Peugeot 205 XS

Tutaj możemy rozmawiać o Peugeocie 205. Nie postować o sprawach technicznych.
Awatar użytkownika
Pieraś
Peugeot 205 Master
Posty: 2978
Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
Posiadany PUG: sprzedany
Numer Gadu-gadu: 696324
Lokalizacja: Zielona Góra

Peugeot 205 XS

Post autor: Pieraś »

Witam. Co to jest XS ? i jaki to typ silnika mam wlasnie 205XS i wiem tylko tyle ze to 1.1 mocy 60KM , a sadzac po wygladzie jest na wtrysku 1 punktowym..... dzis mama mi kupila ksiazke do puga ale ona zawiera tylko dane pugow produkowanych do 89 roku a moj jest z roku 93. czy ma ktos jakies dane jaki to silnik itp.
Aha ... i jeszcze jedna rzecz ... co to sa drazki skretne w tylnym zawieszeniu ? troche przejrzalem te ksiazke i coz przesiadajac sie z trabika na puga troche niezrozumialych rzeczy sie znajdzie :) jak sie zaglada pod spod to wyglada to wszystko w miare normalnie ale jak czyta ksiazke to bardziej to skomplikowane all niz wyglada . no i znalazlem jakies haslo dotyczace stabilizatora przechylu nadwozia .... co to jest i z czym to sie je ???? wybaczcie ale troche pomecze tymi pytaniami poniewaz swiezo to auto nabylem a nie lubie tylko siedziec i ruszac kierownica ale przy okazji dbac o to auto a do tego wiedzy trza chlonac. pozdrawiam
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA

Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Awatar użytkownika
Rychu
Uzalezniony
Posty: 609
Rejestracja: 21 paź wt, 2003 9:56 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Rychu »

Obawiam się że nie masz XSa :( XS miały tylko silniczki 1.4 a w 1993 to nawet 1.6! Jak Ty masz 1.1 z `93 to pewnie jest to XR! Łatwo je odróżnić, bo oprócz znacznej różnicy w mocy są też całkiem inne w wyglądzie: XS ma listwy jak GTI, inne siedzienia (takie prawie kubełki) i jeszcze pewnie parę innych by się znalazło :lol:
Peugeot 205 1.4GT LPG
Jeśli bardzo chcesz zobaczyć moje autko to zapraszam na: http://www.Rychu.205.pl
Awatar użytkownika
cheatoss
Maniak
Posty: 1656
Rejestracja: 24 maja pn, 2004 1:52 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: cheatoss »

XS ma listwy jak w gti? na pewno?

1.1 na monowtrysku to z tego rocznika przewaznie look albo new look... w kazdym razie jesli masz licznik dzielony poprzecznie (kontrolki na gorze), bez obrotoemierza, i zwykle siedzenia to nie jest to xs... =] i tez pierwsze slysze zeby xs mialy 1.1
ObrazekObrazekObrazek

sprzedany :(
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Stabilizator to nic innego jak odpowiedni pret laczacy przednie wahacze, lub tylne wahacze (stabilizator przedni lub tylny).

Taki stabilizator, nie zmienia pracy i charakterystyki pracy zawieszenia, jezeli jedziemy na wprost po nierownej drodze, to bez wzgledu czy jest stablizator czy tez go nie ma zawieszenie zachowuje sie identycznie.

Stabilizator zaczyna odgrywac znaczaca role podczas jazdy w zakrecie. Jezeli pokonujemy zakret w prawo, to powiezmy zawieszenie bez stabilizatora z lewej strony ugielo by sie o 20cm a z prawej by o 20cm poszlo do gory, przez co "buda" znacznie by sie wygiela, przenioslby sie ciezar na prawa strone samochodu, i moglibysmy wpasc w poslizg w trakcie zakretu, badz tez juz na jego koncu kiedy to nagle ten ciezar z lewej strony zostanie przeniesiony na prawa.

