Strona 1 z 1

GMP, gdzie on jest?

: 03 kwie czw, 2008 12:18 am
autor: misha84
Witam. Mam puga z silnikiem TU1M
Chciałbym wyregulować luzy na zaworach w moim pugu ale nie jestem pewien jak znaleźć GMP. W tym punkcie należy ustawiać luzy, prawda? Wiec według moich przemyśleń można to w prosty sposób zrobić tak:
-wrzucić bieg (podobno 4)
-podnieść jedno koło
-kręcić do momentu aż zawory się przekryją (wtedy krzywki na wałku rozrządu będą skierowane do góry symetrycznie, czyli dany cylinder będzie między fazą wydechu a pobierania paliwa)
-zaznaczyć punkt na kole pasowym wałka rozrządu i obrócić go o kolejne 180 stopni i to będzie dla tego cylindra GMP
Wynika to z tego że dla połowy obrotu wałka rozrządu wał obraca się o cały obrót czyli 2 fazy. Czyli po tych czynnościach regulujemy luzy zaworów (dla mojego silnika 02 i 0,4) i dalej szukamy analogicznie dla następnych cylindrów GMP.

Tak mi się wydaje że będzie dobrze proszę o ocene tego sposobu, chyba że ktoś zna jakaś inną metodę to też chętnie poznam :)

Re: GMP, gdzie on jest?

: 03 kwie czw, 2008 10:36 am
autor: cyborg
Hehehe:) "Pomozcie, slynny punkt G-gdzie on jest??"
GMP to nic innego jak polozenie tloka w gornym martwym punkcie czyli punkcie zwrotnym, albo prosciej w najwyzszym polozeniu. Radze ci wykrecic wszystkie swiece i obracac walem korbowym za pomoca kola pasowego od napedu alternatora, a druga reka trzymac cieniutki srubokret wlozony w otwor swiecy (musi byc cienki i dlugi bo swiece sa skosnie wkrecone). Jak poczujesz tlok na srubokrecie to obracajac dalej kolkiem pasowym wyczujesz kiedy dojdzie on do gmp. Mowimy o pierwszym cylindrze (prawym). Tak jak pisales walek rozrzadu obraca sie dwa razy wolniej, wiec jak ustawisz ten gmp na pierwszym (i jednoczesnie na czwartym) tloku to mozesz ustawic zawory albo w tym albo w tym cylindrze-patrzysz w ktorym zawory sie przekrywaja czyli obydwa sa zamkniete. Jak obrocisz o 180 stopni to masz gmp w 2 i 3 cyl i wtedy ustawiasz wlasnie na 2 lub 3, dalsze 180 stopni to znowu 1 i 4-ustawiasz jeden z nich, i kolejne 180 stopni to znowu 2 lub 3. Troche to moze skomplikowanie brzmi ale w praktyce jest proste:)
Powodzenia!
P.S. Uwazaj przy dokrecaniu nakretek kontrujacych, dzwigienki sa aluminiowe, mi kiedys jedna pekla a wcale nie dokrecalem mocno

Re: GMP, gdzie on jest?

: 03 kwie czw, 2008 12:43 pm
autor: misha84
No dzięki za podpowiedź. W koncu zrozumialem o co chodzi. Krótko mówiąć jak zawory na pierwszym cylindrze sie przekrywaja to mierzymy luzy na czwartym i odwrotnie, a jak sie pokrywaja na 2 to regulujemy na 3cim i odwrotnie :) W sumie proste. A co do pękania to mi wczoraj tulejka dystansowa pod pokrywa klawiatury się roztrzaskala ale juz tak mam ze nie mam wyczucia jak mocno dokrecic 8)7 Ta tulejka jest z jakiegos kruchego metalu chyba. Pozdrawiam majsterkowiczów :W

Re: GMP, gdzie on jest?

: 03 kwie czw, 2008 4:33 pm
autor: Banita
Olej gmp i patrz na krzywki od walka -jesli kryzwka bedzie odwrocona o ~180* w stosunku do srubki -wtedy regulujesz.

Re: GMP, gdzie on jest?

: 04 kwie pt, 2008 9:05 am
autor: cyborg
Ale jak bedzie patrzyl tylko na krzywki to wiecej sie nakreci bo dla kazdego zaworu bedzie musial ustawiac walek rozrzadu, a jak ustawi gmp to dwa zawory od razu moze ustawiac. A co do tej podkladki to faktycznie jest bardzo krucha, mi tez kiedys jedna sie rozsypala ale wzialem chyba 3 podkladki plaskie fi 8 albo fi 10 i skleilem je razem poxipolem i jest git (oczywiscie tak dobieralem zeby mialy razem ta sama grubosc co ta podkladka)

Re: GMP, gdzie on jest?

: 04 kwie pt, 2008 5:39 pm
autor: Banita
Patrzac na krzywki tez mozna po 2 zawory ustawiac, a krecenie tez nie jest takie uciazliwe...

Re: GMP, gdzie on jest?

: 05 kwie sob, 2008 9:40 pm
autor: misha84
Zawory już wyregulowane :) Nieźle było pochrzanione. Na wydechowych nie było wcale luzu! Caly czas były podparte... A tą tulejke dorobiłem z rurki, dociąłem na odpowiednią wysokość. Kultura pracy jeżeli tak mogę powiedzieć od razu się poprawiła po tej regulacji :) Tylko nie wiem czemo obroty mi podskoczyły do 2000 na zimnym silniku a jak sie rozgrzeje to jest różnie, raz 1500 a nieraz spada do 1000. Co poradzicie? Regulacja jakaś mnie czeka tylko czego?

Re: GMP, gdzie on jest?

: 06 kwie ndz, 2008 8:47 am
autor: Banita
Odlacz aku na 5 min.