Głowica
- moralez
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4914
- Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
- Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
- Numer Gadu-gadu: 2955602
- Lokalizacja: Włocławek
- Kontakt:
Re: Głowica
ksiazka napewno moze podac, ewentualnie instrukcja dolaczona do uszczelki.
-
- Junior
- Posty: 114
- Rejestracja: 30 lip czw, 2009 12:54 pm
- Posiadany PUG: Jest 205 1.1 look był 205 GL 1.0 TU9A
- Numer Gadu-gadu: 8279577
- Lokalizacja: SZCZECIN
Re: Głowica
ok dzięki
i znalazłem to co potrzebuje tylko jest jedno ale.. mianowicie w drugim etapie trzeba dokręcić śruby o kąt 240* a mój klucz nie posiada tarczy kątowej
i teraz jak to rozwiązać??, a chciałbym to zrobić porządnie a nie na oko


- moralez
- Peugeot 205 Master
- Posty: 4914
- Rejestracja: 30 sie wt, 2005 3:42 pm
- Posiadany PUG: 205......T8, 205 GTI 1.6
- Numer Gadu-gadu: 2955602
- Lokalizacja: Włocławek
- Kontakt:
Re: Głowica
kupic nasadke z tarcza, albo zrob sobie szablon z katem 60 st. Najpierw dokrecasz o 180, a potem dociagasz ostatnie 60 st. pod szablon
-
- Junior
- Posty: 114
- Rejestracja: 30 lip czw, 2009 12:54 pm
- Posiadany PUG: Jest 205 1.1 look był 205 GL 1.0 TU9A
- Numer Gadu-gadu: 8279577
- Lokalizacja: SZCZECIN
Re: Głowica
Zrobię tak jak mówisz dokupię kątomierz do klucza i wsio problem rozwiązany 

-
- Uzalezniony
- Posty: 844
- Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Głowica
Pablo - Z ciekawości poczytałem o montażu głowicy i nie znalazłem opisu dokręcania śrub w którym jest podany kąt 240°.
opis pierwszy- Książka Sam naprawiam ETZOLD -dostępna na Forum
opis drugi- książka którą posiadam ,niby to samo lecz się różnią . Inne wydanie .W agielskiej książce Haynesa też nie widać tych 240°. Lepiej sprawdź te wartości kątów żeby nie napytać sobie biedy.
Poniżej fragment tekstu z książki zamieszczonej w poradniku i prosty sposób obliczania potrzebnego kąta. Wystarczy zaznaczyć mazakiem czy rysikiem na śrubie i korpusie punkt początkowy jej dociągania .
III etap: dokręcić sztywnym kluczem o 120°
Uwaga: Jeśli nie dysponuje się tarczą kątową, dokręcić śruby
o kąt 2 x 60°. Kąt 60° zostanie zachowany, jeśli obróci
się śrubę o jedną krawędź łba śruby.
opis pierwszy- Książka Sam naprawiam ETZOLD -dostępna na Forum
opis drugi- książka którą posiadam ,niby to samo lecz się różnią . Inne wydanie .W agielskiej książce Haynesa też nie widać tych 240°. Lepiej sprawdź te wartości kątów żeby nie napytać sobie biedy.
Poniżej fragment tekstu z książki zamieszczonej w poradniku i prosty sposób obliczania potrzebnego kąta. Wystarczy zaznaczyć mazakiem czy rysikiem na śrubie i korpusie punkt początkowy jej dociągania .
