Strona 1 z 2
Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 6:30 pm
autor: MichalKowalski
Witam,
na załączonym zdjęciu, zapożyczonym z netu, zaznaczyłem zwężenie w dolocie TU3M jakie znajduje się w moim silniku.
W wątku
http://forum.peugeot205.pl/viewtopic.php?f=31&t=2915 zauważyłem że znaczna większość TU nie ma takiego zwężenia. Czy usuwaliście je sami zastępując ten kawałek rury czymś innym, czy fabrycznie były 2 warianty? Ma ktoś pomysł czy czemuś konkrentemu to zwężenie mogło służyć i czy coś się może zmienić na plus jak je zastąpię kawałkiem rury o stałym przekroju?
Pozdrawiam, MK
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 7:43 pm
autor: DJPreZes
Bo ja wiem... jeszcze Tu3M z taką zwężką nie widziałem. Za to 1,1 i 1,0 jak najbardziej się zdarzały.
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 7:50 pm
autor: Marin205
wywal i będzie lepiej
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 8:09 pm
autor: MichalKowalski
DJPrezes, nie załamuj mnie - jeśli kupiłem 1,1 zamiast 1,4 to aż boję się pomyśleć jak zapieprzają 1,4

A tak na serio, to mój silnik był coś kombinowany w tym obszarze, bo obudowa wtrysku prawie wybiła dziurę w masce u poprzednich właścicieli.
Wywale więc, tylko ten element trzyma cały układ, więc muszę jakieś mocowanie wykombinować. Ale cały czas jestem ciekaw po co to jest.
MK
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 10:53 pm
autor: mateon
MichalKowalski na 1000% masz 1.4 bo 1.1 nie były żelwne bloki a Ty taki masz.Mam takie elementy dolotu od 1.4(bez zweżki)
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 11:17 pm
autor: DJPreZes
Nie pisałem, że masz 1,1

Mówiłem, że ten plastik za nic mi od 1,4 nie pasuje i tyle. Też mam gdzieś taki plastik, ale chyba od mateona raczej bliżej masz

Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 11:30 pm
autor: gti&green
hmmm ta cewka z 4 wyjściami zamiast aparatu zapłonowego przywodzi mi na myśl XR 1.1 z 1992 r. mojego Wujka (Marekziga)
Mostek między filtrem a wtryskiem tez masz od 1.1, w 1.4 jest grubszy i gładki z góry a nie z żeberkami, może jakiś "mechanik" to podmienił i wsadził do swojego
Zwężki w dolocie stosuje się w WRC do ograniczenia mocy żeby sie takie Roberty K. nie pozabijały na amen :p
Sprawdź czy masz kolektor dolotowy od 1.4 czy od 1.1.... bo niepokoi mnie to dobijanie dolotu do maski... w 1.1 kolektor jest taki że kanał pionowy w poziomy jest na kont ostry a w 1.4 jest taki na okrągło.... i może w 1.1 jest wyższy i dlatego Ci dobija
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 11:36 pm
autor: MichalKowalski
gti&green,
jak pisałem - to zdjęcie ukradzione z sieci. Ja mogę zdjęcie mojego silnika zrobić i wrzucić jutro.
Czy sugerujesz, że bez zwężki będę szybszy niż Kubica?
Teraz na serio - ciekaw jestem czy jakąkolwiek różnicę zobaczę.
meteon,
będę w tym tygodniu szabrował trochę części, ale jak się nie uda, to zgłosze się do Ciebie po rurę bez zwężki, jesli masz na zbyciu.
MK
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 21 mar pn, 2011 11:42 pm
autor: mateon
Różnica minimalna bo minimalna ale może bedzie przyjedziesz zamontujemy na miejscu i sie oceni
MichalKowalski gratów to ja mam pod dostatkiem

Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 10:33 am
autor: dzikson
Nie siejcie paniki, zarówno w 1.1 jak i 1.4 występowaly takie zwężki (widzialem i w jednym i w drugim).
Sam chętnie dowiedziałbym się, z czego to wynikało.
Michał, jeśli masz tę mozliwość, żeby przymierzyć drugą wersję dolotu, daj znać jak wtedy zachowuje się silnik.
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 11:44 am
autor: cejot
To ja sobie pozwolę na mały komentarz w tej sprawie.
Obudowa wtrysku z żeberkami w 1.4 na monowtrysku to standard.
Jeśli chodzi o zwężkę to występowała ona zarówno przy silnikach TU1 (sterowane Magnetti Marelli) jak i TU3 (sterowane Bosch MA3.1).
Bosch MA3.1 to Mono-Motronic z zapłonem sterowanym przez komputer, stąd podwójna cewka - ta z czterema wyjściami do góry. Nie jestem w stanie powiedzieć czy to kwestia samej zwężki czy całego systemu, ale w porównaniu do Mono-Jetronic silnik staje się "łagodniejszy".
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 12:15 pm
autor: MichalKowalski
Zaraz, zaraz, czy ja dobrze rozumiem z Twojego posta, ze TU3 byli produkowane z dwoma roznymi wtryskami Boscha? Czym sie roznia i jak je rozpoznac?
MK
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 12:35 pm
autor: cejot
Tak, im nowsze auto tym większe prawdopodobieństwo, że miało Mono-Motronica.

Rozpoznać można właśnie po instalacji zapłonowej i dolocie. Jeśli to Cię nie przekonuje proponuję byś zajrzał do schowka i sprawdził naklejkę informacyjną na komputerze.
Główna różnica: W Mono-Motronicu zapłon sterowany jest przez komputer, nie ma klasycznego aparatu zapłonowego tak jak w Mono-Jetronicu. Ma to swoje plusy i minusy.
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 1:04 pm
autor: MichalKowalski
Przejdę się dziś do garażu i oblookam.
Tak z ciekawości - jakie są plusy Jetronica? Bo na forum widzę tylko o zaletach Motronica.
Pozdrawiam, MK
Re: Zwężenie w dolocie TU3M
: 22 mar wt, 2011 2:32 pm
autor: cejot
W Mono-Jetronicu ustawia się kąt wyprzedzenia zapłonu kręcąc aparatem. Można uznać to za minus (bo trzeba mieć lampę lub miernik i to ustawiać), ale również za plus (możliwość łatwej zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu). Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu daje możliwość drobnej regulacji moc/ekonomia.
Oczywiście nie można tego odczytywać jako "zmienię ustawienie zapłonu i mam 10KM więcej".
Podam przykład. Jak miałem Looka z silnikiem TU1 i Boschem Mono-Jetronic to bawiłem się trochę ustawieniami zapłonu. Wypraktykowałem sobie dwa ustawienia. Pierwsze charakteryzowało się tym, że auto było żwawe (szczególnie od 3500RPM w górę), ale paliło ok. 10,5l/100km. Drugie było ekonomiczne, mocy brakowało, ale spalanie zeszło na ok. 8.2l/100km.