Historia modelu GTI

Tutaj trafiaja wszystkie dobre posty ktore moga byc przydatne na pozniej.
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Historia modelu GTI

Post autor: Para »

Nudziło mi sie ;) :D

ps. do poprawki jeszcze ...czekam na sugestie...

..::Historia 205 GTI::..

na początku lat 80tych,VW Golf GTi Mk1, zapoczątkował klase małych kompaktowych samochodów sportkowych klasy GTI. Odpowiedzią francuzkiego Peugeota był model 205 GTI wypuszczony po raz pierwszy w 1984 roku. Specjalnie dla tego modelu firma zaprojektowała nowy silnik typu XU i wyposażyła go we wtrysk BOSCH LE2-Jetronic co pozwoliło na osiągnięcie mocy 105KM przy 6250nm i 137Nm przy 4000rmp. 193km/h na piątym biegu i przyspieszenie od 0 do 100km/h w 9,5sek sprawiło że nowy model Peugeota stał się wyjątkowo groźnym konkurentem dla takich aut jak VW Golf GTI, Opel Kadett GTE i GSi, Ford Fiesta XR2 i innych...

Od początku produkcji czyli od 1984 roku to co wyróżnicało z zewnątrz model GTI od "zwykłych" 205tek to 14calowe aluminiowe felgi (Speedline) z szerokimi oponami (185/60), ospojlerowanie (dokładka pod przedni i pod tylny zderzak, halogeny, lotka na tylną klapę, poszerzenia boczne z czerwonym paskiem biegnącym dookoła całego samochodu), wewnątrz wyrózniały się kubełkowe fotele (połowicznie wykonane ze skóry i z materiału), czerwona wykładzinka dywanowa, składana tylna kanapa, uchylane tylne szybki, kierownica 2 ramienna z logiem GTI.
Opcjonalnie można było zamówić takie udogodnienia jak pakiet elektryczny ( centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby) lub zamówić specjalny lakier (White Meije lub Rouge Vallelunga) z lakierów metalicznych dostępne były kolory Futura Gray (jasno szary) oraz Gray Graphite (ciemno szary)

W 1985 roku firma Peugeot Talbot Sport wypuściła specjalny Kit zwiększający moc standardowego silnika ze 105KM do 125KM.

W 1986 roku by nie pozostawać w tyle za ciągle rosnącą konkurencją Peugeot zdecydował zwiększyć moc do 115KM przy tym samym momencie obrotowym (137Nm). Na rynku pojawił się również model 205 CTI Cabriolet który wyposażony był w silnik od GTI 115KM oraz nadwozie zaprojektowane przez słynną firme Pininfarina. Z chwilą wypuszczenia modelu CTI oraz modelu GTI z salonów wycofano wszystkie modele z silnikiem 105KM z braku zainteresowania. Wszyscy bowiem woleli posiadać silnik 115konny :)

w roku 1987 Peugeot wypuszcza swoją tajną broń. Projektanci i inżynierowie zdecydowali że moc 115KM może wydawać sie nie wystarczająca i idąc za ciosem zmodyfikowali silnik z modelu 309 GTX 1905cm3 dodali do tego wtrysk Bosch Le2-Jetronic. Wszystko po to by wypuscic 205 GTI z silnikiem o mocy 130KM. Osiągi tego auta były powalające, 161Nm przy 4750tr/min oraz moc 130KM pozwalały rozpędzić to auto do 206km/h. Zmianny zewnętrzne były niewielkie, kierownice obszyto skórą, na 15``felgi naciągnięto opony o rozmiarze 185/55. Poprawiono równierz pracę skrzyni biegów oraz uległy nieco zmianie zegary.

* stare zegary
Obrazek

* nowe
Obrazek

w 1988 205 GTI przechodzi największa w swojej historii zmianę w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. We wnętrzu zmianie uległ kolor oraz kształt całej deski rozdzielczej, kolor foteli oraz zmieniono kierownice na 3 ramienna która również została pokryta skórą.
Na zewnątrz zmieniono wygląd lusterek wstecznych, zmieniono kształt tylnej lotki.

* nowa deska
Obrazek

od 1989 roku posiadacze GTI mogli zamówić sobie klimatyzację w opcji.

w 1990 roku wprowadzono nową skrzynię biegów, (skrzynię BE3/5 zastąpiono BE1/5), główną zmianą było inne ułożenie biegów, od tego momentu "jedynka" znajdowała sie już w dobrym miejscu :). W opcji wyposażenia pojawia się czarna skóra na fotelach ( z czerwonymi nitem) oraz wspomaganie kierownicy.

