Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
- klekocix
- Uzalezniony
- Posty: 523
- Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
- Posiadany PUG: Junior
- Lokalizacja: Warszawa
Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Jako tańsza alternatywa dla zakupu samochodu dostawczego przy mojej działalności zastanawiam się nad zakupem odpowiednio dużej przyczepy.
W dowodzie rejestracyjnym mam informację, że max. waga przyczepy ciągniętego przez mój samochód może mieć 600kg bez hamulca i 1300kg z hamulcem.
Pytanie tylko brzmi - czy jest jakaś informacja jak maksymalnie duża może być ta przyczepa? Posiadając tylko kat. B wiem, że nie mogę jechać z przyczepą 2-osiową. Czy są jeszcze jakieś obostrzenia co mi wolno a co nie w związku z ciągnięciem przyczepy?
Interesowałaby mnie raczej wersja z max. wagą 600kg, czyli bez hamulca.
Towar, który mam wozić jest raczej spory rozmiarami ale nie aż tak ciężki, więc to mogłoby się sprawdzić.
Chciałbym mieć jak największą przyczepę homologowaną na 600kg.
EDIT - doczytałem się (jeśli to prawda), że przyczepa jednak może być o wadze 750kg i może mieć nawet 2 osie - i nadal traktowana jest jako "lekka" czyli kat. B wystarcza... To jak to jest?
W dowodzie rejestracyjnym mam informację, że max. waga przyczepy ciągniętego przez mój samochód może mieć 600kg bez hamulca i 1300kg z hamulcem.
Pytanie tylko brzmi - czy jest jakaś informacja jak maksymalnie duża może być ta przyczepa? Posiadając tylko kat. B wiem, że nie mogę jechać z przyczepą 2-osiową. Czy są jeszcze jakieś obostrzenia co mi wolno a co nie w związku z ciągnięciem przyczepy?
Interesowałaby mnie raczej wersja z max. wagą 600kg, czyli bez hamulca.
Towar, który mam wozić jest raczej spory rozmiarami ale nie aż tak ciężki, więc to mogłoby się sprawdzić.
Chciałbym mieć jak największą przyczepę homologowaną na 600kg.
EDIT - doczytałem się (jeśli to prawda), że przyczepa jednak może być o wadze 750kg i może mieć nawet 2 osie - i nadal traktowana jest jako "lekka" czyli kat. B wystarcza... To jak to jest?
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" 

-
- Maniak
- Posty: 1281
- Rejestracja: 08 sty wt, 2008 10:23 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Jasło
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Chyba jedynym pewnym miejscem na takie informacje będzie wydział komunikacji właściwy do Twojego miejsca zamieszkania. Co miasto to obyczaj, wiem z własnego doświadczenia że to co wolno w jednym mieście/województwie nie jest mile widziane w innym. Więc podejdź i zapytaj, będziesz miał pewne informacje. 

- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
((w trakcie weryfikacji))
Ostatnio zmieniony 13 lut pn, 2012 8:15 pm przez dexen, łącznie zmieniany 1 raz.
return -ENOCOMPREHEND; || my other ride is a Kerbal Space Program rocket ^^
- leon
- Junior
- Posty: 324
- Rejestracja: 12 lip wt, 2011 4:27 pm
- Posiadany PUG: biały i szybki
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Akurat jeżeli chodzi o przepisy ruchu drogowego to raczej w całej Polsce obowiązują takie same. W jednym mieście Cię zatrzymają, że ciągniesz 2-osiową przyczepę, a w innym mieście nie ? Ja znałem kiedyś instruktora prawa jazdy, który miał takie sprawy w jednym palcu, ale niestety od około 2 lat nie mam z nim kontaktu. Myślę, że bardziej powinieneś uderzyć właśnie do kogoś takiego.
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere"
-
- Junior
- Posty: 473
- Rejestracja: 20 lut sob, 2010 6:10 pm
- Posiadany PUG: 205 GTI
- Numer Gadu-gadu: 6928887
- Lokalizacja: zdecydowanie Podkarpacie
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Gdzie w kodeksie jest napisane że nie możesz ciągnąć przyczepy dwu osiowej ??
Sprzedam dużo części do skrzyń biegów BE1/BE3 (dzwony, korpusy, koła zębate, dyferencjały itd)
-
- Maniak
- Posty: 1281
- Rejestracja: 08 sty wt, 2008 10:23 pm
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Jasło
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Leno masz racje, ale prawo można różnie interpretować w niektórych przypadkach.
Osobiście miałem taki przypadek w swoim wydziale komunikacji. Jedna pani twierdziła coś innego a druga mówiła coś co zaprzeczało pierwszą panią.
Poczytaj tutaj : http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa dosyć jasno wyjaśnione.

