Uturbianie XU9 ?

Tutaj możecie rozmawiać o wszystkim co jest związane z różnego rodzaju przeróbkami auta.
CitRodzyn

Uturbianie XU9 ?

Post autor: CitRodzyn »

Witam!
Co prawda nie właściciel P205 ale też czegoś, czego sercem jest znany wszystkim silniczek 1.9 :) Z wielkim zainteresowaniem przejrzałem sobie forum i Wasze projekty. Zastanawiam się (może nie doczytałem?) tylko, dlaczego swapy silnika na żeliwne XU10 są takie popularne... nie tylko tutaj z resztą. Ja mam ambicję zaturbić XU9 (na początek nie za mocno) i szukam ludzi, którzy coś takiego już robili. Na sugestie wymiany 'dziewiątki' na 'dziesiątkę' odpowiem: NIE
A dlaczego? Booo:
1) nie lubię żeliwa w bloku silnika
2) lubię mokre tuleje
Słowem XU9\XU7\XU5 uważam za ciekawsze konstrukcje...
BX waży i tak 1000kg (więc od większości P205 GTi jest cięższy o jakieś 120kg) więc nie chcę dokładać zbędnych kg skoro mam blok wykonany z aluminium.

Wracając do tematu - turbił to ktoś?
Ahha... I jeszcze jedno, ma może ktoś nieuszkodzony kadłub XU9J4?? Mogą być zajechane tuleje, byleby sam korpus był ok i ewentualnie wał korbowy... Tłoki i tuleje nieważe...

Pozdrawiam!

PS> Mam nadzieję że zagoszczę tu na dłużej ;)
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Post autor: stef »

No witam Cytrynowa Brac :)

Co prawda nie znam sie na turbo, ale napisze tak jak mi sie wydaje :P

Domyslam sie, ze pytajac sie o swap jednostek XU10, miales na mysli swapy przeznaczone pod turbo, poniewaz to swap silnikow XU9J4 jest nabardziej popularny :)

Co do stosowania silnikow XU10, to zapewne dlatego, ze:
- XU10J2TE ma seryjnie turbo (nie wspominajac juz o XU10J4TE), czyli praktycznie wszystko juz masz
- ponoc mokre tuleje trudniej znosza wieksze doladownia (pewnie chodzi o szczelnosc), przy zastosowaniu grubszej uszczelki pod glowica

Tak czy inaczej, popieram Twoj pomysl uturbienia wlasnie jednostki XU9.

U nas z turbo chyba najwiecej wspolnego ma Lord Devil i zapewne sie wypowie :)

Takie zabiegi sa duzo bardziej popularne w UK dlatego od razu namawiam do rejestracji na forum http://www.205gtidrivers.com (jezeli jeszcze nie jestes tam zarejestrowany) - znajdziesz tam mnostwo informacji na ten temat!
Swojego czasu Piotrek Masełbas (klub cytrynki) interesowal sie bardzo turbo/compressor w XU9JA

Tu masz jeszcze dobra stronke o uturbianiu jednostek PSA: http://www.student.kun.nl/p.oonincx/indexe.html

Dorzuce to co jeszcze na szybko znalazlem w ksiazce, apropos uturbiania silnika 1.9 GTi

- turbina Garrett T25 z wastegate
- max doladowanie 0,65 bar
- stopien kompresji 8,6:1 (czyli pewnie wklesle tloki + wyzsza uszczelka)
- seryjna elektronika + dodatkowy wtryskiwacz w przepustnicy. To wszystko sterowane dodatkowym kompem (np SMT) - osobiscie zastapilbym to wydajniejszymi wtryskiwaczami np z 2.0 TCT (240cc/min), ewentualnie seryjne wtryski + wyzsze cisnienie paliwa
- reszta mniej wiecej wiadomo: IC, chlodnica oleju,, kolektor wydechowy, uklad wydechowy dajacy bardzo niskie cisnienie zwrotne

I w mniej wiecej takim zestawieniu angole z tak zwanej conversji TT 1.9 wyciskali (zapewne ze wzgledu na trwalosc, tylko):

- 175KM
- 251Nm/3000rpm
- czas 0-60mph dla P205GTi - 6,3s

Juz nie pisze o takich pierdolach jak to, ze powinienes miec silnik w bardzo dobrym stanie :)

Pomysl z kadlubem z mi16 na pewno jest dobry - natrysk oleju.

Moj znajomy ma wal z mi16 (niestety kadlub juz sprzedal) - tyle ze wal jest do szlifowania - zapewne chetenie sie go pozbedzie za niewygorowana cene :)
Obrazek
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

stef pisze:No witam Cytrynowa Brac :)
Swojego czasu Piotrek Masełbas (klub cytrynki) interesowal sie bardzo turbo/compressor w XU9JA
I dalej myślę :) Swoją drogą, pozdrawiam... Nareszcie jestem do przodu z finansami więc prace mogą ruszyć...

