Strona 1 z 1
Pytanie do rajdowcow
: 07 maja pt, 2004 10:53 am
autor: Ninja
Ja mam male pytanie.
Jesli chodzi o rajdy to wiem tylko tyle co z relacji w telewizji mozna sie dowiedziec i oczywiscie ze postow na tym forum

, wiec mozna powiedziec ze jestem "zielony"
I tu moje pytanie, czysto techniczne, na czym polega "szpera"? Jak to dziala, o co w tym chodzi?
Dla niektorych pytanie moze byc smieszne ale jak to mowia, kto pyta nie bladzi
Dzieki
: 07 maja pt, 2004 12:31 pm
autor: Demo84
z tego co wiem jest to blokada mechanizmu róznicowego która pozwala kręcic sie kołom w równym tepie i powoduje to ze samochod nie traci mocy na kole które straciło przyczepność.
Mniej więcej tak to chyba jest

a jak nie to niech ktoś mnie poprawi

: 07 maja pt, 2004 1:00 pm
autor: Lars
szpera - układ różnicowy o ograniczonym poślizgu; umożliwia efektywniejszy rozdział momentu obrotowego przekazywanego na koła; blokada mechanizmu różnicowego; stosuje się między kołami lub między osiami;
: 07 maja pt, 2004 1:29 pm
autor: Kaktus
Hej.
A ja to wytlumacze tak na chlopski rozum
Nie majac szpery w samochodzie, jak staniesz jednym kolem na lodzie, a drugim na asfalcie, i bedziesz chcial ruszyc to ci to sie nie uda! (tzn w rzeczywistosci bardo powoli ruszysz, ale to tylko dlatego ze miedzy opona a lodem i tak jakies tam tarcie jest).
Jezeli masz szpere to ruszysz bez problemu.
Tak samo jezeli podniesiesz na lewarku samochod tak aby jedno z przednich kol bylo w powietrzu, to jezeli wejdziesz do auta, wbijesz jedynke i dodasz gazu to tylko jedno kolo bedzie sie krecilo (te ktore jest w powietrzu), a drugie bedzie stalo w miejscu.
Jak bys mial szpere to autko z lewarka zjedzie, bo oba kola sie beda krecily. Jezeli bedzie to szpera 100% to oba kola beda krecily sie z ta sama predkoscia, jezeli bedzie to szpera 50%, to kolo ktore jest w powietrzu bedzie sie krecilo o 50% szybciej od kola lezacego na asfalcie.
Jak wiadomo w sporcie bardzo czesto lubi kola podbijac do gory, a one traca przyczepnosci i mozna stracic naped. Jezeli mamy SZPERE to mamy wieksze prawdopodobienstwo ze bedziemy ciagle przyspieszali.
Szpera ma takze swoje zastosowanie podczas ciecia zakretow, oraz na luznych nawierzchniach.
: 07 maja pt, 2004 3:37 pm
autor: Ninja
Wielkie dzieki za wszystkie odpowiedzi, juz wszystko wiem

: 21 lip śr, 2004 3:56 pm
autor: BastekM
No to ja jeszcze się zapytam
Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?
: 21 lip śr, 2004 6:59 pm
autor: Michal
O ile mi wiadomo 205 nie mialo wogole szpery...
: 21 lip śr, 2004 7:24 pm
autor: Paweel
BastekM pisze:No to ja jeszcze się zapytam
Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?
z tego co ja wiem to wykluczone aby takie cudo było montowane w GTi
seryjnie ...
jest jeden samochód z montowaną szperą ... Honda ITR 1.8
około 200 KM z 1.8 bez turbiny
swoim 205 "ścigałem" się z taką

znaczy ja sie czułem jakbym jechał jakimś 1.1

ale to było ze znajomym i dla żartu

: 21 lip śr, 2004 7:34 pm
autor: Ninja
: 21 lip śr, 2004 9:41 pm
autor: Kaktus
Golf II GTI mial 15% szpere montowana seryjna.
Peugeot nigdy

A brakuje jej ojjj brakuje
: 22 lip czw, 2004 2:16 pm
autor: Mav309
Paweel pisze:BastekM pisze:No to ja jeszcze się zapytam
Czy 205 1.9 GTI miało w standardzie szperę? Czy miało w opcji?
z tego co ja wiem to wykluczone aby takie cudo było montowane w GTi
seryjnie ...
jest jeden samochód z montowaną szperą ... Honda ITR 1.8
około 200 KM z 1.8 bez turbiny
jest wiecej samochodow ze szperami w serii np stara corolla AE86 GTS
: 22 lip czw, 2004 4:07 pm
autor: Kaktus
PIEEEEEEEKNY TYL NAPED!!! Dorwac taka Tojke ojjj

: 22 lip czw, 2004 7:08 pm
autor: Roberto
Wszystkim "zielonym" polecam pisemko MOTO PASJE. Tam w każdym numerze opisują na czym polegają KJS-y i pierdoły techniczne typu min. szpera. W jednym z numerów był nawet 205 GTI. A KJS to tak na marginesie kapitalna zabawa. Polecam wszystkim rajdowcom i nierajdowcom.
: 22 lip czw, 2004 7:20 pm
autor: Michal
Wiesz... chcialbym miec w swoim 205 taki pierdół techniczny jak szpera

Bardzo by sie przydala, tymbardziej ze planuje powalczyc w przyszlym sezonie na kjsach
A tak w sumie wiele mi nie trzeba: sportowe sprezyny na przod (pewnie OMP), obnizyc tyl, zrobic reczny, zamontowac rozporke i wymienic polos prawa

Powinno wystarczyc, tymbardziej ze nie chce wygrywac, tylko chce zdobyc punkciki
