Ariel ... bo Vtec to 16 zaworowka

A zaloze sie ze 205 GTI z silnikiem w dobrym stanie do 120 szla by leb w leb z takim Vtecem! Co z tego ze on ma 160KM ale przy jakich obrotach!!
Tak z ciekawostek kumpel na lotnisku w skarbimierzu testowal swoja 206 1.6 XS 137KM - lekko dlubniete autko - 137KM to pomiar z hamowni
I stanal on w jednym szeregu z Toyota Corolla T-Sport - Silnik 1.8 VVTI, 6 biegów, 190 KM!
Chlopaki 10 razy sie mierzyli, i za kazdym razem do 135KM/h 206 XS byl GORA!! Dopiero powyzej 140 T-Sport zaczynal dojezdzac a przy 160 byl juz 3 dlugosci przed Pugiem, i rozpedzal sie az do 230Km/h, gdzie 206 XS do 195km/h.
Tak wiec MOC MAKSYMALNA to nie wszystko!
A w 7.0 sekund Civica 1.6 V-Tec i tak nie wierze

i Smiem twierdzic ze od 205 1.9 GTI dostal by ladne lanie

Przy przyspieszeniu od 0 do 100, a na odcinku z zakretami juz nie wspomne!
Zawieszeniowo 205 GTI jest duzo do przodu!
Kolejna rzecza ktora przemawia za 205 GTI to to ze jest to autko KULTOWE! A Civic NIE - zapytacie dlaczego? A no proste
Pod koniec 82 roku zaczeto prace nad B-Grupowa rajdowka ktora w 84 mial zaczac jezdzic w rajdach, i tak po dlugich badaniach testach itp powstal 205 T16, samochod stworzony do wygrywania

Autko bylo gotowe juz w 83 roku, ale aby je mozna bylo homologowac trzeba bylo wypuscic 400 egzemplarzy seryjnych, tak tez powstal 205 T16 ten 200KM.
Rowno z wersja rajdowa zadebiutowala seryjna wersja GTI tego wspanialego samochodu

Tak wiec na swiatowych arenach scigal sie 205 T16, a po ulicach kibice rozbijali sie wersjami GTI o mocach 105 i 130KM ktore jak na tamte czasy byly dosc dobrym wynikiem, do tego wspaniala waga 860KG, aluminowe felgi SPEEDLINE wzorowane na felgach z rajdowych tras. Autko takze nafaszerowane jest iscie rajdowymi rozwiazaniami! Glowica w rozwiazaniu cross-flow, kolektor ssacy aluminiowy i to z przodu, wydechowy z tylu, wydech super wyliczony, stopien sprezania w wersji 1.6 GTI -> 10.5:1 !!!!!!!!!!!!! Taki jak w nie jednej rajdowce!! Autko jezdzi bardzo dobrze w calym zakrecie obrotow.
Rozbierajac dalej silnik natrafiamy na KUTE korbowody!! (Nie wiem czy tloki takze nie sa klute), na rzadkostosowane PLYWAJACE TULEJE!, walek rozrzadu o czasach otwarcia zaworow niczym w sportowym aucie, nie ma popychaczy, zawory w glowicy sa pod katem prostym do tlokow. Blok i glowica aluminiowe. Nawet panewki stosowano z rowkiem, ktore nie dosc ze smaruja lepiej to na dodatek stawiaja mniejsze opory (3 panewki bez rowka i 7 z rowkiem - mowa o panewkach glownych).
Rozbierajac zawieszenie natrafiamy na bardzo porzadne wahacze z nierozbieralnym sworzniem (ok niby jest to uciozliwe bo jest "nienaprawialne", ale za to BARDZO WYRZYMALE!!), do tego gruby przedni stabilizator, z tylu takze stosowany jest stabilizator, ktory w wersji seryjnej bez problemu pozwala podniesc tylne wewnetrzne kolo w ciasnym zakrecie.
Pompa hamulcowa i serwo jak w 2tonowym merolu

A na pewno nie jak w aucie o wadze 850kg.
Stosowano chlodnice oleju.
We wnetrzu fotele wzorowane na kubelkach, z trzymaniem bocznym, kierownica pokryta skora i odsadzona pare cm!
To wszystko to naprawde sa rzeczy czesto nie spotykane nawet w nowych samochodach!
Wadami na pewno jest brat wersji z silnikiem 16V (wtedy 160KM z 1.9 to zaden problem, a z 1.6 mysle ze ze 145KM by wyciagneli z palcem w ..... nosie

)
Nie rozumiem takze dlaczego w 1.6 z tylu sa bebny, chociaz nie jest to najglupsze rozwiazanie przy tak lekkim tyle. Nie wiem takze dlaczego nie wrzucili seryjnie szpery ciernej z 15%.
Takimi samochodami swe rajdowe kariery zaczynali miedzy innymi: Richard Burns czy Colin McRae, a Juha Kankkunen i Ari Vatannen do dzis zgodnie twierdza ze wersja Bgrupowa byla najlepszym autem jakim mieli okazje kiedykolwiek jezdzic!
Dlatego uwazam ten samochod za kultowy, za porownywalny z terazniejszym Mitsubishi Lancerem czy Subaru Impreza WRX!! Bo takze jest to seryjny aczkolwiek bardzo mocny odpowiednik rajdowego moedlu!
P205 GTI powstawal na bazie rajdowki! A nie na odwrot!
Moge takze dodac, ze po silnikach XU powstaly silniki nowsze TU a te byly takze i 16 zaworowe, silniki TU stosowane byly w Pucharowych 106 i 206, jednak jak przyszlo budowac auto 306 KIT CAR to konstruktorzy powrocili do starego XU, tak samo poczynili w 99 roku gdy budowali 206 WRC, i teraz 307 WRC - te wszystkie autka maja silniki opare o model XU!!! A to o czyms swiadczy! Takze Citroen Xsara WRC ma silnik na bazie Peugeotowskiego XU! A popatrzcie jakie teraz autka odnosza sukcesy w sporcie samochodowym!
Silnik XU sprawdzil sie takze w rajdzie Paryz Dakar, a Peugeot teraz postanowil powrocic do silnikow XU i stosuje je w najmocniejszych modelach swoich smaochodow jak np. 206 RC, 306 S16. czy najnowszy 407 i 607!
To daje do myslenia co nie!