Jaki to silnik?

Dyskusje na temat serwisowania, naprawiania oraz modyfikowania silnikow typu TU.
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

Pomóżcie mi proszę rozwiązać zagadkę jaki to jest silnik na zdjęciu?

Koledzy swego czasu sugerowali, że to TU3, ale jaka to wersja? A/S/M czy inna?
Po czym poznać jaki dokładnie silnik siedzi w aucie? Wizualnie da się to ocenić? A może gdzieś na bloku jest wybity typ lub też po numerach silnika (gdzie je znajdę?) da się ocenić co to?
Załączniki
silnik.jpg
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
operatorbazooki
Maniak
Posty: 1061
Rejestracja: 11 lut sob, 2012 3:08 pm
Posiadany PUG: 205 xs
Lokalizacja: Komorów pod W-wa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: operatorbazooki »

Powinna być przynitowana mała tabliczka znamionowa na bloku silnika.
Awatar użytkownika
DJPreZes
Moderator
Posty: 4593
Rejestracja: 01 sie ndz, 2004 6:40 pm
Posiadany PUG: Roland Garros/307
Numer Gadu-gadu: 2516096
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jaki to silnik?

Post autor: DJPreZes »

Jeśli nikt nie zmieniał gaźnika to możesz też sprawdzić jakie są oznaczenia gaźnika. Ogólnie na sam wygląd to stawiam na TU3A, tylko że to jest strzał w 99% w ciemno ;)
Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
Obrazek
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

operatorbazooki pisze:Powinna być przynitowana mała tabliczka znamionowa na bloku silnika.
W którym miejscu?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
cyborg
Uzalezniony
Posty: 994
Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Brodnica

Re: Jaki to silnik?

Post autor: cyborg »

Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

cyborg pisze:Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu

Dziękuję, zlokalizowałem.

Niestety, tabliczka cała jest zaśniedziała że nie idzie odczytać co tam jest napisane... Jest metoda to jakoś wyczyścić?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

klekocix pisze:
cyborg pisze:Z przodu, w okolicy kola zamachowego-tego okienka do ustawiania zaplonu

Dziękuję, zlokalizowałem.

Niestety, tabliczka cała jest zaśniedziała że nie idzie odczytać co tam jest napisane... Jest metoda to jakoś wyczyścić?

... i jeszcze dodatkowe pytanie: czy silniki z serii TU na gaźniku (mam na myśli TU9 i TU3) mają czujnik obrotów wału korbowego? I jeśli tak to po co im on?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
Awatar użytkownika
KrakerSx
Uzalezniony
Posty: 624
Rejestracja: 09 kwie śr, 2008 1:39 pm
Posiadany PUG: 205 Roland Garros 92'
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Jaki to silnik?

Post autor: KrakerSx »

Do ustawienia zaplonu.
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
Awatar użytkownika
KrakerSx
Uzalezniony
Posty: 624
Rejestracja: 09 kwie śr, 2008 1:39 pm
Posiadany PUG: 205 Roland Garros 92'
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Jaki to silnik?

Post autor: KrakerSx »

klekocix pisze:
KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?
Chodzi Ci o ten z wolna wtyczka przy cewce, a dolna czesc jest wpieta w obudowe skrzyni?? Jeżeli tak to do ustawienia zaplonu jest to czujnik GMP. Ten czujnik nie dziala jak normalny i nie wysyla do kompa zadnych informacji, po podlaczeniu do wtyki pokazuje kiedy 1 tlok jest w gmp i ulatwia to ustawienie zaplonu.
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

KrakerSx pisze:
klekocix pisze:
KrakerSx pisze:Do ustawienia zaplonu.

... to ja już zgłupiałem... Podobno ten przewód jest odłączony (tak mi powiedział mechanik, do którego wczoraj straciłem resztki zaufania) - możliwe to? I czym to ew. skutkuje?
Chodzi Ci o ten z wolna wtyczka przy cewce, a dolna czesc jest wpieta w obudowe skrzyni?? Jeżeli tak to do ustawienia zaplonu jest to czujnik GMP. Ten czujnik nie dziala jak normalny i nie wysyla do kompa zadnych informacji, po podlaczeniu do wtyki pokazuje kiedy 1 tlok jest w gmp i ulatwia to ustawienie zaplonu.

Szczerze:

- wczoraj poszedłem do mechanika odebrać auto po kilku poprawkach. Między innymi wymieniał mi uszczelki pod kolektorem dolotowym i wydechowym. Powiedział mi on, że to co siedzi pod maską to jest 1.1 a nie 1.4 bo uszczelki pod kolektory zamówione do silnika 1.4 nie pasowały a od 1.1 tak (przypominam, że mam wersję gaźnikową, 67KM bodajże). Możliwe, żeby inne kolektory były w 1.1 a inne w 1.4? Ja na 100% jestem pewien, że to nie jest TU1 (zbyt duże przyspieszenie nawet przy długiej skrzyni). Do tego stwierdził, że mam w nim czujnik obrotów wału z tym, że nie podpięty (i stąd wysnuł hipotezę, że silnik pochodzi z innego samochodu).