Jezeli mamy natomiast stabilizator, to spinajac 2 wahacze, ogranicza on ich prace w roznych kierunkach, tak wiec skrecajac sie i wyginajac doprowadzi on w tym samym zakrecie do ugiecia sie lewej strony o max 10cm i tym samym ograniczy on uniesienie sie prawej strony tez do 10cm. Przez co samochod w zakrecie sie mniej ugnie, i bedzie sie lepiej prowadzil.

Podobnie jest z tylu - dlatego tez czesto na ciasnych zakretach na rajdach badz wyscigach widzimy auta jadace z jednym tylnym kolem w powietrzu (kolem wewnetrznym)

Stabilizatory sa dosc waznym elementem zawieszenie w sporcie. Poniewaz jadac po dosc nierownej nawierzchni - a taki sa polskie odcinki specjalne, nalezy zalozyc dosyc miekkie sprezyny, i niedosc twarde amortyzatory - taki samochod ulegal by znacznym przechylom. Aby sie nie przechylal moglibysmy wsadzic twarde sprezyny i twarde amortyzatory, ale wtedy auto na nierownosciach bedzie podskakiwalo. Z pomoca przychodza stabilizatory - nie zmieniaja charakterystyki zawieszenia, a zapobiega wyginaniu sie budy.


Drazki skretne natomiast wystepuja w naszych peugeotach w tylnym zawieszeniu. W normalnych samochodach zazwyczaj jest wahacz przymocowany do tylnej belki, do wahacza przymocowany jest amortyzator, oraz sprezyna.

U nas zamiast sprezyny jest drazek skretny. Tylne zawieszenie posiada 2 drazki skretne. Jeden drazek jest odpowiedzialny za prace lewego wahacza a drugi za prace prawego wahacza.

Z gory wyglada to mniej wiecej tak:

Obrazek

I teraz tak:
Belka za pomoca odpowiednich lap jest mocowana do nadwozia, sama belka to nic innego jak RURA z czopami. Belka jest nie ruchoma!

Na Czopy belki nakladane sa lozyska igielkowe ktorych na rysunku nie widac, na te lozyska nacusniete sa wahacze ktore na lozyskach pracuja (gdyby wyjac belke i odlaczyc drazki skretne, to wahacz krecil by sie do okola, gdzie belka byla by srodkiem okregu jaki zataczalby wahacza

Na koncu wahacza jest sworzen, na ten sworzen nakladany na lozysku jest beben hamulcowy badz tarcza hamulcowa.

Do wahacza z lewej strony przymocowany jest drazek skretny. Wchodzi on w wahacz na wcisk. Drazek ma wieloklin, a wahacz ma gniazdo wieloklinu. Tak wiec na rysunku drazek gorny, jest drazkiem lewego wahacza. Z lewej strony wchodzi w wahacz a z prawej strony jest takze za pomoca wieloklinu mocowany do nadwozia. Analogicznie ma sie sprawa odnosnie prawego drazka skretnego.

I teraz jezeli wahacza pojdzie w dol (na rysunku powiedzmy ze wciskamy wahacz "w glab monitora" to drazek skretny skrecil by sie w prawa strone i lekko ugial (to tak jak bys wzial sznur i z jednej strony osoba by go trzymala sztywno, a z drugiej strony ty bys nim krecil) Drazek skrecajac sie pelni role sprezyny, czyli wybiera "sprezynujaco" wszelkie nierownosci i a amortyzator uspokaja drazek aby nie sprezynowal za dlugo.

Dodatkowo na rysunku widac amortyzatory - amortyzator na dole mocowany jest do wahacza a u gory mocowany do budy, a dokladniej do lapy belki, za pomoca ktorej belka mocowana jest do budy.

Na rysunku widac takze stabilizator i lapy stabilizatora. Stabilizator takze minimalnie skreca sie lekko w jedna i druga strone. W belce stabilizator nie jest do niczego przymocowany. jedyne do czego jest przymocowany to do lap stabilizatora za pomoca wieloklinu, a lapy stabilizatora za pomoca 1 sruby przymocowane sa do wahaczy.