Poczytaj tutaj : http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa dosyć jasno wyjaśnione.
Z tego co się orientuję, to z kategorią B nie ma znaczenia czy ciągniesz jedno czy dwu osiową przyczepę tylko łączna waga auto+przyczepa+ładunek nie może przekraczać 3,5 t . Jeżeli taki zestaw waży więcej potrzeba kat Ecienki pisze:Gdzie w kodeksie jest napisane że nie możesz ciągnąć przyczepy dwu osiowej ??
- PrezesBednarz
- Maniak
- Posty: 1517
- Rejestracja: 01 lip sob, 2006 11:19 pm
- Posiadany PUG: 90' 205 CTI XU5 JA i inne
- Lokalizacja: waw
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
W B jest tak:
pojazd + przyczepa lekka o masie całkowitej zestawu max 3,5t.
W praktyce przyczepa lekka to dmc 750kg brak hamulca i jedna oś.
pojazd + przyczepa lekka o masie całkowitej zestawu max 3,5t.
W praktyce przyczepa lekka to dmc 750kg brak hamulca i jedna oś.
- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Prawo wydaje się być trochę pokrętne :D
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... -drogowym/
art. 88 mówi:
a dalej,
O osiach nic nie widzę w odniesieniu do kategorii, ani w tym, ani w rozporządzeniu ministra dot. warunków technicznych http://prawo.legeo.pl/prawo/rozporzadze ... 24.11.2011
może są jeszcze jakieś przepisy...
--
Gruby edit:
nowe przepisy wejdą w życie od `19 stycznia 2013':
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... pojazdami/
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... -drogowym/
art. 88 mówi:
... czyli np. auto 2000DMC + przyczepka 1500DMC, suma 3500DMC, powinno być OK.3) kategorii B:
(...)
b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
a dalej,
Czyli niby dowolne auto o DMC<=3500 + przyczepka lekka (<=750DMC), przy czym ponownie, DMC przyczepki musi być >= niż masa własna autka. Ile ważyło Rallye? :D3. Prawo jazdy:
(...)
3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 — uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;
O osiach nic nie widzę w odniesieniu do kategorii, ani w tym, ani w rozporządzeniu ministra dot. warunków technicznych http://prawo.legeo.pl/prawo/rozporzadze ... 24.11.2011
może są jeszcze jakieś przepisy...
--
Gruby edit:
nowe przepisy wejdą w życie od `19 stycznia 2013':
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... pojazdami/
-- przy czym to zastrzeżenie do c) to jakiś dodatkowy ezamin, zapewne mniejszy niż pełna kategoria +E:6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (czyli: a) motorowerem, b) czterokołowcem lekkim;)
W skrócie, od stycznia 2013 lekka zawsze w kat. B, o ile sam samochód nie przekracza 3500DMC (i masa własna >= od DMC przyczepki), natomiast nie-lekkie przyczepki tylko po dodatkowym egzaminie.2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
- klekocix
- Uzalezniony
- Posty: 523
- Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
- Posiadany PUG: Junior
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
dexen pisze:Prawo wydaje się być trochę pokrętne
(...)
Czyli wg. prawa mogę ciągnąć lekką przyczepkę o DMC 750kg. A co na to prawo w odniesieniu, że w dowodzie rejestracyjnym mam info, że mogę ciągnąć przyczepę o DMC 600kg? To ile legalnie mogę ciągnąć?
I podobno przyczepka lekka z dwoma osiami nazywa się że ma "podwójną oś" natomiast "dwie osie" to mają np. przyczepy traktora, czyli jedna z przodu a druga z tyłu przyczepy

"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" 

- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Mając kat. B możesz gdzieś, jakoś, jakimś samochodem ciągnąć DMC 750kg. Mając Twoje autko, nawet najlepszy kierowca z kat. B+E+E+E ;-) może ciągnąć tylko DMC 600 kg jeżeli bez hamulców, lub 1200 z hamulcami.klekocix pisze:dexen pisze:Prawo wydaje się być trochę pokrętne :D
(...)
Czyli wg. prawa mogę ciągnąć lekką przyczepkę o DMC 750kg. A co na to prawo w odniesieniu, że w dowodzie rejestracyjnym mam info, że mogę ciągnąć przyczepę o DMC 600kg? To ile legalnie mogę ciągnąć?
Efektywnie Ty, w Twoim autku, 600DMC jeżeli bez hamulców, a 750DMC jeżeli przyczepka hamowana.
Nie widziałem odniesienia z prawa jazdy ani z lekkiej przyczepki do ilości osi, natomiast jest takie rozróżnienie na potrzeby homologacji, maksymalnego nacisku itd. jest rozróżnienie między `dwuosiową' -- dwie osie w odległości >= 1,8m, oraz `jakby jednoosiową' -- technicznie dwie osie, ale < 1m od siebie. I jeszcze `oś wielokrotna' :Pklekocix pisze:I podobno przyczepka lekka z dwoma osiami nazywa się że ma "podwójną oś" natomiast "dwie osie" to mają np. przyczepy traktora, czyli jedna z przodu a druga z tyłu przyczepy :)
Nowe prawo od 2013:
Dotychczasowe prawo:§ 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną – zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych „osiami składowymi”, w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli, motorowerów, samochodów osobowych i ciągników rolniczych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną – zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych „osiami składowymi”, w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
- klekocix
- Uzalezniony
- Posty: 523
- Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
- Posiadany PUG: Junior
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
To jeszcze mam pytanie za 100 punktów
Tylko proszę się nie śmiać
Przyczepa hamowana jak czytam to taka, która ma coś a'la hamulec ręczny przy dyszlu? Podciąga się to do góry i przyczepa nie ruszy się?
Bo jeszcze 10 minut temu byłem przekonany, że hamowana to taka, która posiada własny zestaw hamulców działający podczas jazdy, zespolone z hamulcem samochodu


