Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Miejsce na wszystkie rozmowy związane z układami wydechowymi - oryginalnymi i zmodyfikowanymi
Awatar użytkownika
MichalKowalski
Junior
Posty: 328
Rejestracja: 04 lut czw, 2010 10:58 am
Posiadany PUG: 205 cabriolet '94 (TU3MC/Z), 205 Gentry manual '90 (XU9J1), 205 Roland Garros '90 (TU3M)
Lokalizacja: Hamburg / Warszawa

Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: MichalKowalski » 09 wrz pn, 2013 12:28 pm

Panie i panowie,

w ramach poszukiwania źródła nierównych obrotów zmierzyłem wczoraj w końcu sondę lambda (wymieniona 30 tys. km temu na nowy oryginał Boscha). Moj multimetr na ciepłym silniku, na biegu jałowym pokazuje 0,96 volta (czyli bardzo bogata mieszanka) i ani drgnie. Silnik trzęsie się jsk szalony, obroty skaczą 650-1000rpm.
Problem nasilił się po uszczelnieniu wydechu na odcinku kolektor - katalizator. Pewien spadek mocy jest, na autostradzie idzie z jedną osobą max.160kmh. Wcześniej w 2 osoby, pełny bagażnik, otwarty dach szedł 190 kmh. Nie zauważyłem za to znacznego wzrostu spalania.
ECU nie pokazuje żadnych błędów. Po odpięciu sondy zadnej różnicy w zachowaniu silnika (!).
Czy możliwe jest, że sonda jest sprawna i daje tak wysoki sygnał, bo kat jest zapchany i na odcinku kolektor - katalizator panuje bardzo duże ciśnienie spalin?
Czy raczej sondę od razu wymieniać, bo walnięta? Czy jak jest za bogata mieszanka to sonda ma prawo stać na jednej wartości, czy ma zawsze oscylować do zera?

Będę wdzięczny za szybką pomoc, w tym tygodniu miałem jechać samochodem na długo oczekiwany urlop...

Pozdrawiam, MK

Awatar użytkownika
pawel
Maniak
Posty: 1120
Rejestracja: 06 lis czw, 2003 11:16 pm
Posiadany PUG: 1.9 GTI
Lokalizacja: Włocławek

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: pawel » 09 wrz pn, 2013 2:14 pm

Jak jest bogata mieszanka to sonda będzie Ci pokazywać cały czas bogatą. To sterownik silnika na podstawie informacji z sondy lambda powinien mieszankę zubożyć.
P205

Awatar użytkownika
MichalKowalski
Junior
Posty: 328
Rejestracja: 04 lut czw, 2010 10:58 am
Posiadany PUG: 205 cabriolet '94 (TU3MC/Z), 205 Gentry manual '90 (XU9J1), 205 Roland Garros '90 (TU3M)
Lokalizacja: Hamburg / Warszawa

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: MichalKowalski » 09 wrz pn, 2013 2:32 pm

Ale o ile dobrze rozumiem to sonda zawsze powinna oscylować. Nawet przy zbyt bogatej mieszance powinna poruszać się gdzieś pomiędzy 0,5 a 0,9, a moja stoi w miejscu.

A jeśli by była prawidłowa, to czy to możliwe, że jej wskazania są zafałszowane gdyż od zapchanego katalizatora odbijają się spaliny, ECU zuboża mieszankę i w związku z tym wypadają zapłony co powoduje trzęsienie silnika?

Awatar użytkownika
cejot
Forum Admin
Posty: 3536
Rejestracja: 23 kwie pn, 2007 1:37 am
Posiadany PUG: 205 Automatic, 205 El Charro, 205 ...
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: cejot » 10 wrz wt, 2013 1:36 am

Czy przy zmianie otwarcia przepustnicy wskazania sondy się zmieniają?
Czy multimetr ma próbkowanie z taką częstotliwością, że wyłapie wahania lambdy?
Jedź na biegu, żyj na luzie... :)

-----
205 '91 Automatic | 205 '92 El Charro | 205 '94 La Moisissure

Awatar użytkownika
MichalKowalski
Junior
Posty: 328
Rejestracja: 04 lut czw, 2010 10:58 am
Posiadany PUG: 205 cabriolet '94 (TU3MC/Z), 205 Gentry manual '90 (XU9J1), 205 Roland Garros '90 (TU3M)
Lokalizacja: Hamburg / Warszawa

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: MichalKowalski » 10 wrz wt, 2013 1:55 am

Zmieniają się tylko przy puszczeniu przepustnicy (oczywiście spadają prawie do zera). Długotrwałe trzymanie 3k RPM nie zmienia praktycznie nic.

