Strona 1 z 1

Potencjometr

: 16 kwie czw, 2009 10:16 am
autor: Sajmon
witam za co jest odpowiedzialny potencjometr w silnikach jedno punktowych tu

Re: Potencjometr

: 16 kwie czw, 2009 10:44 am
autor: cejot
O jaki potencjometr Ci chodzi?

Re: Potencjometr

: 16 kwie czw, 2009 11:17 am
autor: Sajmon
Chodzi o Potencjometr Przepustnicy

Re: Potencjometr

: 19 kwie ndz, 2009 10:33 pm
autor: misha84
"Położenie kątowe przepustnicy uruchamianej pedałem przyspieszenia jest sygnalizowane przez potencjometr i razem z chwilową ilością obrotów silnika stanowi dla sterownika miarę ilości zasysanego powietrza." - Etzold str. 73 Potencjometr przepustnicy podaje informację do komputera w jakim położeniu znajduje się w danej chwili przepustnica.

Re: Potencjometr

: 24 kwie pt, 2009 9:23 pm
autor: Sajmon
Mam pytanie czy dam radę sam wyregulować przepusnice

Re: Potencjometr

: 25 kwie sob, 2009 8:04 am
autor: Sebek
a co masz na myśli?
co chcesz osiągnąć...

Re: Potencjometr

: 27 kwie pn, 2009 11:11 am
autor: Sajmon
mam problemy z samochodem nieraz strasznie szarpie wymieniłem czujniki świece kable kopułkę palec po namowach mechaników lecz w większym stopniu to nie pomogło wiec znalazłem tu na forum że ktoś wymienił potencjometr przepustnicy posiadam drugi w tej chwili lecz ktoś mówił ze po wymianie potencjometra trzeba coś ustawiac

Re: Potencjometr

: 27 kwie pn, 2009 4:45 pm
autor: DJPreZes
Teoretycznie taki potencjometr jest przez komputer tam wstawiany co do mm na miejsce. W praktyce swoj wykrecilem i na jego miejsce wszedl uzywany, ale w lepszym stanie. Przykrecilem zeby mniej wiecej byl tak jak poprzedni i problemy zniknely. Jak kilku mechanikow to uslyszalo to sie za glowe zalapalo, ze jak oni maja to wymieniac to sie nie biora, bo to komp potrzebny, bo to tamto, siamto, sramto. Ja przekrecilem "na oko" i jest super.

Re: Potencjometr

: 27 kwie pn, 2009 7:20 pm
autor: jozek
Ja miałem jeszcze lepiej, po odkręceniu potencjometru okazało się że uszczelka przykleiła się do przepustnicy wobec czego po zamontowaniu nowego tps`u nie komputer nie pokazuje żadnych błędów.

Re: Potencjometr

: 27 kwie pn, 2009 7:44 pm
autor: DJPreZes
No dokladnie - prosto na ta uszczelke wkrecilem u siebie i zadnych bledow tez nie mam.

Re: Potencjometr

: 28 kwie wt, 2009 1:11 pm
autor: Sajmon
Dzięki

Re: Potencjometr

: 09 maja sob, 2009 6:17 pm
autor: cejot
Jak znajdę (jeśli znajdę) to zamieszczę instrukcję jak to ustawić, bo wydaje mi się, że kiedyś takową widziałem.

Re: Potencjometr

: 10 maja ndz, 2009 10:24 pm
autor: Sajmon
ok

Re: Potencjometr

: 06 gru ndz, 2009 4:03 pm
autor: misha84
Odgrzebuje stary temat ale może komuś się przyda. Sam wymieniłem potencjometr przepustnicy i zastanawiałem się jak go ustawić. Jozek pdesłał mi linka do tematu na zaprzyjaźnionym forum "das-auto" :P w którym jest dokładny opis jak to wyregulować. Swoją drogą zdziwiłem się że w golfie jest ten sam układ wtryskowy (mono-jetronic) co w pugu. Jeżeli ktoś z was ma dostęp do fachowej literatury na temat tego wtrysku to fajnie by było sprawdzić czy te wartości są prawdziwe, oto instrukcja:

"Żeby sprawdzic ustawienie TPSu najpierw muszi całkowicie zamknąc przepustnicę, żeby to zrobic trzeba cofnąc całkowicie silniczek krokowy , zdjąc z niego wtyczke i do dwóch górnych pinów podłaczyc napięcie 4-6V z jakiejś baterii albo prostownika i zaleznie jak podłaczysz bieguny to silniczek albo sie wysunie albo schowa, trzeba go całkowicie schować. Wtyczke od krokowca narazie nie podłanczaj żeby znowu krokowiec nie otworzył przepustnicy. Teraz miernik w reke i podłanczasz do to pinów 1-2 (pierwsze dwa piny od kabiny pasażerskiej) , wtyczka do TPSu musi byc cały czas podpieta , przekręcasz kluczyki żeby kontrolki sie zapaliły , napiecie na pinach 1-2 przy zamknietej przepustnicy musi wynosić 0,20-0,25V jesli jest innne to odkrecic 4 śrubki torx i wyregulować. Po regulacji sprawdzic czy ściezki nie maja przerw , czyli stpniowo otwierac przepustnice i obserwowąć wskazania voltomierza, napiecie musi płynnie rosnąc cały czas , aż do otwarcia około 1/4 przepustnicy potem napiecie juz nie rosnie i utrzymuje sie na stałym poziomie 4,8-4,9V , teraz trzeba sparwdzic 2 sciezke, podłanczamy voltomierz do pinów 1-4 , przy całkowicie zamknietej przepustnicy musi byc napięcie 0,0-0,2V i nie zmieniac się az do 1/5 otwarcia przepustnicy , potem napiecie powinno płynnie wzrastac aż przy całkowiteym otwarciu przepustnicy powinno miec wartość 4,5-4,9V , warto jeszcze sprawdzic napięcie zasilające TPS , odłacz wtyczke TPSu i do pinu 1-5 wtyczki podłacz woltomierz , powinno byc napiecie około 5V
Uwaga pin środkowy nr 3 to pin pusty , nie ma go poprostu, sa tylko piny 1,2,4,5
Na koniec jeszcze zresetuj ECU - odłacz klemy od akumulatora na chwilke. "

Co do chowania krokowca to jest łatwiejszy sposób niż bawienie się bateryjką. Wystaczy przekręcić stacyjkę i zdjąć wtyczkę od TPS a krokowy schowa się sam, potem przed założeniem jej spowrotem zdjąć wtyczkę od krokowego. Niejasność jaka jest w tym temacie to "całkowite zamknięcie przepustnicy" bo jest tam śruba na "zderzaku" którą reguluje się przepustnicę żeby nie zamknęła się do 0 więc może to mieć znaczenie czy jest ona bardziej czy mniej wkręcona.

Re: Potencjometr

: 09 gru śr, 2009 9:46 pm
autor: misha84
up :)
nikt nie ma danych dotyczących ustawienia potencjometru przepustnicy? Ciekawa prezentacja dotycząca głównie sondy lambda http://www.zegluga.edu.pl/dane/pliki/uklady.ppt
A może poprostu ktoś kto nie grzebał przy potencjometrze (ma plastikowe plomby na śrubach) weźmie miernik i zmierzy jakie ma napięcie przy zamkniętej przepustnicy :) Pomoże wtedy nie tylko mi ale i przyszłym pokoleniom walczącym z wtryskiem mono-jetronic :Y