Przyczepa hamowana jak czytam to taka, która ma coś a'la hamulec ręczny przy dyszlu? Podciąga się to do góry i przyczepa nie ruszy się?
Bo jeszcze 10 minut temu byłem przekonany, że hamowana to taka, która posiada własny zestaw hamulców działający podczas jazdy, zespolone z hamulcem samochodu

"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" 

- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Chodzi o hamulce działające podczas jazdy; mogą być najazdowe lub połączone z hamulcami samochodu (np. wężykiem pneumatycznym). Stąd różnica w DMC: jeżeli przyczepa hamuje podczas jazdy, to mniej obciąża samochód (mniej obciąża jego hamulce i mniej pogarsza stateczność), i stąd może być cięższa.
Edit:
Fragment, który dotyczy Ciebie -- z nowego prawa, od 2013, ale zgaduję, że dotychczasowe jest podobne: http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... pojazdami/
Hamulec postojowy też jest opcjonalny jeżeli przyczepa ma <= 1,5t (??? a może 3t).
A hamulec najazdowy (niepołączony z autem) możesz mieć gdy DMC przyczepki <= 5t, czyli dla Ciebie zawsze.
W skrócie, dla Ciebie są dwie opcje:
- przyczepka <=600kg DMC, nie potrzebujesz żadnego hamulca (jedynie dodatkowe połączenie),
- `przyczepka lekka' (<= 750kg DMC) - musiałbyś mieć hamulec działający podczas jazdy (np. najazdowy), bo 750kg nie mieści się w limicie 600kg DMC niehamowanej przyczepki z Twojego dwowodu rejestracyjnego. Ale większym autkiem mógłbyś pociągnąć nawet 750kg niehamowaną.
Oczywiście niehamowana będzie trochę tańsza.
`Hamulec najazdowy' jest relatywnie prosty, nie wymaga podłączania żadnych przewodów/kabli do samochodu, działa gdy przyczepka bezwładem wjeżdża na dyszel -- czyli gdy przyhamujesz autem, przyczepka `wpada' na dyszel i też zaczyna hamować.
Btw., to tylko moja interpretacja przepisów, a prawnikiem nie jestem ;-)
((Edit: nie rozumiem co to za różnica między 1,5t `środek transportu' oraz 3t `maszyna przystosowana do ruchu po drodze'))
Edit:
Fragment, który dotyczy Ciebie -- z nowego prawa, od 2013, ale zgaduję, że dotychczasowe jest podobne: http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... pojazdami/
Czyli, każda przyczepka musi mieć hamulec działający podczas jazdy, CHYBA ŻE ma DMC <= 1,5t (??? a może 3t) ORAZ łańcuszek lub linkę zapewniającą bezpieczną jazdę po urwaniu zaczepu ;-)3. W przyczepie, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 5 t, dopuszcza się hamulec roboczy:
1) niezależny od hamulca pojazdu ciągnącego, pod warunkiem że urządzenie sterowania hamulcem przyczepy jest umieszczone w pojeździe ciągnącym w taki sposób, aby mogło być łatwo uruchamiane z miejsca kierowcy, albo
2) typu bezwładnościowego (najazdowy).
4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przyczepy będącej środkiem transportu, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 1,5[t], oraz przyczepy będącej maszyną przystosowaną do poruszania się po drodze, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3 t, pod warunkiem że przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, lina), które w razie zerwania urządzenia łączącego zapobiega dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewnia niezbędną kierowalność przyczepy.
Hamulec postojowy też jest opcjonalny jeżeli przyczepa ma <= 1,5t (??? a może 3t).
A hamulec najazdowy (niepołączony z autem) możesz mieć gdy DMC przyczepki <= 5t, czyli dla Ciebie zawsze.
W skrócie, dla Ciebie są dwie opcje:
- przyczepka <=600kg DMC, nie potrzebujesz żadnego hamulca (jedynie dodatkowe połączenie),
- `przyczepka lekka' (<= 750kg DMC) - musiałbyś mieć hamulec działający podczas jazdy (np. najazdowy), bo 750kg nie mieści się w limicie 600kg DMC niehamowanej przyczepki z Twojego dwowodu rejestracyjnego. Ale większym autkiem mógłbyś pociągnąć nawet 750kg niehamowaną.
Oczywiście niehamowana będzie trochę tańsza.
`Hamulec najazdowy' jest relatywnie prosty, nie wymaga podłączania żadnych przewodów/kabli do samochodu, działa gdy przyczepka bezwładem wjeżdża na dyszel -- czyli gdy przyhamujesz autem, przyczepka `wpada' na dyszel i też zaczyna hamować.
Btw., to tylko moja interpretacja przepisów, a prawnikiem nie jestem ;-)
((Edit: nie rozumiem co to za różnica między 1,5t `środek transportu' oraz 3t `maszyna przystosowana do ruchu po drodze'))
- klekocix
- Uzalezniony
- Posty: 523
- Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
- Posiadany PUG: Junior
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
dexen pisze:
W skrócie, dla Ciebie są dwie opcje:
- przyczepka <=600kg DMC, nie potrzebujesz żadnego hamulca (jedynie dodatkowe połączenie),
- `przyczepka lekka' (<= 750kg DMC) - musiałbyś mieć hamulec działający podczas jazdy (np. najazdowy), bo 750kg nie mieści się w limicie 600kg DMC niehamowanej przyczepki z Twojego dwowodu rejestracyjnego. Ale większym autkiem mógłbyś pociągnąć nawet 750kg niehamowaną.
)
Dzięki serdecznie za dokładne wyjaśnienie.

