Większe koła
Większe koła
Pewnie ten temat był już wielokrotnie przerabiany, ale odnalzienie go zajęłoby mi bardzo duzo czasu, więc przynudzę jeszcze raz.
Chcę załozyć większe koła (teraz mam 13/135, a planuje minimum 14/175). Niby nic skomplikowanego, ale gdy przy wymianie przednich wahaczy zobaczyłem jak bardzo są delikatne - zastanowiłem się, czy mają one prawo to wszystko wytrzymać. Przypuszczam, że GTI, który orygnalnie ma inne felgi, ma też zapewne mocniejsze zawieszenie. Krótko mówiąc - czy ktoś montował do Juniorka większe i szersze koła bez szkody dla auta? I jeszcze jedno - czy na większych kołach prędkościomierz nie będzie przekłamywał? Teretycznie większe koła powinny dawać niższe wskazania na liczniku prędkości (oczywiście w stosunku do prędkości rzeczywistej).
Chcę załozyć większe koła (teraz mam 13/135, a planuje minimum 14/175). Niby nic skomplikowanego, ale gdy przy wymianie przednich wahaczy zobaczyłem jak bardzo są delikatne - zastanowiłem się, czy mają one prawo to wszystko wytrzymać. Przypuszczam, że GTI, który orygnalnie ma inne felgi, ma też zapewne mocniejsze zawieszenie. Krótko mówiąc - czy ktoś montował do Juniorka większe i szersze koła bez szkody dla auta? I jeszcze jedno - czy na większych kołach prędkościomierz nie będzie przekłamywał? Teretycznie większe koła powinny dawać niższe wskazania na liczniku prędkości (oczywiście w stosunku do prędkości rzeczywistej).
- Ninja
- Uzalezniony
- Posty: 640
- Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
- Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Ząbki k. W-wy
Jak dasz kola o innym rozmiarze niz zalecany to zawsze predkosciomierz bedzie przeklamywal. Ale to jest roznica rzedu kilku doslownie procent predkosci rzeczywistej (moze 6 - 7%).
Gdzies na jakiejs stronie widzialem kiedys fajny "kalkulator" do obliczania rozmiaru opon. Podawales opony zalecane, podawales opony jakie cie interesuja i ci to przeklamanie wyliczal. Z tego co pamietam to wlasnie zawsze byly pojedyncze procenty w jedna albo druga strone.
No chyba ze zalecane dales oponki od malucha a wyliczales dla takich od stara, wtedy przeklamanie moglo byc wieksze
Gdzies na jakiejs stronie widzialem kiedys fajny "kalkulator" do obliczania rozmiaru opon. Podawales opony zalecane, podawales opony jakie cie interesuja i ci to przeklamanie wyliczal. Z tego co pamietam to wlasnie zawsze byly pojedyncze procenty w jedna albo druga strone.
No chyba ze zalecane dales oponki od malucha a wyliczales dla takich od stara, wtedy przeklamanie moglo byc wieksze

Był - 1.8 D, 60 KM/4600 obr./min., 110 Nm/2600 obr./min. - masakrator 
Jest - VW

Jest - VW

tylko że 15'-tki nie zmieszczą sie w tylnych nadkolach (GTi ma inne przetłoczenie tej części nadwozia)..ja włożyłem 185/60/14 i są na styk..lepszy byłby profil 55 a nawet 50, ale cena jest już wysoka..ja przejechałem na swoich oponach juz kilka tysięcy i nie widzę drastycznego złuzycia elementów zawieszenia, ale jest zauważalna poprawa w prowadzeniu z jednym wyjątkiem..auto trzyma się znaczenie lepiej na zakrętach,ale trudniej wyprowadzić go z poślizgu..taki urok..pozatym odczucia wizualne są baaardzo pozytywne 