Dzięki za wszystkie linki!
Co do mokrych tulei, to nie wydaje mi się to problemem... Lotusy 2.2 Turbo były bardzo podobne w konstrukcji do XU9J4 a były bardzo mocno ładowane w serii... Zarówno CR jak i wysokim ciśnieniem ładowania
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Post autor: stef »

CitRodzyn pisze: I dalej myślę :) Swoją drogą, pozdrawiam... Nareszcie jestem do przodu z finansami więc prace mogą ruszyć...
Hehe ... a tak sie wlasnie zastanawialem, czy to aby nie Ty :)

Milo Cie znowu widziec :)
W takim razie szoruj na http://www.forum.205gtidrivers.com

Czekam z nicierpliwoscia na projekt, swietnie ze go nie zarzuciles bo w sumie sporo czasu minelo :wink:
Obrazek
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

stef pisze:
CitRodzyn pisze: I dalej myślę :) Swoją drogą, pozdrawiam... Nareszcie jestem do przodu z finansami więc prace mogą ruszyć...
Hehe ... a tak sie wlasnie zastanawialem, czy to aby nie Ty :)

Milo Cie znowu widziec :)
W takim razie szoruj na http://www.forum.205gtidrivers.com

Czekam z nicierpliwoscia na projekt, swietnie ze go nie zarzuciles bo w sumie sporo czasu minelo :wink:
Oj sporo, sporo. 16 letniego dziadka zaczynają męczyć pewne niedomagania, ale to jest problem wszystkich userów na tym forum, bo 205 też już młode nie są :) Niemniej jednak auto doczekało się alusków GTI, tarcz nawiercanych i żłobionych na obie osie, klocków EBC greenstuff (na dniach będę montował) teraz zaś robię rozpoznanie, czego mi będzie potrzeba, szukam numerów referencyjnych części... Mam już patent na poprawienie układu smarowania (sucha miska olejowa) i graty z EW10... Największy problem z turbiną bo nie wiem jaką dobrać do planowanego ładowania ~0.4bar, pewnie stanie na Garrett od 2.0CT :P

Może wreszcie coś z tego będzie... Na początek planuję zrobić turbo SPI :) Czyli najpotężniejszy monopoint w Cytrynce w Polsce, a może i na świecie ;)
Awatar użytkownika
Lord Devil
Peugeot 205 Master
Posty: 2609
Rejestracja: 26 mar pt, 2004 1:44 pm
Posiadany PUG: 205 CTi i 205 GTi Griffe
Numer Gadu-gadu: 6446898
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Lord Devil »

Stawiałbym na turbo KKK03 z audi 1,8T bo to najpopularniejsze turbo, najłatwiej dostać i dobre ceny mają, bo nie są poszukiwane. Dużo osób to sprzedaje, a niewiele chce kupić. Inną zaletą tej suszarki jest jest rozmiar-mała, kompaktowa. Co do ciśnienia doładowania to 0,4 bara to lightowo. 175ps może faktycznie nie powala, ale turbo ma innego asa w rękawie-niutki, a 250Nm to już baaaaaaaardzo słuszna wartość. Przy tak lekkim ciśnieniu natrysk na denko tłoka nie jest tak ważny, jak przy większym doładowaniu. Dużo można wygrać dobrym IC, stawiałbym na wodny.
Car Valeting, Car Detailing.
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

Lord Devil pisze:Stawiałbym na turbo KKK03 z audi 1,8T bo to najpopularniejsze turbo, najłatwiej dostać i dobre ceny mają, bo nie są poszukiwane.
A są jakieś wykresy dla tej turbawki? Bo nie jestem pewien, czy przy 0,4 bar ładowania i silnika 1.9 okaże się nieefektywna, albo co gorsza, znajdę się poniżej 'surge line' sprężarki :?
Lord Devil pisze: Dużo osób to sprzedaje, a niewiele chce kupić. Inną zaletą tej suszarki jest jest rozmiar-mała, kompaktowa. Co do ciśnienia doładowania to 0,4 bara to lightowo.
Owszem to są zalety. Z obliczeń wynika, że przy moim silniku, 0,4 bar da efekt w postaci mocy około 155KM i 220Nm, z dużym prawdopodobieństwem przy odpowiednio 6000 i 3000rpm. Jak na moje aspiracje wystarczy. Taki BX będzie się rozpędział i tak lepiej niż seryjny BX 16V MkI i będzie miał przy okazji lepszą elastyczność :) Poza tym, nie oszukujmy się, kto będzie się spodziewał po 16 letnim BX ~7.5s do 100km\h ;)
Lord Devil pisze:Dużo można wygrać dobrym IC, stawiałbym na wodny.
Albo duży atmosferyczny z aluminium umieszczony w odpowiednio przewiewnym miejscu :) Mam już coś na oku... Jak ruszę z pracami, to pojawią się jakieś fotki :) Najgorszy problem to ogólnie brak miejsca pod machą :) Niby BX całkiem spory, a miejsca tam tyle, co w P205 :D
Awatar użytkownika
Lord Devil
Peugeot 205 Master
Posty: 2609
Rejestracja: 26 mar pt, 2004 1:44 pm
Posiadany PUG: 205 CTi i 205 GTi Griffe
Numer Gadu-gadu: 6446898
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Lord Devil »