Nie wiem jaka częstotliwość próbkowania ma multimetr, ale jeśli sonda byłaby świetna, a jego częstotliwość próbkowania za mała to chyba pokazywałby jakaś wartość pośrednią, za każdym razem trochę inną.
Dziś też mierzylem analogowym multimetrem i wskazówka też stała w miejscu.
Dziwnie zachowuje się też podgrzewanie sondy, bo ma oporność rzędu kilkunastu omów, czyli chyba walniete.

Sent from my SM-T210 using Tapatalk 4

Awatar użytkownika
pug205gti
Junior
Posty: 224
Rejestracja: 24 maja czw, 2007 10:13 am
Posiadany PUG: 205
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Malbork

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: pug205gti » 19 wrz czw, 2013 10:47 pm

wywal kata bo za chwile całkiem zatka wydech i nie będzie się wkręcał na obroty

Awatar użytkownika
MichalKowalski
Junior
Posty: 328
Rejestracja: 04 lut czw, 2010 10:58 am
Posiadany PUG: 205 cabriolet '94 (TU3MC/Z), 205 Gentry manual '90 (XU9J1), 205 Roland Garros '90 (TU3M)
Lokalizacja: Hamburg / Warszawa

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: MichalKowalski » 20 wrz pt, 2013 1:51 am

Co ciekawe - wymieniłem wtrysk i sonda zaczęła normalnie skakac między 0,2 a 0,8 volta....
Czyli stary wtrysk dawał za duzo paliwa, choc podczas jazdy nie było to zauważalne (spalanie rzędu 6l/100km przy spokojnej jeździe).
Niestety obroty na jalowym dalej faluja (choc troche mniej), a komp wciąż wywala 51- błąd sondy lambda, a ostatnio nawet 52- brak możliwości regulacji mieszanki (co oznacza zapalenie się lampki podczas jazdy). Pomimo tego spalanie bardzo eleganckie (6,2l/100km na autostradzie przy 110-140 kmh wg. GPSu i obciążeniu ok. 200kg na odcinku 500km).

Także zacząłem wątpić czy to kat. Wywalac go nie chcę, co najwyżej wymienić, bo samochód byc może będzie rejestrowany w Niemczech.

Awatar użytkownika
kojot662
Junior
Posty: 279
Rejestracja: 25 gru śr, 2013 2:16 am
Posiadany PUG: 205 xs
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gorlice

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: kojot662 » 01 lip pt, 2016 5:45 pm

pug205gti pisze:wywal kata bo za chwile całkiem zatka wydech i nie będzie się wkręcał na obroty
A co zrobić w przypadku zatkania wydechu ?? Mam takie objawy, nie wykręca się w obroty i go muli....:-(

tapatalk. P-8
peugeot 205 1.4 xs

Awatar użytkownika
woocash
Peugeot 205 Master
Posty: 4587
Rejestracja: 10 lut czw, 2005 1:56 pm
Posiadany PUG: 205 ph1 1984 GR
Numer Gadu-gadu: 9752783
Lokalizacja: Katowice

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: woocash » 02 lip sob, 2016 9:20 am

odetkać :)

jeśli to katalizator, to niestety raczej trzeba wytłuc, albo wypalić, ale po 25 latach to raczej nic nie da.

jakiś czas temu widziałem nowe katalizatory do TU...
Najaktywniejszy w dziale: Stare forum techniczne
[ Posty: 1090 / 34.03% Twoich postów ]

Awatar użytkownika
kojot662
Junior
Posty: 279
Rejestracja: 25 gru śr, 2013 2:16 am
Posiadany PUG: 205 xs
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gorlice

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: kojot662 » 02 lip sob, 2016 9:57 pm

Z oględzin lekarza wydech czysty... lambda wymieniona z 306 1.4 wraz z paroma czujnikami do kompletu, (rozbitka z kobiecej ręki, nie zajezdzonego), chodzi ładnie , jutro testy bo dziś wesele...

tapatalk. P-8
peugeot 205 1.4 xs

Awatar użytkownika
kojot662
Junior
Posty: 279
Rejestracja: 25 gru śr, 2013 2:16 am
Posiadany PUG: 205 xs
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Gorlice

Re: Wskazania lambdy a zapchany katalizator

Post autor: kojot662 » 10 lip ndz, 2016 10:38 am

kojot662 pisze:Z oględzin lekarza wydech czysty... lambda wymieniona z 306 1.4 wraz z paroma czujnikami do kompletu, (rozbitka z kobiecej ręki, nie zajezdzonego), chodzi ładnie , jutro testy bo dziś wesele...

tapatalk. P-8
Autko zrywne, nie muli , ładnie się wgryza w obroty... winna była lambda.. Dzięki :-D

tapatalk. P-8
peugeot 205 1.4 xs

ODPOWIEDZ