III etap: dokręcić sztywnym kluczem o 120°
Uwaga: Jeśli nie dysponuje się tarczą kątową, dokręcić śruby
o kąt 2 x 60°. Kąt 60° zostanie zachowany, jeśli obróci
się śrubę o jedną krawędź łba śruby.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
-
- Junior
- Posty: 114
- Rejestracja: 30 lip czw, 2009 12:54 pm
- Posiadany PUG: Jest 205 1.1 look był 205 GL 1.0 TU9A
- Numer Gadu-gadu: 8279577
- Lokalizacja: SZCZECIN
Re: Głowica
Na to już odpisuje i rozwiewam wszystkie wątpliwość
a mianowicie:
przed sobą mam dwie książeczki pana Etzold-a i jest w nich napisane
etap 1: klucz dynamometryczny 20 Nm
etap 2: sztywny klucz 240* zaleca się dokręcenie 2 razy po 90* i raz o 60*
i na tym kończymy niema trzeciego etapu
jest to opis dla silników wysokoprężnych a konkretnie dla śrub B bo tam są 2 rodzaje szpilek nadmieniam że wszystkie informacje zaczerpnięte z książki pozdrawiam

przed sobą mam dwie książeczki pana Etzold-a i jest w nich napisane
etap 1: klucz dynamometryczny 20 Nm
etap 2: sztywny klucz 240* zaleca się dokręcenie 2 razy po 90* i raz o 60*
i na tym kończymy niema trzeciego etapu
III etap: dokręcić sztywnym kluczem o 120°
Uwaga: Jeśli nie dysponuje się tarczą kątową, dokręcić śruby
o kąt 2 x 60°. Kąt 60° zostanie zachowany, jeśli obróci
się śrubę o jedną krawędź łba śruby.
jest to opis dla silników wysokoprężnych a konkretnie dla śrub B bo tam są 2 rodzaje szpilek nadmieniam że wszystkie informacje zaczerpnięte z książki pozdrawiam
-
- Uzalezniony
- Posty: 844
- Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Głowica
Przepraszam-nie zwróciłem uwagi na opis dla jakiego typu silnika.
Faktycznie dla silnika TU jest 240°.
Faktycznie dla silnika TU jest 240°.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
-
- Junior
- Posty: 114
- Rejestracja: 30 lip czw, 2009 12:54 pm
- Posiadany PUG: Jest 205 1.1 look był 205 GL 1.0 TU9A
- Numer Gadu-gadu: 8279577
- Lokalizacja: SZCZECIN
Re: Głowica
Spoko 

-
- Uzalezniony
- Posty: 844
- Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Głowica
Wykombinowałem pewien sposób jak zastąpić tarczę kątową lecz muszę sprawdzić jak to rozwiązanie będzie się miało do głowicy silnika TU a dzisiaj autko mam niedostępne.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
-
- Junior
- Posty: 114
- Rejestracja: 30 lip czw, 2009 12:54 pm
- Posiadany PUG: Jest 205 1.1 look był 205 GL 1.0 TU9A
- Numer Gadu-gadu: 8279577
- Lokalizacja: SZCZECIN
Re: Głowica
Jestem bardzo ciekaw sposobu ale już postanowiłem że kupie tą tarcze a w razie czego jak się uda porównam sposób z wynikami z kątomierza i dam znać czy metoda jest skuteczna 

-
- Uzalezniony
- Posty: 844
- Rejestracja: 25 maja czw, 2006 10:01 am
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Pruszków
Re: Głowica
Oto moja propozycja
Etap 1 Dokręcamy śruby kluczem dynamometrycznym z siłą wg książki.
Łby zajmą jakieś położenie.
Wyznaczamy na nasadce interesujące nas punkty-znaczniki.
Zakładamy nasadkę na łeb śruby tak, by znacznik 0° był opycznie najczytelniejszy i obracając ją w prawo kasujemy luz klucza i śruby. Wyznaczamy znak początkowy na głowicy. I tak dla każdej ze śrub.
Etap 2 Dokręcamy kluczem sztywnym o kąt zgodnie z zaleceniami.np 240° czyli
a) 0°->90° 90°
b) 90°->180° 90°
c) 180°->240° 60°
Oczywiście śruby należy dokręcać zgodnie z zasadą pokazaną w książce.
Przy precyzyjnym wykonaniu znaczników (mazak wodoodporny czy rysa) mamy całkiem sporą dokładność i powtarzalność a tym samym uzyskane siły na śrubach będą zbliżone.