Z tego co mi wiadomo, to silnik Audi 1,8T ma trochę mniejszy stopień sprężania od naszego 1,9 8v, do tego nasz jest ciut większy. KKK03 w zależności od silnika ustawiane było na prawie 0,5 do prawie 0,7bara, więc powinno być akurat. Kilka razy widziałem wykres tych sprężarek, niestety w tym momencie nie mam pod ręką linka, ale jak poszukasz znajdziesz bez problemu. Ludzie się pozbywają tych turbin, bo chcą więcej mocy i kupują KKK04 (Ci co mają KKK04 też się pozbywają, bo chcą więcej mocy i też sprzedają i wkładają większe).
Atmosferyczny ma właśnie taką wadę, że potrzebuje duzo miejsca i dobrego nawiewu. Wodnu jest stosunkowo mały i ma stała temp, co prawda 45-60stopni zależy jak się zrobi i ustawi, ale za to stałą obojętnie czy zima czy lato.
Dobrze przemyśl sprawę umiejscowienia turbiny i miejsc plastikowych elementów np: zbiorniczków. Pametaj, że suszarka. bardzo podnosi temp w komorze silnikowej. Dobry byłby nawiew na samo turbo, nie musi być bezpośredni, może być skierowany np z dołu, boku, czy jak wygodniej.
Podnieść moc jest już w takim silniku bardzo łatwo (a teog zawsze jest mało wcześniej czy później). Pamiętaj o HAMULCACH.
Car Valeting, Car Detailing.
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

Lord Devil pisze:Pamiętaj o HAMULCACH.
Dzięki za wszystkie porady! Masz może jakieś namiary na wodne IC w ludzkich cenach?
Co do hamulców, to nie wiem, turbo powoduje spadek skuteczności tarcz hamulcowych?? ;) Nagrzana komora silnika zmniejsza wspólczynnik tarcia?? ;) Spokojnie, wiem do czego zmierzasz... Autko będzie szybsze więc będę szybciej jeździl?? Spokojnie, nie ma obaw, Vmax naprawdę mnie malo interesuje, z turbo czy bez i tak będę jeździl, jak jeżdżę, tyle, że z lepszymi przyspieszeniami... Nawet póki co zostawiam nie zmienione zawieszenie, czyli hydropneumatyczny ponton (choć przygotowany jestem na wymianę sfer hydropneumatycznych na te z GTI albo GTi16V)
Ale jeśli chodzi o ścislość, to mam już nawiercane i nacinane tarcze na obie osie + klocki EBC greenstuff, więc jest spoko ;)
Awatar użytkownika
Lord Devil
Peugeot 205 Master
Posty: 2609
Rejestracja: 26 mar pt, 2004 1:44 pm
Posiadany PUG: 205 CTi i 205 GTi Griffe
Numer Gadu-gadu: 6446898
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Lord Devil »

Hamulce o jakich mówisz spełnią swoją rolę. Daj jeszcze tylko zamiast przewodów zwykłych gumowych te w oplocie stalowym i będzie ok. Ja też nie latam na V-max, interesują mnie przyśpieszenia. Percepcja ludzka się zmienia wraz z czynnikami i otoczeniem. Jesteś przekonany, że skoro dajesz gazu i lecisz to jak depniesz w heble stoisz, a tu ZONK. Przyśpieszając do pewnego miejsca na drodze, znajdujesz się tam wyraźnie szybciej, niż poprzednio, a opóźnienia generowane przez ten sam układ hamulcowy są zaskakująco nie do przyjęcia.
Co do IC wodnych są różne patenty. Najtaniej mimo wszystko wychodzi z 405 T16. Średnio po 200euro.
Car Valeting, Car Detailing.
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

