Po 1) Nie dogonisz Astry czy Kadetta nigdy!! Tam po chiptuningu masz juz 180KM!! Jak splanujesz glowice, wsadzisz walek, wsadzisz wydech, to juz mozesz miec 200KM! A z Puga 1.9 GTI mozesz max wyciagnac 160-170KM - takimi "domowymi" sposobami, no chyba ze stac sie na czesci z Peugeot Sport'u - to jest silnik 8 zaworowy i on zawsze bedzie slabszy od 16 zaworowki! Do tego Pugi maja bardzo prymitywny wtrysk, a raczej komputer sterujacy - u nas nie ma czegos takiego jak Chip Tuning!! Mozna jedynie zdjac odciecie, no chyba ze kupisz 1.9 GTI tego 122KM to tam mozesz juz pobawic sie z sterowaniem mieszanka - ale to tez nie jest to co byc powinno.
Po 2) Silnik 1.6 i 1.9 to ten sam silnik! Jedyna roznica to inny wal korbowy (o wiekszym wykorbieniu) i inne korbowody (krotsze) - stad wieksza pojemnosc! Co prawda stopien sprezania w 1.9 GTI jest 9.2:1 lub 9.6:1 a w 1.6 GTI wynosi on 9.8:1 - ale to sa "znikome roznice" jak to wyrowniasz, tzn w 1.9 GTI zrobisz 9.8:1 to wcale tak duzo nie zyskasz! Jak to bedzie wartosc 2-3KM to bedzie dobrze. Tak wiec oba te silnik tak samo sa podatne na modyfkacje!! Niczym sie nie roznia pod wzgledem mechanicznym
Po 3) Majac 1.9 GTI startujesz w N3 lub A7 - w N3 autko musi wazyc zgodnie z homologacja - nie wiem jaka to jest waga dla 1.9 GTI, ale z tego co zrozumialem interesuje cie Agrupa, a tam musisz wazyc zgodnie z regulaminem czyli 1000KG (0,13 KM/Kg) a w A6 920KG (0,125 KM/Kg) - czyli jak widac roznice w mocach sie wyrownuja! Przewaga jest Moment Obrotowy w 1.9 ktory jest wyzszy dosc duzo bo az o 30Nm
Po 4) Modyfikacje - tu i tu masz takie same!! W Peugeocie 1.6 GTI mozesz wsadzis bardzo duze hamulce - z przodu mozesz wsadzic tarcze o srednicy 315mm i zacisk 4 tloczkowy!! Z tylu natomiast mozesz wlozyc tarcze o srednicy 256mm i zacisk 2 tloczkowy. Sa to OGROMNE HAMULCE. Takie same mozna wsadzic tez do 1.9 GTI. Peugeot 1.6 GTI ma seryjnie krotsza skrzynie biegow niz 1.9 GTI - to w rajdach jest duza przewaga! Zwlaszcza na odcinkach gdzie jest duzo pod gore, i jest bardzo kreto...
W 1.9 GTi za to masz wspomaganie kierownicy (ktore zreszt mozna wsadzic do 1.6 GTI), masz chlodnice oleju (ktora mozna wsadzic do 1.6 GTI), masz ABS ktory musisz wytargac! Bo dziala gowniano w rajdowych warunkach. Stare wspomaganie tez moze byc uciazliwe! Bo moze sie "zacinac" Peugeot 1.9 GTi jest wezszy z przodu i szerszy z tylu, przez co jest nieco bardziej nerwowy w prowadzeniu (bardziej wyjezdza przodem) ale da sie to wyregolowac dystansami.
Po 5) Jezdzac w KJS'ach, Pugiem 1.6 startujesz w klasie od 1300 do 1600, a Pugiem 1.9 startujesz w klasie od 1600 w zwyz - czyli nawet z Subarynami, z Lancerami, Mazdami 323 Turbo itp wynalazkami...
Po 6) Puga 1.9 GTi kupisz nawet z 94 roku, czyli o 5 lat mlodszego niz najmlodszego 1.6 GTi
Tak jak widac, trudno zdecydowac! Ale na pewno 1.6 GTI bedzie bardziej konkurencyjny w swojej klasie niz 1.9 GTi, tzn abys mnie zle nie zrozumial, mam na mysli sytuacje ze mamy np. 1.6 GTI 115KM i 1.9 GTI 130KM i w jedno i drugie autko wkladamy 2000zl w silnik... i tak podrasowane samochody wystawiamy w grupie N lub A... i uwazam ze 1.6 w swojej klasie bedzie sobie lepiej radzil niz 1.9, tak samo jezeli chodzi o seryjne modele wystawione w N2 i N3 ... w N2 masz same 106, i Saxo (120KM w serii) i sporadycznie jakas Honde (nawet 160KM w serii), ktora jest mocna ale tylko na wysokich obrotach... a w N3 masz Kadetty, Astry, Seaty Cupra, Peugeoty 306 ... czyli mocne autka - kazde z nich seryjnie maja wiecej niz 150KM!
Prawda jest taka, ze Peugeot jest malo konkurencyjny pod wzgledem mocy, dodatkowo jest bardzo nerwowym samochodem ktory wymaga agresywnego stylu jazdy, ale nie oznacza to ze nie da sie nim szybko jezdzic... przykladam niech bedzie Wiesiek Bak ktory byl 2 w A6 na koniec 2003 roku, a raz nawet byl 2 w generalce rajdu! Przykladem niech bedzie Maciek Woner, ktory potrafil przyjezdzac w rajdzie tuz za Sebastianem Fryczem, czyli na 2 miejscu w N2 w 2000 roku!
Lukasz "Ari" Witek gdyby konsekwentnie jezdzil w tamtym roku w N2000 to teraz by mial tytul Wice lub II-Vce mistrza polski w GSMP - niestety poczatkowo jezdzil w H-grupie.
Roman Baran jezdzil 205 1.6 GTI w Hgrupie w GSMP i zostal Vce mistrzem polski w 2002 roku i 2003 roku, zostawiajac za soba Honde Civic CRX 210KM - o tej samej wadze!
U nas na wyscigu na 1/4mili w klasie Profi Plus wygral 205 GTI! - pokonal miedzy innymi 150Konnego Nissana Sunny, i inne mocne silniki (nie widzialem pod maska, ale wedlug mnie on mial silnik Mi16)
Tak wiec jak widac Pugiem sie da szybko podrozowac



To tyle!!