Ja mam na uwadze głównie odczucia wizualne. Koło musi trochę wyjść spod błotników i myślę, że zostawiając 13, ale 175 lub 185 powinno być dobrze. Do krawędzi błotnika jest sporo miejsca, więc nawet koła nie powinny uderzać o tę krawędź.Trochę się nakręce na parkingach, ale coż... Albo uroda, albo zdrowie... Jak Bóg da to może nawet walnę alusy? Tylko, że w Radomiu kradną ładne kółka.
jak chcesz piętnastki ładować to wtedy maksymalny profil opony może być 45mm żeby nie musieć robić zmian w karoseriiArchenar pisze:tylko że 15'-tki nie zmieszczą sie w tylnych nadkolach (GTi ma inne przetłoczenie tej części nadwozia)..ja włożyłem 185/60/14 i są na styk..lepszy byłby profil 55 a nawet 50, ale cena jest już wysoka..ja przejechałem na swoich oponach juz kilka tysięcy i nie widzę drastycznego złuzycia elementów zawieszenia, ale jest zauważalna poprawa w prowadzeniu z jednym wyjątkiem..auto trzyma się znaczenie lepiej na zakrętach,ale trudniej wyprowadzić go z poślizgu..taki urok..pozatym odczucia wizualne są baaardzo pozytywne
- Rychu
- Uzalezniony
- Posty: 609
- Rejestracja: 21 paź wt, 2003 9:56 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Ja przepraszam że odkurzam stary temat ale nie chcę zakładać nowego topicu a ten też jest o kołach
Mam takie laicke pytanie: czy większe oponki pogarszaja dynamikę i ekonomiczność jazdy? Tzn. np 14 zamiast 13, ale taka sama szerokość?. Bo wiem że im szersze tym gorsze osiągi auta, ale czy to samo dotyczy wielkości? Możecie mi powiedzieć? Mówię o takiej codziennej jeździe, czy zakładając większe kółka pogorszę osiągi auta, albo na odwrót: czy jak dam mniejsze (mniejsze ale nie węższe!) to poprawi się dynamika i ekonomika
Pomóżcie, bo jakoś sam nie umiem na nic wpaść 



Peugeot 205 1.4GT LPG
Jeśli bardzo chcesz zobaczyć moje autko to zapraszam na: http://www.Rychu.205.pl
Jeśli bardzo chcesz zobaczyć moje autko to zapraszam na: http://www.Rychu.205.pl
ja zmieniłem koła z 175x70 R13 na 185x60 R14 i oto moje wnioski: zmiana z 175 na 185 w normalnych warunkach nie zmienia osiągów (no, może w labolatorium) ale ja założyłem opony Barum Bravuris o bardzo niskim oporze toczenia, więc osiągi są nieco lepsze..profil 60 to rzeczywiście kompromis pomiędzy komfortem a prowadzeniem, natomiast zmiana wielkości na R14 spowodowała problemy z obcieraniem,które wynikały z słabego przykręcenia zderzaka..po doprowadzeniu do porządku nic nie obciera..podsumowując, autko lepiej wygląda i się prowadzi ale wzrastaja koszty zakupu samych opon (zużycie paliwa w moim przypadku o jakieś 0,3-0,5 litra)..
każda zmiana opon powinna być kompromisem pomiędzy ekonomią a bezpieczeństwem..jeśli wsadzisz oponki o szer. 135 to autko będzie lepiej jeździć i spalac mniej, ale wyhamowanie go z prędkości 100km/h może oznaczać parkowanie w czyjimś zadku
.. także same opony warto kupować po zapoznaniu się z testami (np: Auto Świat) gdyż sprzedawca nie zawsze jest uczciwy .. autko to spory wydatek,ale przeciętnego młodego Polaka nie stać na tanie rzeczy
(taka filozoficzna mysl przed snem 
każda zmiana opon powinna być kompromisem pomiędzy ekonomią a bezpieczeństwem..jeśli wsadzisz oponki o szer. 135 to autko będzie lepiej jeździć i spalac mniej, ale wyhamowanie go z prędkości 100km/h może oznaczać parkowanie w czyjimś zadku