Lord Devil pisze:Hamulce o jakich mówisz spełnią swoją rolę. Daj jeszcze tylko zamiast przewodów zwykłych gumowych te w oplocie stalowym i będzie ok.
Spoko luzik :) W BX mam stalowe przewody hamulcowe (z tyłu) z przodu gumowy jest tylko kawałek około 15cm :) Nie wszyscy pamiętają że w tych autkach hamulce idą z centralnej instalacji wysokociśnieniowej (ok. 170bar), w zaciskach nie ma żadnego DOTa tylko olej hydrauliczny a to wszystko jest diabelnie wytrzymałe i skuteczne... No i ten pedał hamulca - sterowanie zaworem HP. Zakres pracy pedału to może 2-3cm, za to siłę hamowania dozuje się nie wychyleniem tylko siłą... bardzo ciekawy układ, większość "normalsów" w tym samochodzie wiesza pasażerów na pasach :D
Lord Devil pisze: Ja też nie latam na V-max, interesują mnie przyśpieszenia. Percepcja ludzka się zmienia wraz z czynnikami i otoczeniem. Jesteś przekonany, że skoro dajesz gazu i lecisz to jak depniesz w heble stoisz, a tu ZONK. Przyśpieszając do pewnego miejsca na drodze, znajdujesz się tam wyraźnie szybciej, niż poprzednio, a opóźnienia generowane przez ten sam układ hamulcowy są zaskakująco nie do przyjęcia.
Coś w tym jest, ale spokojnie takie hamulce były w BX 16V (no, jeszcze wentylowane, ale zato zaciski z większym opóźnieniem) Nie spodziewam się, żebym miał dużo lepsze osiągi niż 16V Mk1, więc chyba będzie OK...
Lord Devil pisze:Co do IC wodnych są różne patenty. Najtaniej mimo wszystko wychodzi z 405 T16. Średnio po 200euro.
;) W BX mam mimo wszystko troszkę więcej miejsca pod maską, może w zderzak wejdzie duży atmosferyczny... będzie taniej a do soft turbo też się nada ;)
Załączniki
hamulec_front.jpg
hamulec_front.jpg (65.87 KiB) Przejrzano 4580 razy
Awatar użytkownika
stef
Uzalezniony
Posty: 995
Rejestracja: 18 gru sob, 2004 5:50 pm
Posiadany PUG: 205mi16
Numer Gadu-gadu: 4896812
Lokalizacja: okolice Lublina
Kontakt:

Post autor: stef »

CitRodzyn pisze: Coś w tym jest, ale spokojnie takie hamulce były w BX 16V (no, jeszcze wentylowane, ale zato zaciski z większym opóźnieniem) Nie spodziewam się, żebym miał dużo lepsze osiągi niż 16V Mk1, więc chyba będzie OK...
A pamietasz jak Ci chcialem sprzedac zaciski z 16v :) ale spoko Twoje dadza rade, co prawda szybciej sie nagrzeja, ale w sumie po torze nie bedziesz smigal - tym bardziej, ze teraz masz TG+greeny

Ale zawiche to obowiazkowo utwardz. Ja mam u siebie gruchy od XM V6 taki setupik nabil mi Marcin, roznica byla spora. Co prawda teraz jak sie nim przejade od czasu do czasu to czuje sie jak na łajbie :)
Obrazek
CitRodzyn

Post autor: CitRodzyn »

stef pisze: A pamietasz jak Ci chcialem sprzedac zaciski z 16v :) ale spoko Twoje dadza rade, co prawda szybciej sie nagrzeja, ale w sumie po torze nie bedziesz smigal - tym bardziej, ze teraz masz TG+greeny
Pamiętam, pamiętam... Tylko wtedy nie byłem "przy kasie" ;) Poza tym Robson twierdzi, że 16V wolniej reaguje niż 8V... Podobno te zaciski są nieco inne... Ale słusznie zauważyłeś, nie mam aspiracji na tor. Chcę mieć szybko rozpędzające się auto streetowe. Wentylacja tarcz jest OK, ale ona działa przede wszystkim w 2 sytuacjach - jazda w górach na hamulcach, szybka jazda autostradą (hamowanie z b. dużych prędkości)\tor wyścigowy. Ja w sumie łagodny driver jestem ;)
stef pisze: Ale zawiche to obowiazkowo utwardz. Ja mam u siebie gruchy od XM V6 taki setupik nabil mi Marcin, roznica byla spora. Co prawda teraz jak sie nim przejade od czasu do czasu to czuje sie jak na łajbie :)
Może utwardzę... Ale szkoda mi budy... Autko ma 16 lat, boję się, że jak dam twarde gruszki to coś mi zacznie pękać i rozłazić się... Choć jak dam twarszy zawias, to mogę sobie na korektorze wysokości obniżyć wóz o te 1,5cm :)
Jak sfery będą kwalifikowały się do wymiany, to pewnie kupię te od GTI
ODPOWIEDZ