Dlaczego w rajdach widuje sie wiecej 1.6 niz 1.9? Proste
1.6 ma 115KM
1.9 ma 130KM
Klasy dzielimy tak:
N1 / A5 do 1400ccm
N2 / A6 od 1400ccm do 1600ccm
N3 / A7 od 1600ccm do 2000ccm
N4 / A8 pow 2000ccm
Dla wyjasnienie , N grupa to takie auta ktore sa niemalze seryjne, maja tylko wstawiona klatke bezpieczenstwa , fotele kubelkowe itp a reszta pozostaje taka jaka byla ,nie do konca , sa rozne podzespoly ktore mozna wymienic, jest to zapisane w specialnej ksiazce homologacyjnej dla danego modelu (np dal 205 1.6 GTI)
Gruopa A to juz te mocniejsze auta gdzie jest dozwolone duzo wiecej przerubek , jak planowanie glowicy , szlif i polerka kanalow dolotowych, wyczynowe walki rozrzadu , inne skrzynie biegow, wieksze hamulce itd.
Temu 1.9 brakuje 0.1

A w rajdach nie mozna powiekszac pojemnosci , tak wiec nie opaca sie jezdzic z troche mniejszym silnikiem niz jest to mozliwe w N3 czy A7
Jesli chodzi o N grupwe auta z silnikami od 1.6 do 2.0 to 130 KM to jaest strasznie malo. Zato w przedziale silnikow 1.4 do 1.6 115KM to juz jest cos
W grupe A wyglada juz to inaczej , gdyz silniki sa juz robione , zwieksza sie stopien sprezania , w 1.6 nie da sie juz go tyle powiekszyc , fdyz seryjnie maja juz dosc duzy. GTI 1.9 z fabryk wychodza z malym stopniem sprezania , wiec gdy je powiekszymy do maksymalnego to moc znacznie wzrosnie.
*stopien sprezania powieksza sie poprzez planowanie glowicy
Tak wiec 1.6 jest bardziej konkurencyjny w swojej klasie niz 1.9 w grupie N, Natomiast w A grupie sa juz bardziej porownywalnie konkurencyjne w swoich klasach, ale malo kogo stac aby az tak modyfikowac swojae auta.
Wozek, 1.6 nie ma z tylu tarczy hamulcowych , nie posiada wspomagania kierownicy.
Ta takie roznice miedzy 1.6 i 1.9

i chyba tak samo sa nieawaryjne
