment. A teraz male udowodnienie (nie google tylko kolega)
"Zagadnienie, mamy rozpedzic 1000kg do 100km/h
Musimy dostarczyc ENERGIE, ile?
Ze wzoru na kinetyczna, E=m*v2/2
m=1000kg
v=100km/h = 27.7m/s
E=1000*27.7*27.7=767290J
Jasne do tego momentu? Musimy dostarczyc energie zeby cos rozbujac.
A teraz mamy tylko taki parametr:
"moment sredni = 200Nm"
Ten parametr NIC NIE MOWI. Nie wiemy czy to duzo czy malo. Jesli ktos jest fanem momentu to prosze mi obliczyc w jakim czasie rozbujamy ten kawalek stali do 100km/h?
Ja mowie o mocy, wiec czekam na taki parametr:
"moc srednia 150KM"
OK, liczymy, to jest srednio 110kW
Czyli w ciagu sekundy mamy 110.000 J
Ekstra, wiemy ze potrzebujemy 767290J wiec dzielimy przez 110000 i mamy 6.97s
I ten wynik wymaga podania JEDYNIE MOCY, moment mam w dup.ie
Jak ktos jest mocny niech to wyliczy majac sam moment."
Kod: Zaznacz cały
Teraz analizując przebieg wykresów dla danego silnika, możemy wywnioskować o nim dużo więcej. Zwróćmy uwagę przede wszystkim na moment obrotowy. Gdy osiąga on najwyższą wartość, silnik najefektywniej przetwarza energię a samochód najlepiej przyspiesza. Zatem jeśli moment jest najwyższy przy wysokich obrotach w praktyce auto przyspieszy do wyższej prędkości, a jeśli przy niskich, będzie dynamiczne na początku, ale zostanie w tyle na długich prostych gdy liczy się prędkość maksymalna. Warto również zwrócić uwagę na przebieg krzywej momentu w okolicy wartości maksymalnej. Im dłużej jego wartość utrzymuje się w górnym przedziale (wykres kształtuje się prawie poziomo), tym większa elastyczność jednostki napędowej, co w praktyce pozwala płynnie przyspieszać w większym zakresie prędkości na danym biegu.
Kod: Zaznacz cały
Co to jest moment obrotowy?
Jest to wielkość fizyczna potrzebna do obracania ciała wokół własnej osi, czyli iloczyn siły i długości ramienia, na które ta siła działa. Zwróćmy bowiem uwagę, że nie przykręcimy nakrętki na gwint naciskając ją w środku, czyli w osi gwintu. Musimy zastosować ramię, czyli np. klucz, na który będziemy działać siłą.
Co to jest moc?
Moc to wartość pracy, jaką zdolny jest wykonać silnik w określonej jednostce czasu. Np. 1 KM to praca, którą należy wykonać, by w ciągu 1 sekundy unieść masę 75 kg na wysokość 1 metra. W wypadku samochodu jest to ilość pracy wykonana przez obracający się wał w jednostce czasu.
Jak to wygląda w samochodzie?
Na skutek wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze powstaje ciśnienie, które pomnożone przez powierzchnią tłoka daje siłę. Ta siła poprzez korbowód trafia na wykorbienie wału korbowego
powodując jego ruch obrotowy. Wartość tej siły pomnożona przez ramię (promień wykorbienia) daje moment obrotowy wytwarzany przez silnik.
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że od mocy zależy prędkość maksymalna samochodu, natomiast od momentu - jego zdolność przyspieszania.