Tak wiec jezeli obie lapy nacisniemy "do wnetrza monitora" to jak nie tudno sie domyslic, stabilizator sie przekreci z jednej i drugiej strony tak samo, a co za tym idzie nie stawi on oporu zadnemy z wahaczy.

Inaczej sprawa sie ma jezeli jeden wahacz bedziemy wciskac "do monitora" a jeden bedziemy sie starali wyciagnac "z monitora". Jak sie nie trudno domyslec w pewnym momecie stabilizator da taki opor ze nie bedziemy w sanie tych wahaczy juz wykrecac mocniej.

Aby zrozumiec jego dzialanie, mozna wygonac proste doswiadczenie. Zlapmy kij od miotly czy sztange po obu jej koncach, i wyobrazmy sobie ze nasze rece to wahacze, a do lokci mamy przymocowane bebny hamulcowe, a kij od miotly to nasz stabilizator. Trzymajac mocno zacisniete dlonie, starajmy sie podniesc lokcie do gory, nie ruszajac zabardzo dlonmi (jezeli oba lokcie bedziemy podnosic, kij sie przekreci ale nam sie uda) - teraz sprobojcie prawy lokiec dac do gory, a lewy do dolu, ciagle mocna zaciskajac kij w dloniach, i starajac sie kija nie ruszac w przestrzeni - NIE DA SIE!!

Tak wlasnie dziala stabilizator przechylow :) Proste co nie!

Ehhh rozpisalem sie, ale mam nadzieje ze nie tylko tobie ten opis rozjasni sytuacje.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
cheatoss
Maniak
Posty: 1656
Rejestracja: 24 maja pn, 2004 1:52 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: cheatoss »

przede wszystkim to :shock:

a tak nawiasem mowiac... kaktus, trzeba by to wyciac i walnac na strone, unikniesz z czasem pytan o te same rzeczy po raz setny...

przejrzyj niektore posty.. ktos zastanawia sie czy czasem czegos nie zmienic badz naprawic... ty produkujesz sie polemizujac z innymi w dziesiatkach postow... a na koniec autor postu "a to moze jednak nie zmieniam" =]

rece opadaja, pozdrawiam

p.s. jezdzisz swoim pugiem na codzien? po bulki i mleko? :>
ObrazekObrazekObrazek

sprzedany :(
Awatar użytkownika
waldemarek_b
Junior
Posty: 179
Rejestracja: 06 lip wt, 2004 11:29 am
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Fabianów

Post autor: waldemarek_b »

jejku kaktus czemu nie napisałeś tego zanim zaczołem rozbirać beleczke - zrobił bym to w 1 godzine a nie na czuja i na oko w ciągu 1 dnia :mrgreen:
P205 1.8D 1984 XUD7
Awatar użytkownika
simonszop
Junior
Posty: 208
Rejestracja: 01 lut ndz, 2004 2:42 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: simonszop »

kaktus powinien miec jakis osobny dzial na ogolnym - np: "Porady Kaktusa" albo cos takiego. :lol:
Chyba nikt na tym forum nie wie tyle o naszych Pugach co on :!:
Ale rozbroil mnie ten rysunek belki :!: jestem pod wrazeniem :!:
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Post autor: Para »

Kaktus powinine napisać ksiązke "Obsługa i naprawa p205 oraz przygotowanie do rajdów" lub cośtakiego :D już dawno to mówiłem...

a co do wersji XS..
XS nie ma listew jak w GTI.
zderzak z halogenami, silnik 1.4, kierownica trójramienna , duży szyber...
i napis XS po bokach auta przy zawiasach drzwi (nie zawsze, chyba tylko w starszych modelach)

napisałes ze twój XS jest z 1993 roku , XSy z tego roku miały silnik 1580cm3 i moc 89KM , wczesniejsze miały 1.4l i 85KM ..