Ogólnie widzę, że mam się od niego jak najdalej trzymać bo gada od rzeczy (wczoraj przyznał się nawet, że urwał przez przypadek w jakimś samochodzie pasek rozrządu podczas montażu bo coś nieumiejętnie zrobił). Natomiast tym co powiedział strasznie namieszał mi w głowie.

Rozumie ktoś coś z tego?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
Awatar użytkownika
DJPreZes
Moderator
Posty: 4593
Rejestracja: 01 sie ndz, 2004 6:40 pm
Posiadany PUG: Roland Garros/307
Numer Gadu-gadu: 2516096
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jaki to silnik?

Post autor: DJPreZes »

Czujnik ten nie jest podpięty i koniec ;)
W zamysłach inżynierów "Perzota" ten czujnik miał pomagać w warsztatach, gdzie mechanik miał się wpiąć w tą kostkę i niby w ten sposób ustawić zapłon - w rzeczywistości zapewne chodziło o minimalizację kosztów i wszędzie to ładowali zamiast zaślepek na skrzyni 8)7

Co do kolektorów to tak - 1.4 miały inne niż 1.1. Inne miały też np. TU3M i TU3A mimo, że oba są 1.4.
Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
Obrazek
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

DJPreZes pisze:Czujnik ten nie jest podpięty i koniec ;)
W zamysłach inżynierów "Perzota" ten czujnik miał pomagać w warsztatach, gdzie mechanik miał się wpiąć w tą kostkę i niby w ten sposób ustawić zapłon - w rzeczywistości zapewne chodziło o minimalizację kosztów i wszędzie to ładowali zamiast zaślepek na skrzyni 8)7

Co do kolektorów to tak - 1.4 miały inne niż 1.1. Inne miały też np. TU3M i TU3A mimo, że oba są 1.4.

Czyli innymi słowy mechanik nakręcił mi niepotrzebnie w głowie?

A co do kolektorów dolotowych/wydechowych to możliwe, żeby w 1.4 były takie z 1.1 ?

Ew w czym się bierze różnica między poszczególnymi mocami wszystkich TU z 1.4 na pokładzie? Może ten mój właśnie dzięki temu był fabrycznie zdławiony czy coś?

Jutro idzie XRek na montaż LPG i nie chciałbym mieć żadnych wątpliwości przed założeniem instalacji...
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
Awatar użytkownika
DJPreZes
Moderator
Posty: 4593
Rejestracja: 01 sie ndz, 2004 6:40 pm
Posiadany PUG: Roland Garros/307
Numer Gadu-gadu: 2516096
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jaki to silnik?

Post autor: DJPreZes »

Mało możliwe, żeby 1.1 i 1.4 miały identyczne. Tj. na 110% nie są identyczne, a co do uszczelek to jest minimalna szansa. Taka tabelka z Serviceboxa:

0342 75
KOLEKTOR SSĄCY
- TU3M

0342 96
- TU3MC

0342 97
- TU9M

0342 80
- TU1M DO SERIA 24902800
WTRYSK BOSCH

0342 95
- TU1M OD SERIA 24902801
WTRYSK MAGNETTI MARELLI


0342 56
KOLEKTOR SSĄCY
- TU1

0342 59
- TU3S
- TU3-2


0342 57
- TU9

0342 62
- TU3A

Tak przy okazji to jedyny sens tego czujnika to 1.1 z wtryskiem Magneti Marelli i niektóre późniejsze 1.4 z Mono-Motronikiem Boscha (albo i Jetronikiem - mam sklerozę) - przy tych silnikach jest on niezbędny - bez tego silnik nie odpali ;)
Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
Obrazek
Awatar użytkownika
klekocix
Uzalezniony
Posty: 523
Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
Posiadany PUG: Junior
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jaki to silnik?

Post autor: klekocix »

Na silniku mam 2 tabliczki przynitowane na bloku, jedna obok drugiej.

Na jednej jest napisane:
1FS10
289232

na drugiej zaś:
PTC type regl. K1G

Z francuskich for wynika iż K1G oznacza silnik TU3A, 50kw czyli 67KM.
"moteur TU3K,type K1G,bloc Alu, 1360cc, 70ch, année 88/93, moteur à carbu."

Potwierdźcie proszę :)
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" :)
ODPOWIEDZ