Dziwi mnie tylko to, że spory (bądź co bądź) samochód Octavia kombi, tym bardziej z silnikiem diesla ma wbrew pozorom mały udźwig przyczepy bo tylko 600kg DMC...
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" 

- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Nie no, Twoje /auto/ może (z tego co pisałeś) pociągnąć i 1200kg DMC ale wtedy musi być: 1) hamowana, oraz chyba 2) kierowca musiałby mieć B+E (zależy od DMC zespołu).klekocix pisze: Dzięki serdecznie za dokładne wyjaśnienie. _O_
Dziwi mnie tylko to, że spory (bądź co bądź) samochód Octavia kombi, tym bardziej z silnikiem diesla ma wbrew pozorom mały udźwig przyczepy bo tylko 600kg DMC...
Jeżeli suma(DMC auta + DMC przyczepy) <= 3500, i masz hamowaną przyczepę to chyba raczej możesz na samym B. Teraz sam już zgłupiałem @_@
Ostatnio zmieniony 13 lut pn, 2012 10:30 pm przez dexen, łącznie zmieniany 1 raz.
return -ENOCOMPREHEND; || my other ride is a Kerbal Space Program rocket ^^
- klekocix
- Uzalezniony
- Posty: 523
- Rejestracja: 09 sie ndz, 2009 9:35 pm
- Posiadany PUG: Junior
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
dexen pisze:Nie no, Twoje /auto/ może (z tego co pisałeś) pociągnąć i 1200kg DMC ale wtedy musi być: 1) hamowana, oraz chyba 2) kierowca musiałby mieć B+E (zależy od DMC zespołu).klekocix pisze:dexen pisze:
W skrócie, dla Ciebie są dwie opcje:
- przyczepka <=600kg DMC, nie potrzebujesz żadnego hamulca (jedynie dodatkowe połączenie),
- `przyczepka lekka' (<= 750kg DMC) - musiałbyś mieć hamulec działający podczas jazdy (np. najazdowy), bo 750kg nie mieści się w limicie 600kg DMC niehamowanej przyczepki z Twojego dwowodu rejestracyjnego. Ale większym autkiem mógłbyś pociągnąć nawet 750kg niehamowaną.
)
Dzięki serdecznie za dokładne wyjaśnienie.![]()
Dziwi mnie tylko to, że spory (bądź co bądź) samochód Octavia kombi, tym bardziej z silnikiem diesla ma wbrew pozorom mały udźwig przyczepy bo tylko 600kg DMC...
To oczywiście rozumiem, ale w przypadku gdy miałbym kupić przyczepę hamowaną to chyba wolałbym już kupić auto dostawcze (rozważam obydwie opcje).
Natomiast co do 205-tki w miejscu gdzie mam podaną DMC przyczepy hamowanej i nie hamowanej mam wstawione "---" . To znaczy, że do 205-tki nie można zamontować haka i ciągnąć przyczepki? (pytam czysto teoretycznie).
"Mężczyzna jest panem w swoim domu... ale garaż to jego sanktuarium" 