wiec cos sie chyba pomyliłeś, często sie to zdarza bo wiele 205tek jest składanych i nigdy do końca nie wiadomo co kupujesz :mrgreen: najlepiej jest najpierw sprawdzac dokładnie
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
Pieraś
Peugeot 205 Master
Posty: 2978
Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
Posiadany PUG: sprzedany
Numer Gadu-gadu: 696324
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Pieraś »

Dziekuje Kaktus za wyczerpujaca odpowiedz - to wszystko mi sie przyda bo i tak musze obejrzec belke bo prawe kolo ma ciut wiekszy kat nachylenia ( gora kola w strone budy ) niz lewe.

A co do czyjegos komentarza ze niby to juz bylo itp ........ spox tylko ja dopiero jakbys zauwazyl jestem od 3 dni na forum bo dopiero puga kupilem, a nie bede calego forum przegladal by szukac to co mi potrzebne - po to forum jest by bylo mozna pytac a kto chce odpisuje o.

a co do wersji to powiem tak : moj pug to rocznik 93 , 5 drzwiowka 5 biegow, deska jak ktos tam pisal faktycznie jest dzielona w poziomie i nad tym podfzialem sa kontrolki temperatury oleju stop itp. z tylu jest listwa z napisem XS niby od niego ale pewnosci nie mam bo tyl ma lekkie wgniecenie na klapie bagaznika. niby auto pochodzi od kobiety ktora w peugocie pracowala. kupilem go za 450eur chyba niezle co ? :)

dowiedzialem sie na podst. nr nadwozia ze mam silnik typu TU1M ale mnie to nic nie mowie kto wie prosze o wyjasnienie.

jaki olej lac ? na pewno mineralny bo pug ma 156tys km na liczniku - czy castrol gtx 15w40 bedzie w sam raz ?

Kaktus jeszcze raz dziekuje za czas na napisanie tego wszystkiego - kopie sobie zapisalem by miec na pozniej.

aha i jeszcze jedno .... zeby wylac wode z ukl. chlodzacego i zalac plynem.... co zrobic w jakiej kolejnosci czy wystarczy nagrzac silnik by sie termostat otworzyl i wtedy po wylaczeniu silnika odkrecic korek spustowy w chlodnicy ? czy z bloku tez spuszcza sie plyn oddzielnym zaworem ? chce wlasnie plyn mu zalac bo ma wode - byl termostat walniety i byl zalewany woda do sprawdzenia potem jak nowy zalozylem czy sie dobrze uklad odpowietrzy itp. jak juz go oplace to chce hamulce sobie popoatrzec oczyscic itp. pozdrawiam
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA

Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Post autor: Para »

Pieraś pisze:dowiedzialem sie na podst. nr nadwozia ze mam silnik typu TU1M ale mnie to nic nie mowie kto wie prosze o wyjasnienie.

twój silnik to napewno 1.1litra - 60KM na monowtrysku... na pewno nie masz XS
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Nie - moim Peugeotem prawie w cale nie jezdze :( A tak bardzo lubialem nim jezdzic na codzien :)

Ale teraz autko jest juz maszyna do rajdow, a nie samochodem, dlatego tez nie oplaca sie nim na codzien jezdzic - za drogo to kosztuje, i szkoda sprzetu.

Pozatym zanim wogole rusze, auto musi sie nagrzac - to trwa od 10 do 15 minut, zanim zgasze musze schlodzic auto, to tez trwa. Olej wymieniam co 2 rajdy, badz co 4 tysiace kilometrow, i to tez na nie byle jaki 5 litrow kosztuje ponad 200zl. dodatku auto wogole nie ma hamulcow do czasu az klocki nie zlapia temperatury... wiec aby to w miare sensownie zaczelo hamowac, klocki musza miec minimum 70 stopni... wiec trzeba je grzac, jak grzejesz to sie zuzywaja, a klocki kosztowaly tyle co 5 seryjnych kompletow. W dodatku auto jezdzi tylko na Vpower 99, ktora tez kosztuje swoje.

