Prezentacja i jazda testowa 1989 Peugeot 309 XL 1.3

Drugie auto w rodzinie ? Zaprezenuj je tutaj. Projekty i prezentacje nie związane z 205.
janek2907pug

Prezentacja i jazda testowa 1989 Peugeot 309 XL 1.3

Post autor: janek2907pug »

Link do filmu.
https://youtu.be/aNyGLl5D5z8

Opis.
Dane techniczne:
Silnik o pojemności 1294 cc i mocy 64 KM produkcji SIMCA (oznaczenie G1B). Zasilany jest gaźnikiem typu Solex 32 BISA 9. Ssanie włącza się za pomocą dźwigni sterowaną przy kierownicy. Luz zaworowy regulowany mechanicznie co 40 000km. Aparat zapłonowy ustawiany lampą stroboskopową. Napęd rozrządu realizowany jest przez łańcuch umieszczony w bloku silnika. Głowica ze stopu aluminium a materiałem na blok jest stop żeliwa. Pojemność miski olejowej to 3.3 l, zalecany olej przez producenta to 10W40, a w moim samochodzie jest wlany 15W40 półsyntetyczny. Chłodnica wody mieści 6 l płynu chłodniczego. Napęd realizowany jest na koła przednie za pomocą skrzyni biegów o 5 przełożeniach (olej w skrzyni to 75W80, 1.9 l). Pojemność zbiornika paliwa wynosi 55 l. Zawieszenie z przodu jest typu McPerson a z tył belka skrętna. Koła w tym modelu są 13 calowe, rozmiar opon to 165/70R13. Układ wydechowy posiada rurę wydechową bez tłumika i katalizatora i tłumik końcowy. Koło zapasowe umieszczone pod bagażnikiem z oryginalną oponą Kleber C2. Kolor samochodu to metalik o kodzie M0TP. (w tym aucie poprzedni właściciel pomalował całą karoserię zwykłą farbą dobraną w sklepie z lakierami).

W tym Peugeocie jest nadwozie 3 drzwiowe. Fotele są bardzo miękkie i wygodne podczas dłuższych tras. Jest dużo schowków, schowki w drzwiach, pod kolumną kierowniczą, przed dźwignią zmiany biegów, w desce rozdzielczej przed przednią szybą i duży schowek po stronie pasażera. Minusem jest brak schowków dla pasażerów tylnej kanapy. Również w tym wyposażeniu brakuje uchwytów w podsófitce. Są również popielniczki po obu stronach z tył jak i również popielniczka z przodu wyposażona w zapalniczkę. Gdy wyciągnie się zapalniczkę mamy 12V gniazdko samochodowe. Klapkę wlewu paliwa otwiera się z wnętrza, dźwignia znajduje się przy hamulcu postojowym. Szyby uchyla się na korbkę. Przekładnia kierownicza z dużą kierownicą bez wspomagania. Lepiej się prowadzi, ale na parkingu jest trochę ciężko. Kierownica nie jest regulowana. Zamiast obrotomierza jest zegar analogowy (mi to w ogóle nie przeszkadza, idzie się przyzwyczaić). Licznik zaś wskazuje dystans nieco ponad 163 000 km. W wyposażeniu jest również wycieraczka tylnej szyby jak i jej podgrzewanie. Przednie wycieraczki posiadają 3 tryby pracy. Lampy przednie regulowane są za pomocą dźwigni umieszczonej w komorze silnika. W bogatszej wersji wyposażenia regulacja była elektryczna z wnętrza pojazdu. Daszek słoneczny po stronie pasażera ma lusterko, a po stronie kierowcy jest miejsce na dokumenty. Fotele przednie regulowane są w tył i przód, a oparcie można rozłożyć. Jest regulacja zagłówków na wysokość. Pasażerowie tylnej kanapy mogą trochę narzekać na brak miejsca nogi w dłuższych trasach. Zaś miejsca zbyt mało nie ma. O wiele więcej niż np. we Fiacie Saicento. Wyposażenie podstawowe obejmuje pasy bezpieczeństwa trójpunktowe dla czterech osób i pas brzuszny dla piątej osoby. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a na długich jak i krótkich dystansach zawieszenie nie połamie kręgosłupa. Jest miękkie i komfortowe. Tłumi dobrze nierówności i buja na zakrętach. W zakrętach odradzałbym zdjąć nogę z gazu. Ten samochód nie jest stworzony do szybkiej jazdy, tylko ma płynąć po drodze. Ciekawy jest patent mocowania tylnych klem pasów bezpieczeństwa, żeby nie latały. Ten model Peugeota ma klapę bagażnika podnoszoną razem z szybą (wersja liftback), przez co można liczyć na większy bagażnik. Wadą jest brak uchwytu, by zamknąć bagażnik. Trzeba nieźle sięgnąć i mieć trochę siły (może też przez nowe siłowniki?). Pojemność bagażnika to aż 397 l. Powiększyć go można przez złożenie tylnej kanapy. Auto ma oryginalny podnośnik i klucz do kół chowany w bagażniku. Bagażnik posiada również lampkę, by oświetlić miejsce załadunku nocą. Dodam jeszcze co jest bardzo ważne, że karoseria samochodu jest ocynkowana fabrycznie. Samochód po prostu nie rdzewieje. Miejsca, które są pokryte rdzą to miejsca po kolozjach i złej naprawie. Przyspieszenie od 0 do 100 udało mi się uzyskać w 15.9 s a prędkość maksymalna to 155 km/h. Katalogowo te dane to 15.4 s od 0-100 i prędkość 160 km/h. Spalanie jakie odnotowałem to około 8l/100km przy jeździe po mieście, i 6,5l/100km przy dłuższej podróży, na trasie. Oczywiście, że jak się przyłoży mocno po garach to i spali 10 na setkę.

Polecam ten samochód osobą chcącym mieć taniego youngtimera. Jest wygodny, posiada miękkie zawieszenie, a części są tanie. Koszt części w ASO jest bardzo duży. Części są jeszcze dostępne, ale bardzo drogie, np. oryginalne kompletne sprzęgło 1182zł, stacyjka 741zł. Ceny zaczynają się w granicach 700-800zł za auto w złym stanie technicznym, a kończą (wg mnie jest to niewielki wydatek) na około 2500-3000zł już na dobrym samochodzie. Wersje GTI nawet około 5000-6000zł. Trudno zaś znaleźć Peugeota 309 przed liftingiem (1985-1989), dużo jest modeli właśnie po liftingu (1989-1993). Dla chcącego nic trudnego. Pozdrawiam posiadaczy 309-ek i przyszłych właścicieli.
ODPOWIEDZ