Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Miejsce na wszystkie rozmowy zwiazane z ukl.hamulcowym, zawieszeniem i ukl. sterowniczym.
gregor
Nowicjusz
Posty: 95
Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gregor »

Witam,

Dzisiaj do mojego wozu założyłem komplet kół z oponami zimowymi. Przy tej operacji wymyśliłem sobie, że skoro od jakiegoś już czasu dysponuję kluczem dynamometrycznym, zrobię to książkowo, czyli dokręcę śruby z wymaganym momentem 90Nm.
Tak też zrobiłem, ale tylko z przodu, bo kiedy przyszło dokręcać koła tylne, postanowiłem zrobić eksperyment.

Otóż zawsze dokręcałem śruby kół na wyczucie – nie za słabo, ale i nie za mocno. Zawsze tym samym kluczem. Tak też dokręciłem dzisiaj tylne koła. Potem wziąłem dynamometr i zacząłem sprawdzać, ile to jest moje wyczucie.

1.Ustawiłem na kluczu 90Nm – klucz kliknął bez ruszenia śruby.
2.100Nm – to samo
3.110Nm – to samo
4.120Nm – to samo
5.130Nm – obrócił śruby o nie więcej jak ¼ obrotu i kliknął.

Wynika z tego, że od zawsze dokręcałem koła z momentem 120-130Nm.

Cenię sobie zalecenia francuskich inżynierów i wierzę, że jeżeli zalecają te 90Nm, to pewnie mają swoje powody, ale jakoś nie mam zaufania do mocy tych 90Nm.

Mam pytanie – co może się stać nieprzyjemnego przy dokręceniu śrub kół momentem większym od zalecanego? Zerwanie gwintu i trudności z odkręceniem pomijam, bo nigdy nie miałem z tym problemów. Co zatem jeszcze?
Awatar użytkownika
Banita
Peugeot 205 Master
Posty: 4993
Rejestracja: 15 gru czw, 2005 7:46 pm

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: Banita »

gregor pisze:
Wynika z tego, że od zawsze dokręcałem koła z momentem 120-130Nm.
Nie.
Potrzeba znacznie wiecej sily, zeby ruszyc przykrecona srube, niz zeby ja do tego momentu dokrecic. Dlatego wlasnie dokrecanie dynamometrykiem wykonujemy 1 plynnym ruchem.
gregor
Nowicjusz
Posty: 95
Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gregor »

Nie chcę z Tobą polemizować w tej materii, ale fizyka przeczy Twojemu twierdzeniu.

Skupmy się zatem na moich pytaniach z poprzedniego postu.
Awatar użytkownika
Orfister
Moderator
Posty: 5717
Rejestracja: 06 wrz śr, 2006 8:36 am
Posiadany PUG: Peugeot 205 CTI
Numer Gadu-gadu: 2690638
Lokalizacja: Gostynin
Kontakt:

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: Orfister »

Banita ma rację....
Spróbuj dokręcić kluczem do 90 Nm, a potem za jakiś czas odkręć...gwarantuję, ze do odkręcenia będzie Ci potrzebny większy moment...
Wynika to z potrzeby pokonania dodatkowych oporów tarcia w gwintach oraz a powierzchni styku przylegania łba śruby do felgi..
domel
Uzalezniony
Posty: 505
Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
Posiadany PUG: 1,8D 92r
Numer Gadu-gadu: 0

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: domel »

gregor pisze:Nie chcę z Tobą polemizować w tej materii, ale fizyka przeczy Twojemu twierdzeniu.

Skupmy się zatem na moich pytaniach z poprzedniego postu.
Hehe fizyka ? a słyszałeś w szkole na fizyce o czymś takim jak np. tarcie statyczne i tarcie dynamiczne ?.
Czasem te dwie wartości różnią się znacznie.
Banita ma rację.
Jak np. ciężka skrzynia stoi na ziemi i chcesz ją przesunąć to najwięcej energii musisz włożyć aby ją w ogóle ruszyć z miejsca,a jak jest już ruszona to energia na przesuwanie jest mniejsza. Ze śrubą masz podobnie, tylko tu jest tarcie w gwincie itp między metalami.
Awatar użytkownika
Orfister
Moderator
Posty: 5717
Rejestracja: 06 wrz śr, 2006 8:36 am
Posiadany PUG: Peugeot 205 CTI
Numer Gadu-gadu: 2690638
Lokalizacja: Gostynin
Kontakt:

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: Orfister »

Tak jak pisałem wyżej 8)
gregor
Nowicjusz
Posty: 95
Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gregor »

Orfister pisze:Banita ma rację....
Spróbuj dokręcić kluczem do 90 Nm, a potem za jakiś czas odkręć...gwarantuję, ze do odkręcenia będzie Ci potrzebny większy moment...
Wynika to z potrzeby pokonania dodatkowych oporów tarcia w gwintach oraz a powierzchni styku przylegania łba śruby do felgi.
Oczywiście racja, może tak być, a wynika to z kilku przyczyn – wzrastają na przykład opory tarcia na gwincie związane z korozją. Dochodzi tu jeszcze sprawa odkształceń plastycznych (deformacji materiału) oraz odkształceń termicznych.

