Innym rozwiązaniem może być dodawanie związków chemicznych do paliwa, ograniczające zanie-czyszczenia stałe w spalinach. Przykładem takiego związku jest katalizator CP3500 holenderskiej firmy CP Manufacturing dodawany w proporcji 1:3500. Jak twierdzi producent, związek ten przyczynia się do dokładniejszego spalenia paliwa, co z kolei stymuluje utrzymanie komory spalania w lepszym stanie technicznym, a więc wpływa także na ograniczenie emisji tlenków azotu i węgla.
Prowadzone są również badania nad zasilaniem silnika paliwem z dodatkiem wody, mającej za zadanie obniżenie temperatury spalania, a tym samym - emisji tlenków azotu. Sposoby dodawania wody mogą być różne:
- wtrysk bezpośredni wody do cylindrów,
- emulgowanie paliwa z wodą w mikserze przed wtryskiwaczem,
- mieszanie paliwa z wodą we wtryskiwaczu,
- nawilżanie powietrza doładowującego.
Powyzsze dzialanie Waterinjection ma za zadanie chronic silnik przed spalaniem stukowym - to jedno z zadan.
Lecz waterinjection w samochodach rajdowych czy wyscigowych pozwalaja przede wszystkim podniesc stopien
sprezania, przy zastosowaniu takiego samego paliwa.Waznym czynnikiem w tym procesie jest zwiekszenie cisnienia po
spaleniu mieszanki (dzieje sie tak przy wykorzystaniu temperatury spalin do odparowywania wody). W momencie tym
oprocz spalin na cylinder dziala tez para wodna.W niektorych przypadkach zamiast wtrysku wody stosowany jest wtrysk
dodatkowej ilosci paliwa. Ma to na celu schlodzenie cylindra.W autach, z ktorych wywodza sie samochody N-grupowe
i auta WRC + A8: "cywilne" wersje Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, przy duzym cisnieniu doladowania dysponuja
namiastka wtrysku paliwa: w momentach duzego doladowania ECU "zalewa" cylinder dodatkowa iloscia paliwa.
Proces ten choc sterowany przez seryjne ECU, a nie przez dodatkowe sterowniki, daje wlasnie efekt zabezpieczenia
przed spalaniem stukowym, a dodatkowo chlodza cylinder i tlok silnika.
Systemy Waterinjection moga byc stosowane w autach cywilnych, szczegolnie w tych przypadkach, gdzie byly juz zmieniane nastawy standardowego ECU. Najbardziej znanym producentem takich systemow jest firma Aquamist. W swojej ofercie maja
rozne wersje kitow waterinjection poczawszy od tych najprostszych (zastosowanie do samochodow "na ulice") do tych najbardziej wyrafinowanych przeznaczonych do wyczynu. Ceny takich zestawow wachaja sie w granicach 300£ - 2400£. Ceny zalezne sa od zastosowanej w danym kicie pompy oraz sterownika urzadzenia. Najbardziej zaawansowane warianty waterinjection by Aquamist sa w stanie odpowiednio dozowac wtrysk wody (moze zdarzyc sie tak, ze silnik jest za bardzo schladzany a to tez nie jest wskazane, a dodatkowe ilosci wody na pewno nie pomagaja). Sa w stanie wykryc dosc prozaiczna rzecz jak brak wody w zbiorniku, jednoczescnie system automatycznie moze przestawic ECU na tryb serwisowy.
System sterowania waterinjection mozna z powodzeniem "postawic" na dobrej klasy sterowniku np. MoTeC czy Unichip.
Oczywiscie do wykonania tego "projektu" beda potrzebne urzadzenia peryferyjne: wtryskiwacze, pompa, przewody,
wprawna reka, myslaca glowa, czule ucho albo jak kto woli hamownia

.
Systemy wtrysku wody (Waterinjection) praktycznie sa wymagane tylko w silnikach turbodoladowanych (?)
i w tych bardzo obciazonych. Pierwsze zastosowanie tego systemu datuje sie na czasy drugiej Wojny Swiatowej,
gdzie patent ten znalazl zastosowanie w silnikach samolotowych.Waterinjectoin dziala w zasadzie podobnie jak
wtrysk benzyny z ta roznica, ze zamiast paliwa wtryskiwana jest woda.Wtrysk wody nie ma nic wspolnego z wtryskiem
wody na powierzchnie intercooler'a. Ten drugi sposob jest duzo mniej skuteczny i tak naprawde ma inne zadanie
(obnizenie temperatury powietrza, ktore nastepnie bedzie stanowilo skladnik mieszanki paliwo-powietrze).
W mocno wysilonych silnikach turbodoladowanych mieszanka (fuel/air) wchodzaca do cylindra moze przedwczesnie wybuchnac (zanim zadziala swieca zaplonowa). Efekt ten zwany jest engine knock, czyli spalanie stukowe. Moze to spowodowac duze straty lacznie z powaznym uszkodzeniem silnika np.: dziury w tlokach (piston piercing).
Mozna tego uniknac stosujac wtrysk wody w kolektorze dolotowym.W efekcie czego do cylindra wtryskiwana
jest mieszanka woda/paliwo/powietrze, krora pali sie nie tylko skuteczniej, ale tez dodatkowo schladza tlok i cylinder
a co za tym idzie granica spalania stukowego jest przesunieta (to tak jakby dodac oktanow do paliwa).
Rozroznia sie trzy warianty urzadzen waterinjection. Jest to zalezne od rozmieszczenia wtryskiwaczy wody
(water injector). Moga one byc rozmieszczone:
przed intercoolerem,
za intercoolerem,
w kolektorze dolotowym (zwykle cenrtalnie).
System wtrysku wody zwykle sklada sie z trzech elementow. Wtryskiwacz wody podobny do
(wtryskiwaczy paliwowych), pompa wysokiego cisnienia (zdolna przenosic wartosci cisnienia od 3 do 4 bar,
a czasami nawet wiecej) i czujnik cisnienia (pressure sensor) podlaczony do kolektora ssacego
(inlet manifold). Najbardziej zaawansowane systemy waterinjection wykorzystuja kartografie 3D (3D cartography)
podobne do tych rozwiazan znanych z systemow wtrysku paliwa. Kiedy cisnienie paliwa w dolocie przewyzsza pewna (wczesniej okreslona) wartosc, system zaczyna wtryskiwac wode. Oczywiscie zaawansowane systemy waterinjection zanim zaczna wtryskiwac wode biora pod uwage wiele innych parametrow tj.temperatura powietrza, stosunek mieszanki
paliwo/powietrze, czy polozenie przepustnicy....