* stara skrzynia typu BE1
Obrazek

* skrzynia typu BE3
Obrazek

w 1991 zmianie ulega wygląd kloszy lamp oraz kierunkowskazów (kierunkowskazy oraz lampy stają sie przezroczyste,a tylne klosze lamp są przydymione). Kolor deski rozdzielczej zmieniono na czarny (wcześniej był szary),Wprowadzono 3 dodatkowe kolory nadwozia (jako opcja oczywiscie) Miami Blue, Sorrento Green oraz Gray Money. ,model GTI 130KM otrzymuje zdalnie sterowaną kontrolę centralnego zamka (Irda). w opcji mamy wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny (w modelu GTI 115KM), skórzane fotele, duży szyberdach, klimatyzację oraz ABS. ( w Peugeocie znany jako A.B.R (Anti Blocage des Roues)

rok 1993 jest poczatkiem końca dla 205 GTI 115KM który opuszcza taśmy produkcyjne. w październiku 1992 model 130KM zostaje wyposażony w katalizator co zmniejsza jego moc do 122KM. Wykładzinki dywanowe stają sie szare, 205 CTI otrzymuje blok silnika z modelu 205 Gentry, 1905cm3, elektryczny wtrysk Bosch Lu2-Jetronic oraz katalizator. co daje 105KM przy 6000tr/min i 140Nm przy 3000tr/min,

Styczeń/Luty 1994 - Koniec produkcji modelu GTI.

Obrazek

PS2. dodam jeszcze troche zdjęć
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
rafi

Post autor: rafi »

Generalnie super ale wydaje mi się że są drobne nieścisłości np.w 1.6 gti nie było skóry/miałem takiego rocznik 84/,druga sprawa to skrzynia biegów,na pewno na początku produkcji jedynka była normalna-nie podciągana,dalej- moc silnika 130 km spadła nie dlatego że dodano kat. a dlatego że zmienił się rodzaj zasilania z Jetronic na Motronic/w którym kat był/-o kurcze sam sobie zaprzeczam :D ale na pewno nie było to w 93 roku,raczej 88.To co napisałem jest wynikiem obserwacji-po prostu miałem w swoim życiu 2 gti 1.6-rocznik 84 i 1.9 -88 i 1 rallye 1.9 -91.Jeszcze nie napisałeś że wraz z pojawieniem się silnika 1.9 na tylnej osi zastosowano hamulce tarczowe :wink: Ale i tak ogólnie extra.Dzięki
Ferguss

Post autor: Ferguss »

No nie powiem - ciekawe :)
Awatar użytkownika
Yahoo
Uzalezniony
Posty: 946
Rejestracja: 21 kwie śr, 2004 11:41 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Włocławek

Post autor: Yahoo »

BRAWO :!:
pawel205gti
Nowicjusz
Posty: 39
Rejestracja: 03 kwie ndz, 2005 10:56 pm
Posiadany PUG: 1.6 gti 105km
Numer Gadu-gadu: 0

Post autor: pawel205gti »

Po prostu super :D
Posiadam czesci do Peugeota 205gti
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Post autor: Para »

no spoko..jak znajde czas to przetłumacze... jestem w trakcie tłumaczenia dużego tekstu o tuningowaniu silnika 8V 1.9
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
samer
Uzalezniony
Posty: 741
Rejestracja: 07 cze sob, 2003 5:00 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: samer »

O super , to jest bardzo fajny artukul !
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Post autor: Para »

kurcze nie moge sobie poradzic z tym tekstem :/

:arrow: http://www.pumaracing.co.uk/pug2058v.htm

znacie jakis dobry internetowy słownik żeby było dużo wyrazów technicznych ?? ten tekst jest pełny sloganów motoryzacyjnych :) i momentami wymiękam...
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
sekator
Maniak
Posty: 1269
Rejestracja: 28 paź pt, 2005 1:04 pm
Posiadany PUG: RADON Jelous, 1,9gti, Cupra Ateca, KIA Sorento'15 .. dosłownie "było" 1,3rallye :-(
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Historia modelu GTI

Post autor: sekator »

popraw jeszcze stronkę o limitowanych wersjach :)
http://www.mplenergy.pl/ - akumulatory przemysłowe VRLA: AGM, żelowe oraz źródła energii odnawialnej
ODPOWIEDZ