Jak się tym posługiwać:Etap 1 Dokręcamy śruby kluczem dynamometrycznym z siłą wg książki.
Łby zajmą jakieś położenie.
Wyznaczamy na nasadce interesujące nas punkty-znaczniki.
Zakładamy nasadkę na łeb śruby tak, by znacznik 0° był opycznie najczytelniejszy i obracając ją w prawo kasujemy luz klucza i śruby. Wyznaczamy znak początkowy na głowicy. I tak dla każdej ze śrub.
Etap 2 Dokręcamy kluczem sztywnym o kąt zgodnie z zaleceniami.np 240° czyli
a) 0°->90° 90°
b) 90°->180° 90°
c) 180°->240° 60°
Oczywiście śruby należy dokręcać zgodnie z zasadą pokazaną w książce.
Przy precyzyjnym wykonaniu znaczników (mazak wodoodporny czy rysa) mamy całkiem sporą dokładność i powtarzalność a tym samym uzyskane siły na śrubach będą zbliżone.
Trzeba isc przez życie twardo, nie żałować wszystkich sił...
- Pieraś
- Peugeot 205 Master
- Posty: 2978
- Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
- Posiadany PUG: sprzedany
- Numer Gadu-gadu: 696324
- Lokalizacja: Zielona Góra
Re: Głowica
Pytania o wymiane uszelki pod glowica .. u mnie pewnie poszedl kanal wodny (objawy na to wskazuja, olejowy nietkniety).
W zwiazku z tym chcialbym sam zrobic puga (to tylko gowniane 60km ... jak cos spier... to w dupie juz to mam, a dwa za 400zl kupie drugi silnik, a i tak mechanikowi musial bym 300-400 dac za
naprawe):
Pytania:
1. Czy jak moja glowica byla planowana 1x 80.000km temu (zakladajac ze faktycznie mech. z ASO dal ja do planowania), to czy po kolejnym planowaniu montuje sie zwykla uszczelke, czy juz jakas grubsza???
2. -----
3. Jak dlugo silnik moze stac ze zdjeta glowica ??? Czy jakis syf sie na nim nie narobi, ze pozniej bedzie bieda
4. ----
5. ----
6. Czy po zdjeciu glowicy trzeba ponownie ustawiac zawory lub cos z nimi robic????
7. Czy jak zablokuje odpowiednio kola na ktorych zamocowany jest pasek rozrzadu i zdejme pasek (bo pewnie tez trzeba), to czy potem wystarczy go przy tym ustawieniu kol nalozyc, naciagnac i z rozrzadem z glowy??
8. Na czym polega szlifowanie kanalow dolotowych ??? Chodzi o kolektor dolotowy paliwa ??? Tam sie poleruje ???
9. Czujnik GMP ... wg etzolda jak sie go montuje to sie mierzy jakies odleglosci itp ... czy to faktycznie taka filozofia?
czy tylko wcisnac przykrecic i z glowy?
Czy jak wymienie uszczelke to co moge majac zdjeta glowice zrobic by podnies chociaz tyci jego moc??? Zywotnosc juz mam w dupie.
EDIT:
- przejrzalm etzolda i bede musial sobie druknac
- usunalem tresc pytan zbednych
W zwiazku z tym chcialbym sam zrobic puga (to tylko gowniane 60km ... jak cos spier... to w dupie juz to mam, a dwa za 400zl kupie drugi silnik, a i tak mechanikowi musial bym 300-400 dac za
naprawe):
Pytania:
1. Czy jak moja glowica byla planowana 1x 80.000km temu (zakladajac ze faktycznie mech. z ASO dal ja do planowania), to czy po kolejnym planowaniu montuje sie zwykla uszczelke, czy juz jakas grubsza???