Ja jednak mówię o eksperymencie, w którym odstęp pomiędzy poszczególnymi badaniami był na tyle mały, że te zjawiska zajść nie mogły. Oczywiste jest, że aby dalej dokręcić, czyli ruszyć śrubę dokręconą momentem załóżmy 90Nm należy użyć momentu większego od tych 90Nm, ale nie ma mowy o tym, że do odkręcenia śruby dokręconej momentem 90Nm należy użyć momentu większego. Momentu (ogólnie energii) nie przybywa znikąd.

U mnie było tak jak napisałem – próba dokręcenia śruby momentem 120Nm spowodowała przeskoczenie klucza bez obrócenia śruby, a próba dokręcenia śruby momentem 130Nm spowodowała nieznaczny obrót śruby do osiągnięcia momentu 130Nm, czyli kliknięcia klucza.
Wniosek: dokręcana śruba była wstępnie dokręcona momentem o wartości z przedziału od 120 do 130Nm. Kto twierdzi inaczej, nie ma racji.
domel pisze:Hehe fizyka ? a słyszałeś w szkole na fizyce...
Z całym szcunkiem, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładam, że to ja mógłbym Ciebie wiele nauczyć z tej dziedziny więc ostrożnie z takimi pytaniami.
A podany przez Ciebie przykład ze skrzynią wraz z „tłumaczeniem” dowodzi, że masz potężne, elementarne braki z tej dziedziny nauki.

Wracam jednak do meritum sprawy i ponawiam oraz precyzuję moje pytanie:

czy ktoś kiedyś miał przykrą niespodziankę związaną ze zbyt mocnym dokręceniem śrub kół?
Awatar użytkownika
Sebek
Peugeot 205 Master
Posty: 4149
Rejestracja: 14 lip śr, 2004 9:14 am
Posiadany PUG: 1.4 Xsi ; A4 Avant ; Honda CBF
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: Sebek »

Ja miałem. Ukręciłem kilka śrub aluminiowych peugeotowych i łepek zostawał mi w kluczu, było też tak że pozrywałem gwint w nowych bębnach :) jednym słowem masakra..
Audi A4 Avant
Honda CBF


Dostęp do części do wszystkich marek!!!

mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
gregor
Nowicjusz
Posty: 95
Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gregor »

Sebek, przykra rzecz. Nie masz skali dynamometrycznej w przedramionach? :D

Oczywiście żartuję sobie.

Bardziej jednak chodzi mi o niespodzianki w czasie jazdy.
domel
Uzalezniony
Posty: 505
Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
Posiadany PUG: 1,8D 92r
Numer Gadu-gadu: 0

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: domel »

Ja urwałem kiedyś ze 2 śruby jak przykręcałem pokrywe zaworów za mocno tzn ręką ;)
Awatar użytkownika
Sebek
Peugeot 205 Master
Posty: 4149
Rejestracja: 14 lip śr, 2004 9:14 am
Posiadany PUG: 1.4 Xsi ; A4 Avant ; Honda CBF
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: Sebek »

gregor pisze:Sebek, przykra rzecz. Nie masz skali dynamometrycznej w przedramionach? :D

Oczywiście żartuję sobie.

Bardziej jednak chodzi mi o niespodzianki w czasie jazdy.

no nie mam skali niestety, a najgorsze jest to że co chwilę tak mam, ostatnio jak miałem zakręcić kaloryfer to wziąłem tak zakręciłem że całą głowicę w kaloryferze odkręciłem i poszła woda.. klamkę w drzwiach to tak potraktowałem że czeka na wymianę cały mechanizm a drzwi konkretne antywłamaniowe..

sorry za OT
Audi A4 Avant
Honda CBF


Dostęp do części do wszystkich marek!!!

mail: sebastian.andrzejewski@szewczykvw.pl
gres
Junior
Posty: 409
Rejestracja: 03 wrz pn, 2007 6:15 pm
Posiadany PUG: :( ni mo :(
Numer Gadu-gadu: 2667907

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gres »

zaraz 90Nm tzn że mam nacisnąć na klucz 1 metrowy z siłą 90 kg?
gregor
Nowicjusz
Posty: 95
Rejestracja: 25 lut ndz, 2007 6:31 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gregor »

90N :D

W kilogramach to będzie w przybliżeniu 90/9,81
domel
Uzalezniony
Posty: 505
Rejestracja: 24 paź pn, 2005 9:13 pm
Posiadany PUG: 1,8D 92r
Numer Gadu-gadu: 0

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: domel »

90Nm to w przybliżeniu tak jakbyś na końcówce klucza o długości 1m postawił/powiesił ciężar 9kg (klucz równolegle do ziemii)
Ostatnio zmieniony 10 gru śr, 2008 4:45 pm przez domel, łącznie zmieniany 1 raz.
gres
Junior
Posty: 409
Rejestracja: 03 wrz pn, 2007 6:15 pm
Posiadany PUG: :( ni mo :(
Numer Gadu-gadu: 2667907

Re: Zbyt mocne dokręcenie śrub kół może mieć niepożądane skutki?

Post autor: gres »

dzięki domel oto mi chodziło tylko myślałem że coś mi się myli bo 9 to troche mało ;> więc postawiłem na 90
ODPOWIEDZ