Jednym slowem, za duzo zachodu aby tym pojechac po bulki czy mleko ;) Oczywiscie nie rzadziej niz raz w tygodniu odpalam samochod i robie nim okolo 10-15 kilometrow, aby sie lozyska nie zastaly, zeby gumy w silniku nie stwardnialy itp.

Pozatym auto jest naprawde glosne, twarde, ma folie na szybach, wiec nawet w dzien jest dosc ciemno w srodku, i co gorsza posiada pasy szelkowe ktore w razie dzwona na ulicy moga wiecej przeszkodzic niz pomoc :(, no i klatka... udezenie gola glowa w klatke tez moze sie fatalnie skonczyc.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
cheatoss
Maniak
Posty: 1656
Rejestracja: 24 maja pn, 2004 1:52 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: cheatoss »

bolesna przyjemnosc =]

sluchaj tak swoja droga... ostatnie pytanie poki mnie nie posadza o OT =]

skoro tankujesz Vpower to jestes przekonany do shella... gdzies na jakims forum przeczytalem ze podobno BP ma lepsza wysokooktanowke... nic mi o tym nie wiadomo... zawsze zalewasz Vpower, czy probowales innych? ja na przyklad na shellu czasem sie zatrzymuje, tak samo jak na statoil, bp, czy orlenie, ale na pewno nie po paliwo :D

do pieraś:
jak masz deske lamana w pol to na pewno nie xs.. XSy mialy tak jak gti, tylko ze bez dwoch wskaznikow...

jesli chodzi o napis z tylu... hmm, moze byl walony w tyl i ktos szukal blendy, trafila sie z napisem XS wiec nie wybrzydzal =]

pytanie tylko, jak ustalic twoja wersje... mam 3 pytania:
1. masz nawiew centralny, tzn nad 3 pokretlami ogrzewania?
2. masz schowek na plyty/kasety pod miejscem na radio?
3. masz zamykany na klucz schowek na przyciwko pasazera?

XSy mialy to wszystko (plus licznik)...
ObrazekObrazekObrazek

sprzedany :(
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Jezdzilem na roznym paliwie, i zdazalo sie nawet na PB95, ale to daaawno temu.

Jak zlozylem silnik do kupy, to od tego czasu tankuje tylko Vpowera, wychodzac z zalozenia, ze jezeli Vpower jest "oszukany" to tymbardziej PB98 na jakiejs innej stacji tez jest "oszukane" i ten Vpower mimo wszystko bedzie nieco lepszy od tej PB98.

Nie kupuje Vpowera ze wzgledu na to ze potrzebuje wiecej oktanow... bo oktany to nie wszystko, a czesto nawet zbyt wysoka liczba oktanowa jest zbyteczna nawet.
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
Pieraś
Peugeot 205 Master
Posty: 2978
Rejestracja: 26 wrz ndz, 2004 11:47 am
Posiadany PUG: sprzedany
Numer Gadu-gadu: 696324
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Pieraś »

cheatoss moj nie spelnia zadnego z tych 3 kryterii .... to kurde nie wiem co to za model - bede musial po przerejestrowaniu w peugeocie zapytac :(
Nałogowy czytelnik forum... ... i były kierowca wysoko kręconego LWA

Był: Peugeot 205 Color Line .... posiadałem go przez 6 lat. Wspomnienia .... pozytywne.
Jest: Mitsubishi Galant Elegance 2.0 16V, kombi, 2000/2001 + Yamaha Fazer FZS600 2003r.
Archenar

Post autor: Archenar »

apropo listew od GTi..faktycznie XS-y nie mają ozdobych listew, ale mój wyjątkowo ma, ponieważ sam je sobie założyłem..pomyłka Rycha wynika z tego że spotkaliśmy sie na zlocie i miał on okazje zobaczyć mojego puga..
ODPOWIEDZ