Strona 1 z 2

TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 01 mar ndz, 2009 9:43 pm
autor: cejot
Witam.
Poszukuję źródła szczegółowych informacji na temat silników TU - ich budowy, parametrów technicznych i modyfikacji.
Nie ukrywam, że poza prostymi czynnościami obsługowymi nie wiem zbyt dużo na ten temat, jednak chciałbym się dowiedzieć więcej.
Na temat czujników zdobyłem trochę wiedzy i informacji walcząc z moim TU3M.
Linki, tytuły książek wartych przestudiowania oraz rzeczowe porady chętnie przyjmę.

Chodzi mi np po głowie blok 1.1 z głowicą od 1.4 - czy jest to dobry pomysł?
Jakie efekty da takie rozwiązanie?


Pozdrawiam.


P.S.
Oczywiście zaglądałem do tematu o silniku Orfistera - "Robota mojej czapy".

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 05 maja wt, 2009 10:44 pm
autor: PANDEIVEK
własnie dokonaliśmy z bratem przekładki głowicy z 1.1 do 1.4 i w sumie poza wałkiem rozrządu nie ma różnicy.

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 06 maja śr, 2009 2:32 pm
autor: cejot
A jak jest z wielkością zaworów?

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 18 maja pn, 2009 11:57 am
autor: mateon
a jak wygląda sprawa z paskiem rozrządu???w 1.4 chyba jest wiecej zębów??

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 18 maja pn, 2009 12:27 pm
autor: dzikson
Tak, jest więcej zębów. Poza tym pozostałe elementy rozrządu są identyczne.

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 13 lip pn, 2009 10:21 pm
autor: dominik19866
Witam pilnie potrzebuje informacji na temat różnicy wałów tych dwóch silników są różnice w grubości? czy tylko skoku?

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 24 maja czw, 2012 2:04 am
autor: HideoOSW
Odkopuje temat ponieważ rozbieramy z bratem jego rozbitego Xs'a z silnikiem TU3M, i w ten sposób mam możliwość przełożyć głowicę do mojego Winnerka TU1M. Pytanie czy taki mariaż bloku z głowicą wpłynie jakoś na poprawę osiągów? Głowica TU3M ma chyba inny wałek, więc jest możliwe że ma on dłuższe czasy otwarcia zaworów. Wyczytałem już że pasek rozrządu trzeba by dać od TU3, Jedyny problem jaki widze to to że moje TU1M jest na osprzęcie marelli i mam elektroniczny zapłon, W tym TU3M jest osprzet Boscha i zapłon elektromechaniczny z palcem i kopułką 8)7 Czy ktoś wie czy to się może udać? Zwłaszcza iż szkoda głowicy, bo jest w dużo lepszym stanie niż moja w TU1M, którą musiał bym już splanować i wymienić uszczelniacze zaworowe.

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 24 maja czw, 2012 10:31 am
autor: dzikson
HideoOSW pisze: i wymienić uszczelniacze zapłonowe.
Chyba zaworowe...
Skąd informacja, że pasek rozrządu musi być z TU3M?
Te dwa silniki różnią się wysokością bloku, więc jeśli blok zostawiasz ten sam, to wydaje mi się, że potrzebny będzie dotychczasowy pasek z TU1M.
Największym plusem byłyby zawory, bo zdaje się że w silniku 1.4 ich średnice są większe.

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 24 maja czw, 2012 11:27 am
autor: HideoOSW
Oczywiście że zaworowe 8)7

Hmm no tak, na logike biorąc to pasek zostaje z TU1M, masz racje, wyczytałem gdzieś tutaj na forum o pasku od 1.4 ale teraz przeczytałem dokładnie to było o swapie głowicy tu1m do bloku tu3m wiec zgadzalo by się.

Czy ktoś może potwierdzić że zawory są większe w głowicy tu3m?
I czy będzie to działalo na osprzęcie z TU1M + elektroniczny zapłon?

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 03 cze ndz, 2012 12:29 am
autor: cejot
To ja dorzucę trzy grosze do tematu, który zapoczątkowałem.

Wtrysk Magneti Marelli jest o wiele bardziej rozbudowany i nowocześniejszy niż ten Boscha. MM do wyliczenia dawki paliwa bierze informacje z tych czujników co Bosch plus dodatkowo MAP-sensora (czyli rozwiązanie lepsze niż przepływka w GTI) oraz czujnika położenia wału. Na plus w MM można zaliczyć też zapłon sterowany elektronicznie.
Jeśli chodzi o zawory to ssące w TU1M i TU3M są takie same*, natomiast wydechowe są różne.
ssące TU1M 36,7 x 112,8 x 7 mm
ssące TU3M 36,7 x 112,8 x 7 mm
wydechowe TU1M 29,2 x 112,6 x 7 mm
wydechowe TU3M 31,3 x 111,5 x 7 mm
*W TU3M chodzi o przypadek zaworów z jednym "rowkiem" na trzonku, w przypadku trzech "rowków" wymiary są trochę inne.

Różnice w wałkach zapewne występują. Jakie? Nie wiem, trzeba by poszukać w necie.

We wszystkich silnikach z monowtryskiem, montowanych w Peugeot 205, jest taka sama pompa paliwa. Nie ma znaczenia czy to TU1M, TU3M czy XU5M (Ten silnik 1.6 ma też wtrysk MM).

Czy wtrysk z 1.1 będzie wstanie dostarczyć odpowiednio dużo paliwa? To zależy od wydajności wtryskiwacza, bo komputer raczej powinien sobie poradzić z korekcją składu mieszanki. Można porównać same wtryskiwacze z 1.1 i 1.6, może są podobne i dało by się w razie czego zaadaptować taki z XU5M.

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 04 cze pn, 2012 7:10 pm
autor: HideoOSW
cejot pisze:To ja dorzucę trzy grosze do tematu, który zapoczątkowałem.
Dzięki, bardzo przydatne informacje:)

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 04 cze pn, 2012 8:24 pm
autor: grzesiek309
cejot pisze:Można porównać same wtryskiwacze z 1.1 i 1.6, może są podobne i dało by się w razie czego zaadaptować taki z XU5M.
Mam wtrysk z 1.1 i 1.6 i jak znajdę chwilę, mogę je rozebrać aby porównać wtryskiwacze :W

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 12 cze wt, 2012 3:14 pm
autor: tomek05229
A orientuje się ktoś czy dużo zachodu jest z przełożeniem elektronicznego osprzętu MM (z TU1) do TU3 który był na kopułce Boscha? o ile jest to możliwe oczywiście :)

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 12 cze wt, 2012 6:57 pm
autor: smiechoo
banał wszystko montujesz tak samo jak w 1.1 tylko musisz miec kompa od 1.4 i monowtrysk od 1.4 i gra gitara, na gratach od 1.1 tez bedzie chodzic ale bedzie ci zamulal troche ;)

Re: TU - budowa, modyfikacje oraz mix 1.1 i 1.4

: 12 cze wt, 2012 8:15 pm
autor: HideoOSW
A da się łatwo zdemontować palec rozdzielacza i zamontować w tym miejscy elektronika? trzeba bedzie coś zaślepić w głowicy pewnie? Ja nigdy tego nie rozbierałem.

Bo mam głowicę od TU3M i chciałbym ją zamontować w TU1 jak wyżej cejot napisał ma większe zawory wydechowe.