2. -----
3. Jak dlugo silnik moze stac ze zdjeta glowica ??? Czy jakis syf sie na nim nie narobi, ze pozniej bedzie bieda
4. ----
5. ----
6. Czy po zdjeciu glowicy trzeba ponownie ustawiac zawory lub cos z nimi robic????
7. Czy jak zablokuje odpowiednio kola na ktorych zamocowany jest pasek rozrzadu i zdejme pasek (bo pewnie tez trzeba), to czy potem wystarczy go przy tym ustawieniu kol nalozyc, naciagnac i z rozrzadem z glowy??
8. Na czym polega szlifowanie kanalow dolotowych ??? Chodzi o kolektor dolotowy paliwa ??? Tam sie poleruje ???
9. Czujnik GMP ... wg etzolda jak sie go montuje to sie mierzy jakies odleglosci itp ... czy to faktycznie taka filozofia?
czy tylko wcisnac przykrecic i z glowy?
Czy jak wymienie uszczelke to co moge majac zdjeta glowice zrobic by podnies chociaz tyci jego moc??? Zywotnosc juz mam w dupie.
EDIT:
- przejrzalm etzolda i bede musial sobie druknac
- usunalem tresc pytan zbednych
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
-
- Uzalezniony
- Posty: 994
- Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
- Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Brodnica
Re: Głowica
ad.1 Etzold kaze juz po pierwszym planowaniu zakladac uszczelke grubsza, ale watpie czy sa zamiennki o roznych grubosciach a z ASO pewnie nie chcesz kupic;) Nic sie nie stanie jak glowica bedzie nizej o te 0,3-0,5 mm, to nie jest jakis wyzylowany silnik sportowy gdzie tloki mijaja sie z zaworami na dziesiatki mm
ad.3 Jezeli przykryjesz blok jakas szmata zeby sie tam nie kurzylo itp to silnikowi nie robi roznicy (no ewentualnie jesli chcialbys tygodniami tak go trzymac czy dluzej to powinienes posmarowac gladzie tulei olejem
ad.6 Tak, po zdjeciu glowicy nalezy ustawic luzy zaworowe ale w silniku TU to nic strasznego, jak masz szczelinomierz to dasz rade a jak nie masz to pozycz lub kup, to nie ogromne pieniadze. A swoja droga jak bedziesz mial glowice off to sensownym bedzie rozpiac zawory i je dotrzec oraz wymienic uszczelniacze zaworowe (koszt to 1,5 za sztuke a spokoj sumienia na kolejne lata)
ad. 7 Tak jak mowisz, o ile przebieg nie kwalifikuje go do wymiany-paska oraz rolki. Pamietaj zeby po zdjeciu go nie zginac i zeby zalozyc zgodnie z kierunkiem obrotow (oryginalna strzalka moze nie byc juz widoczna, zaznacz sobie kreda lub flamastrem)
ad.8 Korekta oraz polerowanie kanalow dolotowych i wylotowych to pierwszy stopien usprawniania silnikow spalinowych. W TU (przynajmniej u mnie w TU3) jest duzy przeskok srednic z kolektora ssacego do kanalow ssacych w glowicy i po pierwsze to przejscie nalezaloby zlagodzic, nie wiem czy w TU1 jest podobnie. Poza tym powierzchnie scianek w kanalach kolektora ssacego oraz kanalow ssacych i wydechowych w glowicy nalezaloby wyrownac (powierzchnia jest surowa po odlewie) oraz wypolerowac na gladko. To jednak wymaga duzo cierpliwosci i czasu, oraz okupione bedzie pecherzami na palcach;) a do niektorych zakamarkow bedzie ciezko dojsc bez narzedzi typu szlifierka trzpieniowa z walkiem gietkim. Nie odbieraj tego jak chec zniechecenia cie do pracy, ja tylko z doswiadczenia mowie jak to wyglada. Jednak na pewno warto to zrobic , nie bedziesz oczywiscie mial jakiegos gwaltownego przyrostu mocy, jednak na pewno zmniejsza sie opory i zawirowania mieszanki co bedzie skutkowac mocniejszym "dolem" silnika, nieco lepszym wkrecaniem sie na obroty, i nieco mniejszym zuzyciem paliwa
