W TU1M na Boschu, po przekręceniu kluczyka na pozycję `1' (światła, radio, bez zapłonu) kontrolka lambdy jest ciemna. Po przekręceniu na `2' (światła, radio, zapłon, ale nieruchomy silnik), kontrolka świeci się cały czas. Po uruchomieniu silnika kontrolka gaśnie po kilku (8?) sekundach. Czy to sensowne zachowanie?
Czy można jakoś sprawdzić czy lambda jest faktycznie ogrzewana bez wpinania się amperomierzem między kable?
Na ile sprawdzałem, lambda ma podawane zasilanie na złączce ogrzewania i generuje napięcie poniżej 1V na drugiej złączce -- ale chyba zbyt niskie [`chyba' bo mam kiepski miernik, trudno dokładnie powiedzieć], rozważam wymianę. 300zł o_o;;
Kontrolka sondy lambda
- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Kontrolka sondy lambda
return -ENOCOMPREHEND; || my other ride is a Kerbal Space Program rocket ^^
-
- Uzalezniony
- Posty: 994
- Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
- Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Brodnica
Re: Kontrolka sondy lambda
Czegos tu nie rozumiesz. Kontrolka na desce nie jest kontrolka sondy lambda, a kontrolka ECU czyli tzw. "komputera". Zachowanie ktore opisujesz jest jak najbardziej prawidlowe. Co do sondy- dwa przewody sa faktycznie od podgrzewania (nie wiem czy dobrze pamietam ale chyba czarne), a kolejne dwa sygnalowe, podczas pracy napiecie na tych przewodach powinno oscylowac miedzy 0,1 a 1 V, jesli jest onaczej to sonda podejrzana ale niekoniecznie od razu zepsuta.
- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Kontrolka sondy lambda
Dzięki za wyklarowanie. Złączki są dwie, przewody cztery:
- kable biały + biały to ogrzewanie, tu miałem ok 12V
- kable czarny (może fioletowy) + szary sygnał, tu wahało się coś poniżej 1V; trudno dokładnie wyczuć z kiepskim miernikiem.
Czy wystarczy mi dobrej jakości miernik cyfrowy aby obadać? Taki z funkcją min/max/śrendia wartość? Czy muszę szukać jakiegoś magika z oscyloskopem?
Zakładam, że lambda już w zły stanie; autko ma blisko 240tyś i prawdopodobnie nie była wymieniana :D
- kable biały + biały to ogrzewanie, tu miałem ok 12V
- kable czarny (może fioletowy) + szary sygnał, tu wahało się coś poniżej 1V; trudno dokładnie wyczuć z kiepskim miernikiem.
Czy wystarczy mi dobrej jakości miernik cyfrowy aby obadać? Taki z funkcją min/max/śrendia wartość? Czy muszę szukać jakiegoś magika z oscyloskopem?
Zakładam, że lambda już w zły stanie; autko ma blisko 240tyś i prawdopodobnie nie była wymieniana :D
return -ENOCOMPREHEND; || my other ride is a Kerbal Space Program rocket ^^
- TymczaS
- Uzalezniony
- Posty: 657
- Rejestracja: 15 cze wt, 2010 8:09 pm
- Posiadany PUG: lepiej nie wiedzieć :P
- Numer Gadu-gadu: 3402152
- Lokalizacja: Lublin
Re: Kontrolka sondy lambda
Kabel czarny to kabel sygnałowy a szary to masa, białe to podgrzewane sondy ( tu musi być 12V)
Sprawdź sobie przejścia pomiedzy sondą a wtyczką w kompie, może gdzieś jest przerwa, no i sprawdź czy szary kabel ma przejście z masą. Później dopiero badaj wartości sondy

Sprawdź sobie przejścia pomiedzy sondą a wtyczką w kompie, może gdzieś jest przerwa, no i sprawdź czy szary kabel ma przejście z masą. Później dopiero badaj wartości sondy


-
- Uzalezniony
- Posty: 994
- Rejestracja: 14 lut pn, 2005 3:25 pm
- Posiadany PUG: Ex 205 XS 1,4 75 KM
- Numer Gadu-gadu: 0
- Lokalizacja: Brodnica
Re: Kontrolka sondy lambda
Do badania sygnalu z sondy najlepiej uzyc miernika analogowego (tzn ze wskazowka), bo tanie cyfrowki maja duza bezwladnosc i nie nadazaja za wahaniami napiecia sondy. Dlaczego w ogole badasz sonde i chcesz ja wymieniac? cos nie tak sie dzieje z autem?
- dexen
- Junior
- Posty: 453
- Rejestracja: 23 paź ndz, 2011 4:12 pm
- Posiadany PUG: XS '91r; Xsara VTS '00r
- Numer Gadu-gadu: 3222175
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Kontrolka sondy lambda
gdzieś na necie doczytałem, że analog może być ryzykowny. Analogi miewają niską impedancję wejścia (== pobierają spory prąd), co może usmażyć nawet zupełnie dobrą lambdę. Ponieważ nie mam jak badać impedancji analoga (geez), ani nawet łatwego dostępu do analoga, Spróbuję zabrać koledze z firmy dobrego cyfraka, powinien mieć min/max/średnia.cyborg pisze:Do badania sygnalu z sondy najlepiej uzyc miernika analogowego (tzn ze wskazowka), bo tanie cyfrowki maja duza bezwladnosc i nie nadazaja za wahaniami napiecia sondy (...)
http://www.lambdapower.co.uk/diagnosis/ ... ex.asp#q11the one thing you must NEVER do is try to use an analogue multimeter (the type with a swinging needle). All multimeters have a property known as "input impedance" and this is just too low with an analogue meter. This will allow excessive current flow through the wires you are testing and may break apart the layers that make up the sensing element, or perhaps even blow some holes in it!
Bardzo kiepski jałowy bieg, gaśnie na zimnym a czasem też na gorącym. Słabo ciągnie. Pali kosmiczne ilości benzyny, na oko >12L/100.cyborg pisze:(...) Dlaczego w ogole badasz sonde i chcesz ja wymieniac? cos nie tak sie dzieje z autem?
Obadałem TPM (chodzi jak złoto i ma dobry punkt zerowy obu potencjometrów), czujnik temperatury silnika (dobry), czujnik temperatury powietrza (tylko dwa bliskie punkty pomiarowe; były OK ale trudno powiedzieć na 100%; jest jakaś dobra metoda?), wtrysk (na oko; na jałowym daje umiarkowane ilości, gdy szybko depnąć gazu momentalnie psika dużo-dużo więcej więc raczej nie `leje' nad miarę na jałowym), zapłon (nowe kable i świece, świece w dobrym kolorze, kopułka wyczyszczona bo była syfoza), przyśpieszacz podciśnieniowy [a.k.a. UFO] (uszkodzony, ale chyba nie powinien paprać jałowego?), zawór od UFO (działa perfekcyjnie), przewody podciśnienia (wydają się być OK), woda chłodnicza i olej (czyste, nie sprawdzałem bąbelków), kąt wyprzedzenia na jałowym (na oko OK, ale nie jestem specem :p); przyśpieszacz odśrodkowy (kąt wyprzedzenia wyraźnie idzie do przodu na obrotach).
Dwa dodatkowe objaw to:
- rytmiczne dmuchanie z odmy (nie wiem czy zmienia się na ciepłym); przy czym nie dmucha z bagnetu
- komputer wydaje się nie ruszać krokowcem; sam krokowiec działa. zakładałem też inną sztukę, bez poprawy.
return -ENOCOMPREHEND; || my other ride is a Kerbal Space Program rocket ^^