ad. 9 Czujnik GMP znajduje sie w bloku i nie musisz go w ogole ruszac do zdjecia samej glowicy, a tak w ogole to on jest potrzebny tylko do podpiecia jakichs urzadzen serwisowych, normalnie ECU z nim nie wspolpracuje
Co do mocy-w odpowiedzi na pyt 8, poza tym po splanowaniu glowicy minimalnie zmniejszy sie pojemnosc komor spalania wiec tez na plus dla mocy (minimalnie oczywiscie, raczej ciezko do wyczucia ale jednak;))
ad.3 Jezeli przykryjesz blok jakas szmata zeby sie tam nie kurzylo itp to silnikowi nie robi roznicy (no ewentualnie jesli chcialbys tygodniami tak go trzymac czy dluzej to powinienes posmarowac gladzie tulei olejem
ad.6 Tak, po zdjeciu glowicy nalezy ustawic luzy zaworowe ale w silniku TU to nic strasznego, jak masz szczelinomierz to dasz rade a jak nie masz to pozycz lub kup, to nie ogromne pieniadze. A swoja droga jak bedziesz mial glowice off to sensownym bedzie rozpiac zawory i je dotrzec oraz wymienic uszczelniacze zaworowe (koszt to 1,5 za sztuke a spokoj sumienia na kolejne lata)
ad. 7 Tak jak mowisz, o ile przebieg nie kwalifikuje go do wymiany-paska oraz rolki. Pamietaj zeby po zdjeciu go nie zginac i zeby zalozyc zgodnie z kierunkiem obrotow (oryginalna strzalka moze nie byc juz widoczna, zaznacz sobie kreda lub flamastrem)
ad.8 Korekta oraz polerowanie kanalow dolotowych i wylotowych to pierwszy stopien usprawniania silnikow spalinowych. W TU (przynajmniej u mnie w TU3) jest duzy przeskok srednic z kolektora ssacego do kanalow ssacych w glowicy i po pierwsze to przejscie nalezaloby zlagodzic, nie wiem czy w TU1 jest podobnie. Poza tym powierzchnie scianek w kanalach kolektora ssacego oraz kanalow ssacych i wydechowych w glowicy nalezaloby wyrownac (powierzchnia jest surowa po odlewie) oraz wypolerowac na gladko. To jednak wymaga duzo cierpliwosci i czasu, oraz okupione bedzie pecherzami na palcach;) a do niektorych zakamarkow bedzie ciezko dojsc bez narzedzi typu szlifierka trzpieniowa z walkiem gietkim. Nie odbieraj tego jak chec zniechecenia cie do pracy, ja tylko z doswiadczenia mowie jak to wyglada. Jednak na pewno warto to zrobic , nie bedziesz oczywiscie mial jakiegos gwaltownego przyrostu mocy, jednak na pewno zmniejsza sie opory i zawirowania mieszanki co bedzie skutkowac mocniejszym "dolem" silnika, nieco lepszym wkrecaniem sie na obroty, i nieco mniejszym zuzyciem paliwa
ad. 9 Czujnik GMP znajduje sie w bloku i nie musisz go w ogole ruszac do zdjecia samej glowicy, a tak w ogole to on jest potrzebny tylko do podpiecia jakichs urzadzen serwisowych, normalnie ECU z nim nie wspolpracuje
Co do mocy-w odpowiedzi na pyt 8, poza tym po splanowaniu glowicy minimalnie zmniejszy sie pojemnosc komor spalania wiec tez na plus dla mocy (minimalnie oczywiscie, raczej ciezko do wyczucia ale jednak;))
- Pieraś
- Peugeot 205 Master
- Posty: 2978
- Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
- Posiadany PUG: sprzedany
- Numer Gadu-gadu: 696324
- Lokalizacja: Zielona Góra
Re: Głowica
ok, wkrotce sie bede za to bral ... musze tylko dowiedziec sie gdzie planuja glowice w zielonej.
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.